اگر امکان اتنقال پول به صورت مستقیم به شرکتهای تولید کننده خارجی فراهم شود می‌تواند بین 7 تا 13 درصد با کاهش هزینه انتقال، قیمت تمام شده دارو و تجهیزات پزشکی را کاهش دهد و می‌توانیم بگوییم به صورت میانگین 10 درصد قیمت این کالاها کاهش پیدا می‌کند.

توافق ژنو قیمت دارو و تجهیزات پزشکی خارجی را امسال تا ۱۰درصد کاهش می‌دهد
سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: توافق ژنو می‌تواند تا آخر امسال به صورت میانگین حدود ۱۰ درصد از قیمت دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی را کاهش دهد.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، افزود: توافق ژنو اگر طبق روال عادی اجرایی شود،می‌تواند دو اثر در فرآیند واردات کالاها از جمله داروها و تجهیزات پزشکی داشته باشد باشد اول اینکه فرآیند ارسال پول به شرکتهای خارجی تولید کننده این کالاها را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: اگر امکان اتنقال پول به صورت مستقیم به شرکتهای تولید کننده خارجی فراهم شود می‌تواند بین 7 تا 13 درصد با کاهش هزینه انتقال، قیمت تمام شده دارو و تجهیزات پزشکی را کاهش دهد و می‌توانیم بگوییم به صورت میانگین 10 درصد قیمت این کالاها کاهش پیدا می‌کند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: البته ما منتظریم تا ببینیم روند اجرایی شدن این توافق به چه نحوی است اما پیش بینی می‌کنیم، اثرات آن تا آخر امسال دیده شود و تا پایان امسال شاهد کاهش نسبی قیمت داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی باشیم.

دیناروند اضافه کرد: تأثیر دومی که این توافق خواهد داشت این است که احتمالاً موجب می‌شود، قیمت ارز در بازار غیر رسمی و آزاد نسبت به قیمت فعلی کاهش پیدا کند و با توجه به اینکه برخی مواد اولیه دارویی و به خصوص تجهیزات پزشکی با ارز آزاد تهیه می شوند، می‌تواند تا حدی بر قیمت تمام شده داروهای وابسته به مواد اولیه وارداتی و تجهیزات وارداتی تأثیر بگذارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان تأثیر این تغییر قیمت توضیح داد: البته تأثیر تغییر نرخ ارز بر قیمت داروها در بازار ایران زیاد نخواهد بود چون بخش عمده ارز مورد نیاز دارویی کشور از ارز مبادلاتی تأمین می‌شود و کاهش قیمت زیادی را در مورد داروها از این نظر نخواهیم داشت اما در مورد تجهیزات پزشکی و کالاهایی که با ارز آزاد وارد می شوند،تأثیر خواهد داشت.

دیناروند در مورد قیمت گذاری جدید این اقلام بعد از کاهش قیمت تمام شده آنها نیز توضیح داد: اگر این اتفاقات بیفتد، پیش بینی ما این است که در مجموع شاهد کاهش حدود 10 درصدی قیمت اقلام وارداتی باشیم و در مورد کالاهای وارداتی چون به قیمت ارز وابسته هستند، به محض اینکه قیمت تمام شده آنها کاهش پیدا کند،کاهش قیمت معمولاً خود به خود برای هر محموله اتفاق می‌افتد و خود به خود تأثیر آن را در بازار خواهیم دید بنابراین نیازی به قیمت گذاری از سوی دولت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha