سلامت نیوز : یک جراح قاعده جمجمه با بیان اینکه روی کار آمدن تکنولوژی آندوسکوپ در عمل جراحی کف جمجمه، تکنولوژی میکروسکوپی را کنار زد کفت: اما در بکارگیری از این تکنولوژی جدید در کشور با کمبودها و محدودیتهای جدی مواجه هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وزیر نظام جراح قاعده جمجمه گفت: تهیه کردن برخی لوازم آندوسکوپ به دلیل گرانی آنها به یک معضل تبدیل شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت لنز صفر درجه 9 میلیون تومان است که این لنز در یک جراحی به دلیل تعدد دفعات ورود به بینی هر لحظه امکان دارد آسیب ببیند. در حالی که لنزهای 30 و 45 درجه را نیز می بایست استفاده کنیم.

وزیر نظام به دستگاه مکان یاب به عنوان یکی دیگر از تکنولوژی های مورد نیاز در جراحی کف جمجمه اشاره و خاطر نشان کرد: استفاده از این دستگاه گرانقیمت که فعلاً در 3 مرکز دانشگاهی خریداری شده برای در مراکز جراحی بسیار حیاتی است چرا که وجود آن سبب می شود جراح راه را گم نکند.

وی ادامه داد: با وجود اهمیت بالای دستگاه مکان یاب 100 درصد مراکز خصوصی و 90 درصد مراکز دولتی امکان تهیه آن را ندارند.

وزیر نظام گفت: روبایتک سرجری نیز یک تکنیک بسیار برجسته است که روش های میکروسکوپی جراحی را در ایران متحول کرد اما متأسفانه هنوز تکنولوژی آن وارد ایران نشده است.

مسعود شابه پور، جراح مغز و اعصاب گفت: تاکنون قریب به 250 مورد جراحی تومورهای قاعده جمجمه که اکثراً از نوع تومورهای هیپوفیز بودند را با روش کار تیمی و مشترک بین متخصصان رشته های مختلف به انجام رسانده‌ایم.

وی با مثبت ارزیابی کردن نتایج کار گروهی بر روی عمل جراحی کف جمجمه افزود: در گذشته به منظور دسترسی پزشکان به ضایعات مغزی که در عمق و کف جمجمه انباشت می شوند، جراحان مغز و اعصاب مجبور می شدند ضمن ایجاد دریچه های بزرگ استخوانی، قسمت زیادی از مغز را جا به جا کنند که این امر، عوارض زیادی از جمله عوارض عصبی و همچنین مرگ و میر بالا را برای بیماران در پی داشت.

شابه پور ادامه داد: بعدها به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به منظور دسترسی ساده تر به ناحیه کف جمجمه از تجربه متخصصان چشم پزشک، گوش و حلق و بینی و ... استفاده کنیم که این مهم ضمن نهادینه کردن روحیه کار تیمی درصد احتمال کسب موفقیت در عمل جراحی را نیز تا حد زیادی افزایش داد. چرا که جراح در این روش ضمن عبور از مسیرهای طبیعی جمجمه، هیچ کاری با مغز ندارد.

شابه پور با اشاره به اینکه محل قرارگیری عناصری چون ساقه مغز، هیپوفیز، عصب های بینایی و... در کف جمجمه قرار دارد خاطر نشان کرد: دسترسی به این عناصر از طریق همکاری متخصصان در حین عمل اولین بار در کشور برزیل انجام شد و خوشبختانه امروز به مدد این روش جراحی کف جمجمه بسیار ساده تر صورت می پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha