پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10282

وزیر بهداشت گفت: هم اکنون از لحاظ حقوقی تعرفه های نظام پزشکی در وزارت بهداشت در حال بررسی است و اگر تخلف صورت گرفته باشد با آن برخورد خواهد شد.

دکتر کامران باقری لنکرانی صبح امروز در نشست خبری که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، افزود: در قسمتی که باید در آن نوآوری جدی داشته باشیم اقتصاد سلامت و تعرفه های خدمات پزشکی است در واقع باید نگاه واقع بینانه ای به تعرفه های خدمات پزشکی داشته باشیم و نباید جدا از سایر مسائل اجتماع به آن نگاه کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون هر سازمان و مسئولی سعی دارد بحث تعرفه ها را به سوی دیگری سوق دهد و این روند منطقی نیست و احتیاج به تصمیم گیری کلان دارد و باید راه حلی که منافع همه را در برگیرد پیدا کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: دولت از سال گذشته در خصوص بیمه و تعرفه ها کارگروهی را معین کرد که مدتی در کار آن تاخیر افتاد که امیدواریم در هفته آینده این کارگروه فعالیت خود را آغاز کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید در هنگام تعیین تعرفه جدید به معیارهایی خاص توجه ویژه کرد، افزود: قانونگذاردر قانون سازمان نظام پزشکی اعلام کرده سازمان در زمانی که دولت می خواهد تعرفه های دولتی را اعلام کند نظر کارشناسی خود را بدهد و تعرفه های خدمات پزشکی بخش خصوصی را با رعایت مواد قانونی بیمه همگانی اعلام کند، مفاد آن قانون کاملا مشخص است و آنجا یاد شده که ابتدا باید تعرفه در بخش دولتی اعلام شود و بعد بر مبنای آن تعیین تعرفه بخش خصوصی شکل گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اعتراض جدی بر روند تعرفه هایی است که اعلام شده ، اما این روند را طی نکرده است ، بخش دولتی امسال تعرفه ها را خیلی زودتر از سال های گذشته و در نیمه اول اردیبهشت اعلام می کند.

وی تصریح کرد: سال پیش بخش خصوصی تعرفه هایش را خیلی دیرتر اعلام کرد و به نظرم این عجله ای که شد خیلی مناسب نبود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: خبر اعلام تعرفه های جدید بخش خصوصی هم به درستی انجام نشد ، آنان اعلام کردند که به طور متوسط تعرفه ها 15 درصد و تا سقف 20 درصد افزایش داشته است اما بررسی جزئیات تعرفه های خصوصی که به دست ما رسید نشان داد که در برخی موارد 40 درصد افزایش نیز وجود دارد و متوسط افزایش تعرفه ها هم بیش از 15 درصد است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این کارها کارهایی مطابق قانون نبوده و هم اکنون از لحاظ حقوقی این تعرفه ها در وزارت بهداشت در حال بررسی است و اگر از لحاظ حقوقی تخلف صورت گرفته باشد برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما خوشحال نیستیم که در این خصوص دچار چالش شویم اما هر گروهی نباید فقط به منفعت خود توجه کند و باید محور اصلی را سلامت مردم قرار دهیم، ضمن آنکه ما در تعیین تعرفه ها نمی توانیم تعرفه کشورهایی که سرانه سلامتی بیش از کشورمان دارند را ملاک قرار دهیم.

وزیر بهداشت در پاسخ احتمال ابطال این تعرفه ها تاکید کرد: اگر از لحاظ حقوقی این تعرفه ها دچار اشکال باشند قانونی نخواهند بود. بهتر بود با تعاملی بیشتر این کار انجام می شد و نظر وزارت بهداشت و وزارت رفاه در تعیین تعرفه در نظر گرفته می شد بنابراین احتمال این امر وجود دارد.

وی با اشاره به سال نوآوری و شکوفایی علمی گفت: مطمئنا سعی و تلاش محققان و پژوهشگران به عرصه سلامت در سالجاری شکوفاتر شده و نگاه های نوآورانه ای برای حل مشکلات سلامت ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بخشی از این نوآوری ها در زمینه تولید داروز خواهد بود البته در خبری از قول من نوید ساخت 30 داروی جدید در سالجاری داده شده بود که من 30 کار جدید را بیان کردم و به اشتباه انعکاس داده شده بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تلاشهای این وزارتخانه علاوه بر ساخت و تولید داروهای جدید در زمینه تجهیزات پزشکی و رویکردهای نوین خواهد بود.

وی افزود: طبق آمار گذشته تختهای فعال بیمارستانهای دولتی 72 هزار عدد بوده که هم اکنون این تعداد 83 هزار تخت فعال رسیده است.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده امسال برای تجهیز بیمارستانهای دولتی گفت: امسال بودجه ارزی 120 میلیون دلاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را برای تجهیز بیمارستانهای دولتی در سطح کشور درنظر گرفته ایم.

لنکرانی تصریح کرد: تلاشهایی که در سالهای اخیر از سوی وزات بهداشت انجام شده منجر به تامین 552 دستگاه سی تی اسکن ، 27 دستگاه آنژیوگرافی شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: قدمت عمر تختهای بیمارستانهای دولتی کشور نزدیک به 100 سال است و در برنامه ها و سفرهای استانی وزارتخانه استانداردسازی 19 هزار تخت بیمارستانی به تصویب رسید با روندی که ما در پیش داریم امیدواریم این ظرفیتها در 6 سال آینده ارتقاء بدهیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha