دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 102705
سلامت نیوز : این روزها آسمان با ما مهربان شده و از بخشش برف و بارانش دریغی ندارد. شهروندان سرما را به امید كاهش آلودگی هوا، پر شدن سدها، بالا رفتن كیفیت آب، احیای تالاب‌ها و هزار و یك مسأله دیگر كه از خشكسالی این سال‌ها گریبانگیر كشور شده، تحمل می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ احد وظیفه، مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور می‌گوید: میانگین بلند‌مدت ثبت شده بارش‌ها در سال زراعی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه تاكنون، در سراسر كشور 5/55 میلیمتر بوده كه بیانگر افزایش 21 درصدی میانگین بلند مدت بارش‌ها در مقایسه با حدود 30 سال گذشته است.

وی میانگین ثبت شده بارش‌ها از مهرماه تاكنون در سراسر كشور را 03/67 میلیمتر اعلام كرده و می‌گوید: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 06/71 میلیمتر بوده است.

<وظیفه> با اشاره به این‌كه برای اعلام كم‌آب بودن یك سال، میزان بارش سالانه مهم است، می‌افزاید: عوامل دیگری همچون تغییرات جمعیتی و فعالیت‌های كشاورزی هم در به وجود آمدن كم‌آبی نقش دارند؛ اما از نظر بارش‌ها،‌ میزان ثبت شده در بازه بلند برای كل سال در كشور 235 میلیمتر است و اگر تا شهریور سال آینده به این رقم برسیم، بارندگی در حد نرمال خواهد بود كه بیشتر از این رقم، ترسالی و كمتر از آن خشكسالی است.

به گفته وی، پیش‌بینی اقلیمی در بازه زمانی 3ماهه نشان می‌دهد كه در دی، بهمن و اسفندماه امسال میانگین بارش باران در حد متوسط است و فقط در برخی نقاط شمالی كشور شاهد بارندگی بیشتری خواهیم بود. همچنین تصور این‌كه امسال زمستان سختی در پیش خواهیم داشت، نادرست است.

<وظیفه> از كاهش دمای هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های هوای شهر تهران در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خبر می‌دهد: در این هفته دمای هوا به حد قابل توجهی سرد خواهد شد و وارونگی هوا موجب می‌شود غلظت آلاینده‌ها افزایش یابد. به عقیده وی امسال هوای تهران خیلی آلوده نبود و تقریباً سالم بود.

دكتر یوسف رشیدی، سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم كاهش بارندگی را در افزایش میزان آلودگی هوا تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: بارندگی‌های چند روز اخیر و وزش باد موجب شده هوای تهران پاك و تمیز باشد اما به هیچ وجه نباید به این بارندگی‌ها دلخوش باشیم.

وی عنوان می‌كند: نگاه ما نباید فقط به مسائل طبیعی باشد بلكه باید روی كاهش انتشار آلودگی‌ها كار كنیم تا بتوانیم این مشكل را حل كنیم. فصل‌هایی كه در آن بارندگی و وزش باد موجب پاكی هوا می‌شود نباید مانع اجرای طرح‌های مبارزه با آلودگی هوا شود و نمی‌توان از این موضوع غفلت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha