دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

اگر بگوییم ما در جریان رابطه اطرافیان‌ مان به آنها یاد می‌دهیم چه رفتاری با ما داشته باشند بیراه نگفته‌ایم.

از شما هم سوء استفاده میکنند؟
سلامت نیوز :  از روابط نابرابری که میان شما و دیگران ایجاد شده، آزرده‌اید اما نمی‌توانید تغییرش دهید؟ حق دارید.  تغییر رابطه‌ای که در جریان سال‌ها و ماه‌ها ساخته شده آسان نیست  اما باور کنید عملی است. شما برای دگرگون کردن روابط‌تان، به دو قدم اساسی نیاز دارید. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ اول باید خودتان و آنچه از دیگران می‌خواهید را بشناسید و بعد هم شناخت‌تان از آنها را تکمیل کنید. کامل کردن این شناخت تازه شروع راه شماست. پس ناامید نشوید و با کمک  راهکارهایی  زیر، به جای ازدست دادن روابطی که آزارتان می‌دهد، آنها را تغییر دهید. یادتان نرود هرچه جدیدش خوب باشد، دوستی قدیمی‌اش خوب است.

اندازه ناراحتی‌تان را نشان دهید

اگر شما در شرایطی قرار دارید که از آن ناراضی هستید، گناه را بر گردن دیگران نیندازید. شاید آنها نمی‌دانند شما از اطرافیان و زندگی‌تان چه می‌خواهید. پس این سکوت را بشکنید و به جای رنجیدن در این مورد با آنها صحبت کنید. کاملا شفاف و با بیان مصداق برایشان توضیح دهید که از چه ناراحتید و انتظار دارید اوضاع به چه شکلی تغییر کند. یادتان نرود که دیگران ذهن شما را نمی‌خوانند. اگر می‌خواهید برخوردی که دیگران با شما دارند را تغییر دهید، باید حرف‌تان را بدون پرده‌پوشی بزنید. انتظار نداشته باشید دیگران با ایما و اشاره متوجه نظر یا دلخوری‌های شما شوند. آدم‌ها شما را از روی حرف‌ها و رفتارهای‌تان می‌شناسند. پس تا زمانی که به آنها نگویید به چه اندازه و به چه دلیل رنجیده‌اید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که رفتارشان را تغییر دهند.

خود را مقصر ندانید

اگر دیگران با بی‌توجهی یا رفتارهای نادرست شما را آزار می‌دهند، تصور نکنید شما اشتباهی کرده‌اید بلکه این رفتارها را با شخصیتی که از آنها می‌شناسید تطبیق دهید. به خاطر داشته باشید که ما نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم اما می‌توانیم نگاهمان نسبت به آنها را عوض کنیم. شاید بهتر باشد شما آنها را همانطور که هستند بشناسید و برای کمتر شدن سوءتفاهم‌ها، به جای یکسان رفتارکردن در برابر همه، با هر شخص به شیوه‌ای که بیشترین و بهترین تاثیر را روی او می‌گذارد رفتار کنید. آسان نیست و از همین امروز هم نمی‌توانید به هدف‌تان برسید اما می‌توانید از همین امروز برای رسیدن به آن تلاش کنید. حتی اگر اشتباه شما دلیل به خطا افتادن دیگران باشد، به جای سرزنش خود از آنچه پیش آمده درس بگیرید و برای جبران و البته تغییر دادنش تلاش کنید.

آنها را تربیت کنید

یادتان نرود که آدم‌ها به همان شیوه‌ای با ما رفتار می‌کنند که از آنها می‌خواهیم. اگر بگوییم ما در جریان رابطه اطرافیان‌مان را تربیت می‌کنیم و به آنها یاد می‌دهیم چه رفتاری با ما داشته باشند، بیراه نگفته‌ایم. اما امروز وقت آن رسیده که چشم‌های‌تان را باز کنید. آدم‌ها را همان‌طور که هستند، ببینید نه آن‌طوری که دوست دارید باشند. این بار به جای رنجیدن از آدم‌ها، به آنها یاد دهید که با رفتن از این مسیرهای قدیمی به جایی نمی‌رسند.

باور کنید آدم‌ها هر چه هم سالخورده باشند، مثل بچه‌ها رفتار می‌کنند. اگر با یک راه به جواب برسند، دوباره امتحانش می‌کنند. مثل بچه‌ای که اگر بعد از هر بار گریه آب نبات بگیرد، دست از گریه کردن برنمی‌دارد.

تا ندانید  تغییر نمی‌دهید

شناخت شرط اول تغییر است. برای آنکه زندگی‌تان را تغییر دهید، باید بدانید پیرامون‌تان چه می‌گذرد و با چه کسانی روبه‌رو هستید. تا زمانی که ندانید چه کسی و به چه شیوه‌ای از شما بهره‌برداری می‌کند، نمی‌توانید راه را به روی سوءاستفاده دیگران ببندید. به جای اینکه همه آدم‌ها را به یک شکل ببینید، سعی کنید با رفتارهای‌شان روی آنها ارزش‌گذاری کنید و شناخت‌تان نسبت به دیگران و شرایطی که در ارتباط با آنها دارید را روز به روز کامل‌تر کنید.

آنچه او می‌گویـد را بشنوید

شاید اطرافیان شما قصد آزار شما را نداشته باشند و این نگاه شما باشد که هر رفتاری را تهدید تلقی می‌کند. پس زمانی که با شریک زندگی یا یکی از اطرافیان‌تان گفت‌وگو می‌کنید، آنچه او می‌گوید را بشنوید نه آنچه دوست دارید را. کار آسانی نیست اما می‌توانید با گرفتن توضیح بیشتر حرف‌هایش را رمزگشایی کنید. پس اگر متوجه موضوعی نشده‌اید، براساس سابقه ذهنی یا انتظارتان آنها را تفسیر نکنید، بلکه از او بخواهید موضوع را بازتر کند و منظور یا خواسته دقیقش را به شما بگوید. بزرگ‌ترین اشتباه شما در زمانی که می‌خواهید این رابطه را ترمیم کنید، عبور از مسیرهای قدیمی و پیروی و کلیشه‌های ذهنی‌تان است. پس به این اشتباه پایان دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha