وزیر بهداشت : در جلسه تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن هیچ اشاره‌ای به تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه نشده است. بنده هم در زمینه وجود برخی از مشکلات، پیگیری کرده‌ام، اما اسناد کافی مبنی بر این وجود ندارد.

اسناد کافی در مورد تاریخ گذشته بودن مواداولیه برخی از داروها وجود ندارد

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با کمبود بودجه با همت رییس سابق این دانشگاه و دولت حل شده است، گفت: کمبود در این بخش همچنان باقی است و این کمبود اعتبار تنها مشکل دانشگاه علوم پزشکی ایران نیست؛ بلکه بخش عمده‌ای از اعتبارات وزارت بهداشت محقق نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران درباره اخباری مبنی بر تاریخ گذشته بودن مواد اولیه برخی از داروها، تصریح کرد: در جلسه تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن هیچ اشاره‌ای به تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه نشده است. بنده هم در زمینه وجود برخی از مشکلات، پیگیری کرده‌ام، اما اسناد کافی مبنی بر این وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه منبع خبر تاریخ مصرف گذشته بودن مواد اولیه، مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس است، خاطر نشان کرد: با این حال در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، اشاره‌ای به این امر نشده است و متاسفانه این گونه فرصت‌ها که اطلاع‌رسانی می‌شود، می‌تواند باعث نگرانی مردم باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص مجلس برخی از ملزومات دارویی را مانند چسب مورد اشکال دیده است، گفت: البته ملزومات دارویی با مواد اولیه تفاوت زیادی دارد. مسئولیت مواد اولیه با سازمان غذا و دارو است و این مواد حتما با دقت از استانداردهای وزارت بهداشت می‌گذرد و در موارد زیادی مرجوع به مردم می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: مسئله مشکلات مواد اولیه، مسئله مهمی است زیرا هزینه‌هایی که بیمار در فرآیند درمان می‌کند، در نهایت منجر به تجویز دارو می‌شود و اگر این داروها موثر نباشند، ظلم بزرگی در حق بیماران است.

وی همچنین درباره سهم واردات دارو در هزینه پرداختی دارو، اظهار کرد: داروهای وارداتی گران قیمت هستند و عمدتا برای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج وارد می‌شوند که هزینه یک جراحی ساده این بیماری‌ها گاه 30 تا 40 میلیون برای دولت تمام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مبلغ ارزی داروهای وارداتی در مقایسه با روند تولید دارو در داخل که 90 درصد حجم دارویی را فرا می‌گیرد، تصریح کرد: برای چهار ساله پیش‌رو هدف‌گذاری شده است که با کمک سازمان انتقال خون و بخش خصوصی با جمع‌آوری پلاسما به سرعت تولیدات کشوری را افزایش دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی درباره سیاست دولت مبنی بر واردات دارویی، خاطرنشان کرد: از ابتدای این وزارت نمی‌توان گفت واردات دارو کم شده است، بلکه متاسفانه واردات دارو رو به افزایش است. زیرا در شش ماهه اول، هدف دولت کاهش این واردات دارویی نیست.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شروع وزارت، کشور با بازاری مواجه بوده است که اگرچه نمی‌توان گفت هیچ کاری در آن موجود نبود، اما مردم با کمبود زیاد دارویی مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: سیاست دولت برعکس، تشویق واردکنندگان با شرکت‌ها به واردات بیشتر دارو بود، زیرا نبود دارو به مراتب آزار بیشتری برای بیمار دارد ، نسبت به اینکه دارو باشد اما با قیمت گرانتر!

وزیر بهداشت افزود: سیاست وزارت بهداشت در آینده آن است که هم به کیفیت ، قیمت و مهم‌تر از همه به مصرف دارو توجه کرده و در این زمینه برنامه‌ریزی کند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین درباره مسئله قاچاق دارویی، با اشاره به اینکه قاچاق دارو مربوط به وزارت بهداشت نیست، خاطرنشان کرد: با این حال وزارت بهداشت روی جزئیات این امر حساس است و چندین بار از پلیس آگاهی تقاضا کرده که گزارش مربوط به قاچاق دارو را به وزارت بهداشت اعلام کند که تابحال هیچ گزارشی مبنی بر این امر اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در ادامه درباره پوشش بیمه‌ای برای داروهای ناباروری، اظهار کرد: پیش از آنکه این اتفاق در بیمه بیفتد، مصاحبه‌ای راجع به این قضیه شد که هدف آن کمک به مردم بود. اما باید در این زمینه بیمه اعلام آمادگی کند و درواقع تنها توافقی بین بیمه و وزارت بهداشت بود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین درباره مشکلات دستگاه ام آر آی و تجهیزات آن، خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، آن است که هزینه تولید، لوازم یدکی و نیازهای مربوط به این دستگاه‌ها در تعرفه به شکل واقعی نیست. برای مثال تیوپ این دستگاه‌ها باید به صورت سالانه عوض شود و برای جبران این کمبود در تعرفه در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز استانی در زمینه دستگاه‌های ام آر آی و تجهیزات آن مشکل خاصی ندارند، گفت: در این زمینه به سختی کار می‌شود و تعداد قابل توجهی از این دستگاه‌ها در معرض فرسودگی است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تحریم‌ها در این زمینه تاثیر چندانی نداشته است، اظهار کرد: در حوزه پزشکی هزینه نگهداری تمامی تجهیزات در واقع مقرون به صرفه نیست.

وی همچنین درباره وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به حوادث اخیر این دانشگاه مبنی بر تخلیه دانشکده پیراپزشکی، اظهار کرد: زمین دانشکده پیراپزشکی وقفی بوده است، نه فقط در این زمینه بلکه در هر زمینه‌ دیگری در صورتی که واقف راضی نباشد، نمی‌توان از مال موقوفه استفاده کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حدود دو ماه پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسئله وقفی بودن زمین دانشکده پیراپزشکی را با وی مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: در آن هنگام نیز بنده به وی اعلام کردم در صورتی که واقف راضی نباشد، حضور در این دانشکده صلاح نیست و در حال حاضر نیز با همکاری رییس جدید دانشگاه، وضعیت این دانشکده مشخص می‌شود و به دنبال زمین دیگری برای دانشکده پیراپزشکی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha