سلامت نیوز : محققان آمریکایی اعلام کردند، ویتامین د ممکن است از حمله سلول های ایمنی بدن به غشاء رشته های عصبی ای که وارد مغز می شوند و سبب بروز بیماری ام اس می شوند جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ مقالات منتشر شده در مجله آکادمی ملی علوم آمریکا به روشنی نقش اساسی ویتامین آفتاب - ویتامین د - در پیشگیری و درمان بیماری های عصبی را نشان می دهند.

تلاش برای درک نقش مواد مغذی در بروز بیماری ام اس را می توان در مناطق دور از خط استوا که نور خورشید کمتر از هر جای جهان می تابد مشاهده کرد.
متخصصان باور دارند ام اس که نوعی بیماری خود ایمنی است زمانی نمایان می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پروتئینی - میلین - که سلول های عصبی را احاطه کرده حمله و آن را نابود می کنند.

عوارض از بین رفتن میلین عبارتند از: تاری دید، دو بینی، حرکات غیر ارادی و سریع چشم، از دست دادن کامل بینایی،‌‌ لرزش بدن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام ها، ناتوانی در انجام دادن حرکات موزون، سفتی عضلات،‌ گزگز کردن، مور مور شدن، بی حس و دردناک شدن اندام ها، آهسته و شمرده شمرده حرف زدن، کشیدن کلمات، ناتوانی در بلع غذا، خستگی مفرد، تکرر ادرار، دفع غیر ارادی، یبوست و دفع غیر ارادی مدفوع

دکتر آن گوک، استادیار رشته مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و سرپرست این مطالعه گفت:«ما دریافتیم، ویتامین د با تغییر عملکرد سلول های ایمنی بدن از تخریب غشاء خارجی سیستم عصبی بدن جلوگیری می کند.»

او افزود:«اگر  یافته های ما دقیق باشند، به جای داروهای ضد ام اس می توان با تجویز دوز مناسب ویتامین د این بیماری را درمان کرد.»

در افراد مبتلا به ام اس، سلول های سیستم ایمنی بدن که به سلول های T مشهورند پروتیئنی - میلین - که غشاء رشته های عصبی را احاطه کرده اند را نابود می کنند.

دکتر گوک و همکارانش پس از خوراندن دوز بالای ویتامین د به موش های مبتلا به ام اس، پی بردند علایم و نشانه های این بیماری ازمیان رفت.

آنها همچنین تعداد زیادی سلول های T را در جریان خون موش ها یافتند که به مغز و نخاع نزدیک نشده بودند.

دکتر گوک گفت:«به نظر می رسد، ویتامین د، سیستم ایمنی بدن را سرکوب نمی کند. اما از نزدیک شدن این سلول ها به مغز و رشته های عصبی جلوگیری می کند.»

محققان اعلام کردند، به محض کاهش میزان ویتامین د در بدن موش ها، علایم و نشانه های بیماری ام اس به سرعت نمایان شد.

دکتر پیتر کالابرسی، استاد رشته مغز و اعصاب دانشگاه جان هاپکینز و یکی از مسئولان این مطالعه گفت:«تجویز دوز بالای ویتامین د می تواند درمانی بی خطر برای بیماری ام اس باشد. اما برای اثبات این موضوع به بررسی های بالینی گسترده ای نیاز داریم.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha