سلامت نیوز : یک متخصص داخلی، با بیان اینکه بیماری نارسایی مزمن کلیه بدون علامت است، گفت: تنها زمانی که عملکرد کلیه‌ها به زیر 10 تا 20 درصد برسد این بیماری خود را نشان می دهد.

دکتر تورج احمدی جویباری در گفت و گو با (ایسنا) ، با بیان اینکه نارسایی کلیه به دو صورت حاد و مزمن و جود دارد، اظهار داشت: در صورتی که علائم نارسایی کلیه به مدت چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد نارسایی کلیه حاد بوده و در صورتی که حداقل سه ماه به طول بیانجامد نارسایی مزمن کلیه تشخیص داده می شود.

به گفته جویباری تشخیص زودهنگام علت نارسایی حاد کلیوی و درمان سریع آن می تواند امکان بازگشت کلیه‌ها به حالت عادی را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در نارسایی مزمن کلیه هیچ گونه برگشتی برای کلیه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: انتهای این بیماری دیالیز و پیوند کلیه است.

جویباری فشار خون و دیابت را یکی از علل شایع نارسایی مزمن کلیه عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این دو مورد عامل ایجاد نیمی از بیماریهای مزمن کلیه هستند.

وی افزود: با توجه به این مسئله تشخیص زودهنگام و درمان موثر فشار خون و دیابت می تواند از ایجاد نیمی از موارد نارسایی مزمن کلیه جلوگیری کند.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با بیان اینکه حداقل 10 تا 20 درصد افراد جامعه به فشار خون مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: این بیماری بدون علامت بوده و تا زمانی که عوارض خود را از جمله نارسایی مزمن کلیه نشان ندهد، شناخته نمی شود.

وی با اشاره به هزینه‌های هنگفت دیالیز و پیوند کلیه در جامعه معتقد است: چنانچه بتوان سرمایه گذاری‌ها را در بخش شناسایی و درمان فشار خون و دیابت به کار گرفت، قطعا از بسیاری از این هزینه ها جلوگیری خواهد شد.

جویباری عفونت کلیه، اسهال، استفراغ، خونریزی و نرسیدن آب به کلیه را از جمله علل نارسایی حاد کلیه عنوان کرد.

به گفته جویباری علاوه بر این‌ها مصرف برخی داروها نیز ممکن است مکانیزم کلیه ها را برهم زده و نارسایی حاد کلیوی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این نوع بیماری برخلاف نارسایی مزمن کلیه با علائم حاد بسیاری همراه است، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، ضعف، کاهش ادرار و اوره بالا در ادرار را از جمله علائم نارسایی حاد کلیوی عنوان کرد.

به گفته جویباری نارسایی مزمن کلیه بدون علامت بوده و تا زمانی که میزان عملکرد هر دو کلیه به کمتر از 10 تا 20 درصد آن نرسد، خود را نشان نمی دهد.

وی افزود: در همین راستا توصیه می شود افراد زیر 40 سال هر سال یکبار و افراد بالای 40 سال هر شش ماه یکبار آزمایشهای فشار خون و چکاپ خود را انجام دهند و نسبت به عملکرد مناسب کلیه های خود مطمئن شوند.

این متخصص داخلی توصیه کرد: افرادی که در بستگان درجه یک آنها بیماریهای فشار خون و دیابت وجود دارد از سن 40 سالگی به بعد دستگاه فشار خون و نیز دستگاه کنترل قند را خریداری کرده و مرتبا خود را در منزل چکاپ کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فردی مصرف آب زیاد و نیز ادرار زیاد دارد، باید حتما خود را به لحاظ بیماری قند چک کند.

وی همچنین از افرادی که دچار سنگ کلیه هستند و نیز بزرگی پروستات را دارند، خواست تا فاصله چکاپ کلیه خود را کوتاهتر کنند.

جویباری با بیان اینکه انجام دیالیز به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین عملکرد کلیه ها شود، یادآور شد: چنانچه هفته‌ای سه بار به مدت 10 تا 12 ساعت فرد زیر دیالیز قرار گیرد، تنها می تواند 10 درصد عملکرد کلیه‌ها را برای فرد به همراه داشته باشد.

وی افزود: هیچ چیزی نمی تواند مانند کلیه‌های طبیعی خود انسان باشد و به همین علت ضروریست برای محافظت از این نعمت با ارزش تمام اقدامات پیشگیری را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha