سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون بر ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن خدمات انتقال خون توسط بیمه‌ها تاکید کرد و گفت: هزینه‌های انتقال خون روز به روز در حال افزایش است و مصرف خون در کشور ما منطقی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در روز پژوهش که با محور «مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها» صبح امروز در موسسه عالی آموزشی، پژوهشی طب انتقال خون برگزار شد، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود خونی نداریم، البته کمبود خون فصلی در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و یک پدیده کاملا طبیعی است که در برخی مقاطع زمانی از سال، به علت تغییرات آب و هوایی و مانند آن دچار کمبود خون و فرآورده‌های آن هستیم.

وی با بیان اینکه البته لازم است بیمارستان‌های کشور نیز در این زمینه به ما کمک کنند، گفت: اگر بیمارستان‌ها جراحی‌های انتخابی و غیرضروری را در زمان کمبود خون کاهش دهند، کمک بزرگی به ما کرده‌اند.

رییس سازمان انتقال خون در ادامه درباره تعرفه‌های خدمات انتقال خون نیز گفت: تعرفه‌های انتقال خون مبتنی بر خدماتی است که انجام می‌دهد. در هیچ کشور پیشرفته‌ای خون و فرآورده‌های آن به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد و توسط بیمه‌های مختلف مورد حمایت قرار گرفته و پوشش داده می‌شود.

پورفتح‌اله ادامه داد: هزینه‌های انتقال خون روز به روز در حال افزایش است و بهای زیادی باید برای تست‌ها و لوازم مصرفی انتقال خون پرداخت کنیم. در صورتی که امروز روش‌های متعددی وجود دارد تا بتوان مصرف خون و فرآورده‌های آن را کاهش داد. به عنوان مثال برخی کشورهای دنیا انتقال خون خودی را گسترش داده و 10 درصد از خون مورد نیاز خود را از طریق خون خود بیمار برای انجام اعمال جراحی انتخابی تامین کنند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت نظام‌مند شدن سیستم انتقال خون خودی، اظهار کرد: در صورت تحقق این امر وارد عرصه‌ها و فناوری‌های نوین انتقال خون خواهیم شد. باید توجه کنیم که رونق اقتصاد انتقال خون می‌تواند هزینه‌های درمانی بیماران را نیز کاهش دهد.

رییس سازمان انتقال خون ادامه داد: در حال حاضر در حال رایزنی و پیگیری امر پوشش بیمه‌ای خدمات انتقال خون هستیم. در گام اول باید فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد و برای بیمه‌ها ایجاد حساسیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha