دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 102670

سلامت نیوز : یک متخصص بیهوشی معتقد است: اختلالات حافظه یا ضایعه ماندگار مغزی در هیچ کتاب علمی به عنوان عوارض بیهوشی برای کودکان و نوزادان منتشر نشده است.

دکتر خسرو فرهادی در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: عوارض و پیامدهای ناشی از بیهوشی بسته به نوع آن و شرایط فیزیکی و جسمی افراد متفاوت است.

وی افزود: برخی از این عوارض سریع و تا پایان زمان جراحی خود را نشان می دهد و برخی از عوارض نیز در بلندمدت بروز می کند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیهوشی یکسری خطرات احتمالی یکسان برای همه افراد دارد که ربطی به بیماری‌های زمینه‌ای آنها ندارد و قبل از عمل با آگاهی دادن به بیمار بر اساس چارچوب‌های قانونی از وی تعهد گرفته می‌شود که ریسک بیهوشی را می‌پذیرد یا نه.

فرهادی با اشاره به اینکه عوارض خطرناک ناشی از بیهوشی تنها در کمتر از یک درصد افراد رخ می دهد، واکنش‌های آلرژیک مقطعی به داروی بیهوشی و وارد شدن ترشحات به ریه را از جمله عوارض احتمالی بیهوشی دانست.

وی تصریح کرد: البته در برخی افراد که بیماریهای زمینه‌ای از جمله فشار خون مزمن، بیماری‌های قلبی زمینه‌ای، نارسایی قلبی پیشرفته، نارسایی ریه، ضایعات مغزی و ... دارند نیز بیهوشی می‌تواند پیامدهای خاص خود را داشته باشد.

تهوع و استفراغ از عمومی ترین پیامدهای ناشی از بیهوشی است که این متخصص بیهوشی به آن اشاره کرد و افزود: این عوارض ناشی از داروی بیهوشی است که البته در حال حاضر به دلیل اینکه از بهترین داروهای بیهوشی در کشور استفاده می شود، استفراغ و تهوع ناشی از بیهوشی بسیار کم شده است.

فرهادی در خصوص اینکه برخی از مردم تصور می کنند بیهوشی باعث اختلال حافظه می‌شود و این نگرانی خصوصا برای کودکان و نوزادن بسیار جدی‌تر است، یادآوری کرد: در هیچ کتاب علمی از اختلال حافظه یا ضایعات مغزی ماندگار به عنوان عوارض ناشی از بیهوشی نام برده نشده است.

وی تصریح کرد: البته وضعیت برای افراد بزرگسال کمی متفاوت است و ممکن است بعد از بیهوشی، فراموشی گذاریی در افراد بزرگسال ایجاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در خصوص بی حسی نخاعی و موضعی هم گفت: این روش نیز پیامدهای خاص خود را دارد.

به گفته فرهادی سردرد و پس از آن کمر درد مهمترین عوارض ناشی از بی حسی نخاعی است و در برخی موارد نادر هم می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند.

وی در خصوص اینکه یک فرد با چه فاصله زمانی می تواند بیهوشی بگیرد، اظهار داشت: برای این کار باید شرح حال بیمار در نظر گرفته شود که آیا فرد تحمل دریافت مجدد داروی بیهوشی را دارد و یا داروهای قبلی مشکلی برای کبد، کیله و یا تنفس وی ایجاد کرده‌اند، یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha