دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 102696
سلامت نیوز : سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شیوه آموزش پزشکان عمومی تغییر می‌کند، تعداد رشته‌های تخصصی کاهش می‌یابد و منابع دانشگاه که در دست دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و بیمه‌ها قرار دارد، زنده می‌شود.

سید‌جواد حاجی میراسماعیل در گفت‌وگو با فارس در مورد سیاست‌های جدید خود در حوزه آموزش پزشکی این دانشگاه گفت: آموزش پزشکان عمومی در سالهای اخیر بسیار عقب‌افتاده شده چرا که دانشجویان ما نگاه تخصصی پیدا نکردند.

وی ادامه داد: دانشجوی پزشکی که فارغ التحصیل می شود و به بیمارستان می‌آید دانش کافی را دارد اما متأسفانه کار بلد نیست.

حاجی میر‌اسماعیل تصریح کرد: باید دانشجو را حرکت بدهیم و تربیت کنیم تا همانطور که دانش‌ می‌آموزد در کنارش تجربه‌ نیز کسب کند.

وی گفت: حرکت جدیدی در بیمارستان‌های آموزشی در زمینه ارتقای آموزش پزشکان عمومی در راه است تا از این طریق بحث تخصص‌ها نیز رونق بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر پزشکی عمومی را راه‌اندازی کرده و به خوبی به پیش ببریم دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص خود به خود جلو می‌روند. در این روش به دنبال آن هستیم تا مشکل آموزش پزشکان عمومی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ما در جنبه‌های تئوریک و در رشته‌های علوم پایه پزشکی مشکل جدی نداریم عمده مشکل ما آموزش این افراد در بخش‌های بالینی است.

حاجی میر‌اسماعیل افزود: متأسفانه در حال حاضر مهمترین مشکل ما این است که دانشجوی پزشکی به کار گرفته نمی‌شود. بخش‌های بیمارستانی از متخصص و فوق متخصص انباشته شده و دانشجوی پزشکی فراموش شده است.

وی گفت: اگر پزشکان عمومی توانمند شوند قطعاً مردم هم اعتمادشان جلب خواهد شد اما زمانی که یک پزشک عمومی شایع‌ترین بیماری‌ها مانند فشار خون را نمی‌تواند تشخیص دهد و درمان کند عدم اطمینان بین او و بیمار پیش می‌آید و دلیلش این است که آموزش مناسب را ندیده است.

وی گفت: اگر مردم به کار پزشک عمومی مطمئن باشند دلیلی ندارد که راه دوری را طی کنند، مبالغ بالایی را بپردازند و ساعت‌ها در نوبت بنشینند تا به متخصص مراجعه کنند.

به دنبال کاهش رشته‌های تخصصی خواهیم بود

حاجی میر‌اسماعیل گفت: در بحث تخصص‌ها نیز به دنبال این هستیم تا ظرفیت کمی آنها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد گروه‌های تخصصی، فوق تخصصی و همچنین رزیدنت‌ها در حال حاضر اشباع هستیم و از این به بعد به جای اینکه به کمیت فکر کنیم به کیفیت این رشته‌ها توجه خواهیم کرد.

بودجه دانشگاه کفاف حقوق پرسنل را نداد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد سرانجام بودجه این دانشگاه گفت: رقم دقیق بودجه دانشگاه را نمی‌دانم اما بودجه آن قدر کم است که برای پرداخت حقوق کارمندان هم کفاف نمی‌دهد. حقوق‌ها پرداخت شد اما به دلیل اینکه این بودجه کم بود از منابع دیگری هم استفاده کردیم.

حاجی میر‌اسماعیل افزود: ظرف 3 ماه آینده تلاش بیشتری خواهیم کرد تا منابع دانشگاه که در دست دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی قرار دارد، زنده شود و همچنین منابعی که در دست بیمه‌ها داریم پرداخت شود تا بتوانیم جوابگوی نیازهایمان باشیم.

بدهی بیمه‌ها یکجا به دانشگاه پرداخت می‌شود

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت قول مساعد داده تا بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی مطالبات ما را به صورت یکجا پرداخت کنند تا به صورت یک داروی مسکن، درد‌های ما را آرام کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: زمان پرداخت مطالبات ما طبق وعده داده شده ظرف چند روز آینده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha