سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: 3 میلیون خودروی کاربراتوری در کشور وجود دارد که معادل 60 تا 90 میلیون خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کنند، سوخت یورو چهار نیز میزان بنزن هوا را یک سوم و گوگرد را به یک دهم کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کاظم ندافی بر اهمیت همکاریهای بین بخشی و مشارکت سایر سازمانها و دستگاههای ذیربط در آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: یکی از اولویتهای برنامه کاهش آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل است.

وی با تأکید بر گسترش سریع ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: شاید هیچ اقدامی به اندازه گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص وسایل نقلیه انبوه بر مثل مترو و اتوبوس، در کاهش آلودگی هوا سهم و نقش نداشته باشد.

ندافی به استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاهها و کارخانجات کشور اشاره کرد و گفت: نیروگاهها و کارخانجات کشور در فصل سرما از سوخت مازوت استفاده می کنند، در صورتی که باید با استفاده از سوخت گاز جلوی انتشار آلودگی هوا از این صنایع را بگیریم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توجه جدی به برنامه‌هایی که می تواند به کاهش تقاضای سفر منجر شود را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ذکر کرده و گفت: اگر بتوانیم در اموری مانند بانکداری، تجارت، و کارهای اداری از سیستم های جدید ارتباطی و IT استفاده کنیم موفق به کاهش 12 درصدی تقاضای سفر شده‌ایم و کاهش تقاضای سفر به معنی کاهش آلودگی هوا،کاهش ترافیک و کاهش هزینه های مردم است.

ندافی در ادامه به اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت،انتقال و بازیافت بخار بنزین) که از حدود 10 سال پیش در کشور شروع شده بود اشاره کرد و گفت: این طرح متأسفانه به دلیل عدم تأمین مالی دچار مشکل شد و به نتیجه نرسید. هدف طرح کهاب جمع آوری گازهای بنزین به خصوص در جایگاههای پمپ بنزین و تخلیه و بارگیری سوخت بوده است. اگر این طرح با حمایت وزارت نفت به نتیجه برسد، گام بسیار بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته می شود.

وی گام بعدی در کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را استفاده از سوخت یورو 4 دانست و افزود: سوخت یورو 4 می تواند میزان بنزن هوا را به یک سوم و میزان گوگرد هوا را به یک دهم کاهش دهد و در نتیجه از اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه جلوگیری می کند.

ندافی افزود: معاینه فنی خودروها باید به صورت جدی و اصولی در کشور دنبال شود و خودروهایی که فاقد کاتالیست کانورتور و کنیستر هستند باید این تجهیزات را نصب کنند و اگر خراب شده باید اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha