سلامت نیوز : رییس سازمان جنگلها و مراتع با بیان اینکه در سال جاری تنها 30 درصد اعتبارات مورد نیاز برای مهار ریزگردهای داخلی تأمین شده گفت: بدون اعتبار عملیاتی کردن تعهدات غیرممکن است.

مهندس خدا کرم جلالی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: 90 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد و تنها 10 درصد از آن کانونهای بحرانی فرسایش خاک و طوفان های شن تولید می شود.

به گفته وی، برای مهار ریزگردها با منشأ داخلی بایستی در قالب برنامه های اجرایی سازمان جنگلها سالانه اعتباری در اختیار این سازمان قرار گیرد که سال گذشته تنها 10 درصد اعتبار مورد نیاز برای این طرحها و امسال 30 درصد این اعتبار تأمین شده است.

جلالی با بیان اینکه برای اجرای تعهدات باید اعتبار مورد نیاز تأمین شود اظهار داشت: از انجا که این اعتبارات اختصاص نیافته بخش قابل توجهی از تعهدات نیز انجام نشده است.

رییس سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به اینکه آلودگی هوا در حال حاضر یکی از اصلی ترین چالشهای کشور است و ریزگردها از مهمترین عوامل ایجاد آن تصریح کرد: باید عزم ملی برای حل این معضل ایجاد و در قوانین و اعتبارات توجه بیشتری به این بخش شود.

وی افزود: با مهار ریزگردهای داخلی هرچند درصد کمی از ریزگردها را تشکیل می دهند می‌توان بخشی از آلودگی هوا را مهار کرد کما اینکه سازمان جنگلها در مناطق مرکزی و شرقی کشور طی سالهای گذشته با انجام دو میلیون هکتار جنگلکاری در اطراف شهرهای بیابانی، طوفانهای شنی را که گاه روستاهای این مناطق را به طور کامل مدفون می کرد تا حد زیادی کنترل کرده است.

به اعتقاد جلالی، رایزنی با سازمانهای بین المللی برای مهار ریزگردهای خارجی به ویژه ریزگردهای ناشی از تالابهای خشک شده کشورهای عربی، سوریه و عربستان یک از مهمترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوای کشور است. البته مالچ پاشی، جنگلکاری و دادن حقابه تالاب های داخلی نیز نقش عمده ای در رفع این معضل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha