یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 102797
سلامت نیوز : نگرانی‌هایی كه وزیر محترم بهداشت و درمان درباره سهم بودجه سلامت در رسانه‌ها اعلام كرده‌اند درست است. متاسفانه بودجه‌ای كه از طرف دولت برای سال 93 برای حوزه سلامت ارائه شده با توجه به كسری 80 هزار میلیارد ریالی كسری بودجه وزارت بهداشت و درمان،بودجه مناسبی نیست. چون با بودجه‌ای كه در قانون برای بخش سلامت در نظر گرفته شده است، با پرداخت بدهی‌های این حوزه، تنها 4هزار میلیارد تومان برای این بخش می‌ماند كه رقم چشمگیری نیست و باید برای جبران این بودجه فکری اساسی کرد چراكه تنها تورم سال آینده به گفته مسئولان دولتی بالای 25درصد خواهد بود. تجهیزات پزشكی هم به‌دلیل افزایش نرخ ارز چندین برابر شده است.تشخیص‌های پزشكی هم بسیار بستگی به تجهیزات دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اگر دولتمردان هنر كنند سال بعد وضعیت در بخش سلامت بدتر از امسال نشود،جای تشكر دارد. با این پیش‌بینی‌ها و بخصوص بودجه پایینی که برای بخش بهداشت و درمان کشور در نظر گرفته شده است، به نظر می‌آید وضعیت سال آینده بدتر از امسال باشد.البته هنوز دولت بودجه هدفمند شدن یارانه‌ها را ابلاغ نكرده است. امیدواریم دولت در هدفمند شدن یارانه‌ها 10درصد خالص سهم بهداشت و درمان را پیش‌بینی كند،اگر این 10درصد یارانه‌ها پیش‌بینی شود می‌توانیم خوشبین باشیم كه وضعیت بهداشت و درمان مانند امسال خواهد بود.از سویی دیگر،امسال هزینه‌ای كه برای استقرار متخصصان در مناطق محروم در نظر گرفته شده بسیار كم است به همین دلیل این متخصصان نمی‌توانند در این مناطق بمانند.موضوع مناطق محروم فقط منوط به سیستان و بلوچستان نیست بلكه در خیلی از استان‌های محروم دیگر نیز این وضعیت حاكم است. اگر دولت مرحله دوم هدفمند شدن یارانه‌ها را اجرا كند امیدواریم كه از سهم یارانه‌ها آن را بتوانیم جبران كنیم.

از سویی دیگر،در بحث تجهیزات پزشكی اكنون یكی از مشكلات حوزه سلامت، فرسودگی ناوگان آمبولانس كشور است زیرا حدود 50 درصد این ناوگان‌ها بالای 7 سال قدمت دارند در حالی كه زمان استفاده از آنها حدود 5 سال است بنابراین در سطح كشور به‌ویژه مناطق صعب‌‌العبور به50 دستگاه آمبولانس نیاز است.در گذشته بودجه‌ای برای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم پیش‌بینی شد كه متاسفانه در سال‌ اخیر به دلیل نبود حمایت‌های مالی متخصصان در مناطق محروم یا جذب نمی‌شدند یا به مدت طولانی در این مناطق نمی‌ماندند كه متاسفانه این موضوع نیز در بودجه امسال نادیده گرفته شد و با كاهش 19 درصدی بودجه برای این مهم روبه‌رو بوده‌ایم.البته در مورد بودجه وزارت بهداشت،نباید پیش داوری كنیم بلكه باید دید راهكاری كه دولت ارائه می‌كند چیست و در این مورد مجلس می‌تواند چه كمكی به دولت بكند.

دكتر حسینعلی شهریاری

رئیس كمیسیون بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha