ریز، متابولیسم و دیابت ایران و استاد دانشگاه شهید بهشتی بر همكاری پزشكی بین ایران و اعراب به ویژه بین دمشق و تهران تاكید كرد.

دكتر فریدون عزیزی در افتتاح اولین كنگره مشترك ایران و عرب با موضوع بیماریهای غدد درون ریز، متابولیسم و دیابت كه عصر چهارشنبه در هتل شرایتون دمشق برگزار شد، خواستار همكاری پزشكان ایرانی و سوری در زمینه مبادله دانش و تجربیات به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان دو كشور شد.
دكتر ماهر الحسامی وزیر بهداشت سوریه نیز با اشاره به تحولات چند سال گذشته در زمینه این گونه بیماریها و گسترش آن همسو با تغییر شیوه زندگی مردم گفت : در حالی كه جهان توانست بیماریهای واگیردار و معده را كنترل كند اما بیماریهای جدیدی مانند دیابت ، نارسایی قلب ، چاقی و امثال آن پدید آمد.
وی در ادامه تاكید كرد: سوریه از طریق اجرای برنامه‌های ملی تشخیص و معالجه ، برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع رسانی و افزودن آهن به گندم كه با توجه به افزایش كم خونی در برخی مناطق سوریه بزودی با همكاری سازمان یونیسف برگزار می‌شود، همه تلاش خود را برای مبارزه با این گونه بیماریها به كار می‌گیرد.
بسام عبدالمسیح رییس انجمن غدد درون ریز و دكتر نجاه صنیج رییس جمعیت دیابت سوریه نیز با تاكید بر اهمیت كنگره ، تاكید كردند كه در این همایش دیابت و بیماریهای غدد كه همسو با افزایش چاقی ناشی از الگوی نادرست غذایی مانند استفاده از غذای آماده (فست فود) و كمی فعالیت فیزیكی افزایش می‌یابد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دكتر فریبا كریمی از اعضای هیات ایرانی شركت‌كننده در كنگره نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز خشنودی از برگزاری كنگره خواستار ادامه یافتن آن در آینده شد.
وی كه فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز است ، تاكید كرد كه این اولین كنگره مشترك عربی و ایران در زمینه بیماریهای غدد درون ریز است .
این كنگره كه توسط انجمن بیماریهای غدد درون ریز و جمعیت دیابت سوریه و انجمن غدد ایران برگزار می‌شود روز جمعه به كار خود پایان خواهد داد.
در این كنگره  ۱۵۰ پزشك از جمهوری اسلامی ایران ، سوریه ، عراق ، عربستان ، اردن ، لبنان ، كویت و امارات متحده عربی شركت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha