سلامت نیوز :  پدر، مادر و فرزندان خانواده فارغ از فعالیت های روزمره در یک شب سرد زمستانی در کنار بخاری نشسته اند تا پدر از روزهای سخت تلاش برای فرزندان بگوید و مادر با مهربانی گذشت و امیدواری را به فرزندان بیاموزد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ همه مشغول گفت و گو هستند هرکدام از موضوعی تعریف می کند، بخاری هم شعله ور است تا آخر شب فرا رسد و فرزندان با گفتن شب به خیر به رختخواب روند.
 
هوای اتاق سنگین شده همگی در خوابی شیرین انتظار صبح را می کشند، اما انگار قرار است قاتل نامرئی سرنوشت شومی را برای اعضای خانواده رقم بزند نظیرآنچه که دوشب پیش برای دو جوان روستای شنهیز بویراحمدرخ داد.
 
استشمام گازمنو اکسید کربن از دودکش بخاری علت مرگ میلاد 15ساله و مهدی 25 ساله اعلام شد.
 
همه ساله با سرد شدن هوا یکی از عاملی که موجب نگرانی خانواده ها وجامعه می شود گازگرفتگی و انتشار خبرهای ناگوار بر اثر این پدیده است.
 
این حوادث تلخ که نتیجه بی توجهی به توصیه های ایمنی در هنگام نصب و استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز است در فصول سرد سال افزایش می یابد.
 
اگرچه همواره حوادث ناشی ازگازگرفتگی افراد زیادی را به کام مرگ برده و بسیاری ازخانواده ها را داغدار کرده است ولی برغم این مخاطره ی جدی هنوز بی توجهی به مقوله ایمنی نصب بخاری منشا انتشار اخبار ناگوار می شود.
 
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان در بحث فوت ناشی از گازگرفتگی نسبت به جمعیت جزو استانهای متوسط کشور است،گفت: پارسال در این استان هفت نفر بر اثر مسمومیت با گازمنواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
 
دکتر کامروز امینی افزود: قربانیان این مرگ خاموش شامل پنج مرد و دو زن بوده که پنج نفر در شهرستان های بویراحمد و دنا و دو نفر نیز در گچساران است.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری نیز شماری از کهگیلویه و بویراحمدی ها بر اثر نشت گاز سمی منواکسید کربن جان خود را از دست داده اند بر رعایت کردن اصول ایمنی و بررسی راه های خروجی دود وسایل گازسوز تاکید کرد.
 
دکتر امینی علایم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را شامل سردرد، تهوع، خستگی، گیجی، بی قراری ، خواب آلودگی، تنفس های سخت و کاهش هوشیاری اعلام کرد و گفت: در چنین مواقعی باید فرد مسموم را به هوای آزاد رساند و به اورژانس اطلاع داد.
 
وی رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت وسایل گرمایشی ازسوی خانواده ها برای کاهش هر چه بیشتر مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی را ضروری خواند.
 
کارشناس شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عمده ترین منبع تولید گاز منوکسید کربن سوختن ناقص نفت و گاز به ویژه در محیط های بسته و کم اکسیژن است.
 
محمد قهرمانی با اشاره به اینکه وقوع حادثه ناشی از گاز گرفتگی در خانه های ویلایی میتواند کمتر اتفاق بیفتد، افزود:پدیده مسمومیت با گاز منواکسید کربن به دلیل هوای کمتر در آپارتمان ها کوچک بیشتر است.
 
کارشناس فوریت های پزشکی یاسوج نیز گفت: گاز منواکسید کربن بی رنگ، بی بو و بی مزه بوده که قدرت ترکیبی آن با هموگلوبین خون انسان 250 برابر بیشتر از اکسیژن است.
 
حسین محمدیان با اشاره به اینکه نباید به افراد مسموم شده با گاز منواکسید کربن مایعات خورانده شود،افزود: در برخی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم اگاهی به فرد مسموم شده آبلیمو خورانده می شود زیرا که وضعیت فرد را بدتر می کند.
 
وی انتقال فرد مسموم با گاز منوکسید کربن به فضای آزاد را مهمترین راهکار دانست و بیان کرد: تماس با اورژانس 115 و انتقال فرد مسموم به بیمارستان از سایر راهکارهای مهم در این زمینه است.
 
محمدیان عنوان کرد: استفاده از آبگرمکن، بخاری های فرسوده یا دارای نقص فنی و بدون دودکش و وسایل حرارتی غیراستاندارد در منزل بیشترین عوامل منجر به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.
 
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمدنیز گفت: توجه به سه نکته مهم در خرید بخاری گازی از جمله علامت استاندارد،داشتن سنسور حرارتی و ODS ضروری است.
 
محمدمحمدی تصریح کرد: سیستم ODS در صورت نشست گاز بخاری و سنسور حرارتی بخاری در صورتی که تخلیه دود مشکل داشته باشد،به صورت اتوماتیک بخاری را خاموش می کند.
 
وی با بیان اینکه بخاری غیراستاندارد در بازار به لحاظ نظارت دیگر عرضه نمی شود، گفت: ولی کیفیت بخاری های استاندارد طبقه بندی است و بهترین راهکار برای ایمنی خرید کالایی است که تمام نکات ایمنی را داشته باشد.
 
به هر حال توجه به این نکته ضروری است که آموزش صحیح از سوی رسانه های گروهی ، تولید و پخش برنامه های آموزشی در مورد ایمنی و نحوه استفاده وسایل گاز سوز و هشدارهای کارشناسان می تواند به آگاهی خانواده ها و پیشگیری از این گونه حوادث کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha