بعد از بازتاب خبری مسئله ی تخلیه ی یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد،آستان قدس رضوی روابط عمومی این دانشگاه را متهم به نشر اکاذیب کرد.این در حالیست که وزارت بهداشت و درمان تاکنون در این مورد سکوت کرده است.

سکوت وزارت بهداشت و واکنش شدید آستان قدس رضوی / سوء استفاده از جایگاه علم و دانش برای سرپوش نهادن به ضعف‌های مدیریتی

سلامت نیوز : روز گذشته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خرسان رضوی (مشهد) اعلام کرد که  آستان قدس رضوی با بدترین شیوه ،ضمن ورود به فضای دانشکده پیراپزشکی اقدم به جداسازی و پایین آوردن تابلوی سردرب ورودی دانشکده با جرثقیل به پردیس دانشگاه نموده  است.

روابط عمومی این دانشگاه همچنین گفته که آستان قدس رضوی وسایل آموزشی و اداری دانشکده پیراپزشکی را بدون رعایت صرفه و صلاح اموال دولتی به پردیس دانشگاه منتقل و رها سازی کرده  و دانشکده به دلیل آماده نبودن فضای پیش بینی شده آموزشی تعطیل شده است

بعد از این اتفاق رئیس این دانشگاه در طی نامه ای به وزارت بهداشت،استعفای خود را اعلام کرد.

امروز آستان قدس رضوی طی بیانیه ای سوء استفاده از جایگاه علم و دانش برای سرپوش نهادن به ضعف‌های مدیریتی را غیر قابل توجیه خواند.

این در حالیست که از صبح امروز وزارت بهداشت و درمان این موضوع را بایکوت خبری کرده و از هرگونه اظهار نظری در این رابطه خودداری کرده است.

آنطور که در این جوابیه آمده است، دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد ۱۰ سال پیش این ساختمان را تخلیه می کرده، اما با درخواست رییس وقت دانشگاه و مساعدت آستان قدس، تا سال ۸۶ حضور در آن ساختمان تمدید شده است. پس از آن هم در سال ۹۰، حکم قضایی برای تخلیه گرفته شده و تاکنون اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از مشهد مشروح جوابیه که خطاب به رسانه ها در پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس منتشر شده، چنین است؛

احتراماً ضمن ابراز تأسف عمیق از رویه غیرمعمول در موضوع اطلاع‌رسانی تخلیه محل دانشکده پیراپزشکی مشهد و متأسفانه نشر برخی اکاذیب و مطالب خلاف واقع توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاهده برخی رفتارها و اقدامات که به‌نوعی فضاسازی‌های ناهنجار با انگیزه‌ها و اغراض سیاسی را به ذهن متبادر می‌سازد که قابل پیگیری حقوقی نیز می‌باشد، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می‌شود. خواهشمند است اطلاع رسانی فرمایند.

زمین و ساختمان دانشکده پیراپزشکی مشهد، از املاک وقفی آستان قدس رضوی است که با نظر مساعد حضرت آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی به امر آموزش و درمان، طی قراردادی به مدت بیست سال از ۲/ ۹/ ۱۳۶۲ تا ۳۰/ ۸/ ۱۳۸۲ به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بصورت مال الاجاره و با اولویت توجه به جانبازان عزیز اعصاب و روان جنگ تحمیلی در سال‌های دفاع مقدّس،در اختیار دانشگاه بوده است.

پس از پایان قرارداد بیست ساله، آستان قدس رضوی به جهت رعایت حقوق موقوفه، درخواست استرداد محل را کرده که از سوی ریاست محترم دانشگاه، با توجه به اینکه ساختمان دانشکده پیراپزشکی در اراضی زکریای مشهد با مساعدت ویژه آستان قدس رضوی در حال احداث بود، درخواست مهلت شد تا پس از تکمیل ساختمان، محل مذکورتخلیه و تحویل شود. آستان قدس رضوی با درخواست ریاست محترم دانشگاه موافقت و تا پایان سال ۱۳۸۶ مهلت تمدید شد.

در طول این مدت، علی‌رغم ابلاغ حقوق مربوط به مال الاجاره و دعوت برای تنظیم قرارداد اجاره به طور مکرر، متأسفانه پرداخت مال الاجاره از سوی دانشکده صورت نگرفت و در پایان زمان استمهال، نامه دیگری از سوی ریاست محترم دانشگاه در تاریخ ۱/ ۸/ ۱۳۸۶ به آستان قدس رضوی تقدیم و درخواست مساعدت شد که مقرّر شد مجدداً به منظور حمایت از توسعه علم و دانش مهلت به مدت سه سال دیگر تمدید و سپس ملک تخلیه و به آستان قدس رضوی عودت شود.

با گذشت سه سال دیگر، هربار به بهانه‌های مختلف مفاد تعهدات فیمابین توسط ریاست دانشگاه به اجرا درنیامد و همچنان دانشکده پیراپزشکی از استرداد ملک موقوفه امتناع ورزید. لذا با عنایت به اتمام مهلت و به لحاظ عدم تخلیه محل جهت رعایت ضوابط وقف، اقدام از طریق مراجع قانونی در سال ۹۰ برای تخلیه محل در دستور کار قرار گرفت و پس از صدور حکم بدوی و تجدید نظر و قطعی شدن آن، با هماهنگی مرجع قضائی و اجرای احکام با دانشگاه مذکور، در همان روز که از سوی دانشکده پیراپزشکی پیشنهاد شده بود، محل با حضور ریاست محترم دانشکده پیراپزشکی و سایر عوامل،بانظارت دادورز و نماینده دادستان محترم تخلیه و به آستان قدس رضوی تحویل شد و صورت‌جلسات آن به امضای نمایندگان دانشگاه و مرجع قضائی رسیده که در صورت لزوم قابل ارائه می‌باشد.

البته استفاده از آزمایشگاه‌ها همچنان تا پایان ترم جاری (۰۱/۱۱/۱۳۹۲) مهلت داده شد. همچنین تصاویر مربوط به تخلیه در اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی موجود و قابل ارائه می‌باشد و همان‌گونه که اشاره شد، جابجایی اموال و تمامی منصوبات بدون هیچ‌گونه صدمه، خسارت و ایرادی با حضور، نظارت و تأیید مجموعه‌های اعلام شده بوده است که متأسفانه با هدف تداوم رویکرد بحران‌آفرینی و ایجاد تنش علیه آستان قدس رضوی، مدیریت دانشگاه به فضاسازی پرداختند.

یادآور می شود از قرارداد ۲۰ ساله‌ای که بین آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعقد شده، اکنون ۳۰ سال می‌گذرد. با این اوصاف، دانشگاه مذکور ۱۰ سال بیشتر از قرارداد اولیه، بدون پرداخت هرگونه مال الاجاره و در قالب استمهال‌های مکرّر از این ملک موقوفه بهره‌مند شده است. آستان قدس رضوی همواره خود را به رعایت قانون و غبطه وقف و استیفای حقوق موقوفه ملزم می‌داند و معتقد است آنچه توسط خیران نیکوکار در بستر زمان بر این آستان مقدس وقف شده، امانتی مهم و ارزشمند است که باید در حفظ، نگهداری، احیا و توسعه آن تمام توان خود را به کار گرفت.

آنچه مسلم است و در صورت‌جلسات نیز به امضای مسؤلین محترم دانشگاه علوم پزشکی رسیده است، هرگونه جابجایی وسایل آموزشی و اداری با حضور، نظارت،تأیید و توسط آنان و نیروهای کارگری بخش خصوصی انجام شده است که عزیزان برای پوشاندن برخی ناهماهنگی‌های درون سازمانی خود با تعبیر تحریک‌آمیز «هجمه» از آن یاد کرده و به عوامل محترم اجرای نظم و قانون تهمت‌های ناصواب نسبت داده‌اند.

بی‌شک دستاویز قرار دادن و سوء استفاده از جایگاه بلند علم و دانش و منزلت رفیع اساتید فرهیخته و دانشجویان گرامی برای سرپوش نهادن به برخی ضعف‌های مدیریتی، دور از شأن است که با کمال تأسف مدیریت دانشگاه به آن تمسکی غیرمنصفانه نموده‌اند و پرواضح است که افکار عمومی از مدیریت دانشگاه برنامه‌ریزی در اجرای قانون و نظم در عملکرد را توقع دارند که شایسته بود ایشان در طول سه دوره مهلت‌خواهی که ۱۰ سال به طول انجامیده است، در این خصوص تمهید لازم را می‌نمودند و به‌جای توسل به تحریف افکار عمومی و استنکاف از توجه به حقوق شرعیه وقف و موقوفات و التزام به قانون، به‌گونه‌ای عمل می‌کردند که در مقام پاسخگویی دچار تعابیر نامربوط و دور از شأن مجموعه مقدس دانشگاه نشوند.

امروز نقش آستان قدس رضوی در توسعه اماکن علمی، فرهنگی، درمانی و بهداشتی از ظرفیت‌های افتخارآمیزنظام مقدس جمهوری اسلامی است که تأسیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی، پشتیبانی و به‌روزآوری بیمارستان منتصریه و ایجاد دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه السلام)، نمونه‌هایی است از خدمات وقف محور در حوزه‌های مذکور که قطعاً تمامی فرهیختگان از انجام آن مطلع هستند.

در پایان تأکید می‌نماید آستان قدس رضوی ضمن التزام مؤکد به رعایت نظم و قانون و نیز حفظ حقوق موقوفه،حق شکایت و پیگیری حقوقی نشر اکاذیب و تهمت‌های منتسب با عناوین مختلف را با عنایت به امضای صورتجلسات مبنی بر انجام دقیق تحویل و تحول سالم اموال توسط ریاست محترم دانشکده، برای خود محفوظ می‌داند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha