سلامت نیوز : قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد گفت: مرکز درمان اعتیاد شفق استانداردهای بهداشتی و درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ احمد حاجبی با اعلام این خبر گفت: به موجب قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر و روانگردان که فاقد گواهی شرکت فعال در یکی از مراکز خودمعرف درمان و کاهش آسیب مجاز بوده و متجاهر به اعتیاد باشند، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا ۳ ماه در مراکزی که بر اساس ماده 16 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر تأسیس شده اند نگهداری می‌شوند و تمدید مهلت نگهداری در این مراکز برای یک دوره سه ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور توسط مقام قضایی بلامانع است.

وی افزود: همچنین با گزارش مراکز مذکور و بنا بر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان در مراکز خودمعرف درمان و کاهش آسیب مجاز باشد، تداوم درمان در این مراکز بلامانع است.

قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد تأکید کرد: از آنجا که دستگیری، پذیرش و نگهداری معتادان در این مراکز بر اساس حکم قضایی صورت می پذیرد، روند نگهداری آنها نیز باید تحت نظارت مستقیم سازمان های تخصصی مرتبط با این امر باشد.

وی یادآور شد: البته وزارت بهداشت مطابق وظایف ذاتی خود بر امور بهداشتی و درمانی این دسته از بیماران نظارت عالیه خود را اعمال خواهد کرد.

حاجبی درباره منتشر شده در برخی از رسانه ها در خصوص عدم پذیرش معتادان در مرکز درمانی شفق گفت: بر اساس چارچوب های قانونی، وزارت بهداشت از طریق دانشگاه های علوم پزشکی موظف به صدور مجوز و اعتباربخشی خدمات بهداشتی، درمانی ارائه شده در این گونه مراکز شده است، اما علی رغم ارائه بازخوردها از جانب دانشگاههای علوم پزشکی برخی مراکز اقامتی اجباری موضوع ماده 16 استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد درخواست را هنوز احراز نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به صورت خاص مرکز شفق در حال حاضر مجوزی از وزارت بهداشت ندارد و معیارها و پروتکل های درمانی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نمی‌کند.

حاجبی تأکید کرد: صدور مجوز ‍«واحد بهداشتی، درمانی» این مراکز توسط وزارت بهداشت از طریق دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواهد بود و طبیعتاً بخش تأدیبی این مراکز باید زیر نظر سازمان تخصصی مرتبط باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha