سلامت نیوز : همزمان با اقدامات سازمان زندان‌ها برای مقابله با ورود موادمخدر به زندان‌ها همچنان قاچاق مرگ به آن سوی میله‌های زندان انجام می‌شود و درآمدی بالا برای اندك قاچاقچیان دارد.كافی است بتوانی موادمخدر را یك بار از بازرسی زندان عبور دهی تا پول خوبی به دست بیاوری. آنجا موادمخدر تا 10 برابر قیمت در خارج از زندان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ البته طی سال‌های اخیر گیت‌های بازرسی در داخل زندان پیشرفته شده‌اند اما هنوز زندانیانی هستند كه می‌توانند موادمخدر را به داخل زندان انتقال دهند.این كار برای برخی مجرمان به روشی برای كسب درآمد تبدیل شده است و پس از جاساز موادمخدر سعی می‌كنند با ارتكاب جرایمی سبك چند روزی را میهمان زندان باشند و پس از معامله‌ای پرسود آزاد شوند. البته این روش‌ها گاهی به قیمت جان قاچاقچی مواد تبدیل می‌شود و او در میان راه به علت باز شدن بسته‌های موادمخدر در بدنش و مسمومیت جان خود را از دست می‌دهد.

موادمخدر هست اما كم و گران

اغلب موادمخدر از سوی افرادی كه از مرخصی می‌آیند به زندان منتقل می‌شود. سختگیری‌های سازمان زندان‌ها باعث شده كه مقدار ورودی موادمخدر كاهش پیدا كند. از سوی دیگر قیمت موادمخدر چند برابر شده است.بر اساس اعلام مسئولان سازمان زندان‌ها 48 درصد زندانیان را افرادی تشكیل می‌دهند كه یا اعتیاد دارند یا به جرم خرید و فروش مواد مخدر دستگیر شده‌اند. تاكنون تحقیقی درباره میزان مصرف موادمخدر در زندان‌ها ارائه نشده است و آمارها تنها مربوط به میزان كشفیات موادمخدر در بدو ورود به داخل زندان است.همچنین تحقیقی كه از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر روی 1193 زندانی انجام شده نشان می‌دهد 29.9 درصد معتقدند كه بهترین زمان و محل مناسب رد و بدل كردن موادمخدر، شب و داخل بندهاست.در حالی‌كه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش كشفیات موادمخدر در زندان‌ها هستیم، كارشناسان معتقدند این افزایش كشف مربوط به افزایش ورود موادمخدر نیست بلكه به دلیل افزایش دقت سازمان زندان‌ها برای برخورد با حاملان موادمخدر به داخل زندان است.

حجت‌الاسلام موسی آصف‌الحسینی كه سال‌ها به عنوان قاضی و رئیس دادگاه انقلاب به پرونده‌های موادمخدر رسیدگی كرده است، معتقد است: در چند سال اخیر سازمان زندان‌ها اقدامات موثری را برای كشف ورود موادمخدر به زندان انجام داده است كه افزایش پرونده‌ها به دلیل افزایش كشفیات است. راه‌های بسیاری برای ورود موادمخدر به داخل زندان وجود دارد كه علت آن ورود و خروج زیاد زندانیان به فضای خارج از زندان و سوءاستفاده آنها از امتیازاتی كه برای رعایت حال آنها و خانواده‌هایشان در نظر گرفته شده است.وی ادامه می‌دهد: حاملان موادمخدر به زندان، بیشتر هروئین و كراك را به داخل زندان منتقل می‌كنند.

پول دستگاه‌ها را نداریم

در همین رابطه غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌های كشور در مورد این اظهارات و اینكه همچنان موادمخدر وارد زندان‌ها می‌شود، گفت: اینكه می‌گویند دستگاه‌های خاص برای كنترل موادمخدر وجود دارد ولی سازمان زندان‌ها استفاده نمی‌كند درست نیست چرا كه برای ورود 7 دستگاه 17 كشور را دور زدیم و با توجه به تحریم‌ها امكان ورود این دستگاه‌ها مشكل است حتی اگر هم بخواهیم وارد كنیم پولش را نداریم.وی در مورد اینكه گفته شده همچنان موادمخدر وارد زندان می‌شود و حتی برخی از باندهای مخدر از داخل زندان هدایت می‌شوند،گفت: این نشان از بی‌اطلاعی آقایان است چرا كه اولا ما نمی‌توانیم بگوییم صد درصد ورود موادمخدر را به صفر رساندیم زیرا امكان تخلف یك كارمند یا سرباز وجود دارد.

دوم آنكه چندی قبل از نیروی انتظامی خواستیم با سگ‌های ویژه موادمخدر بدون اطلاع قبلی وارد هشت زندان كشور شوند كه این كار انجام شد و حتی نیروهای مجرب نیروی انتظامی تعجب كردند چراكه نتوانستند حتی ذره‌ای موادمخدر كشف كنند و این توفیق خوبی برای سازمان زندان‌ها بوده است.رئیس سازمان زندان‌های كشور گفت: در این مورد به كمیسیون اجتماعی مجلس هم رفته‌ایم و هنوز هم آمادگی داریم تا هرگونه ابهام را برطرف كنیم. اما با این حال منكر ورود موادمخدر به زندان نیستیم با این حال شدیدترین اقدامات را برای كاهش ورود مخدرها به زندان انجام داده‌ایم و به حداقل رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha