بودجه تحقیقاتی ناجا از وزارت بهداشت بیشتر است

سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بودجه تحقیقاتی وزارت بهداشت ۴دهم درصد اعتبارات پژوهشی در نظر گرفته شده که از بودجه تحقیقاتی ناجا کمتر است و بودجه تحقیقاتی وزارت بهداشت با ۶۰ دانشگاه قرار است حتی به ۲دهم درصد هم کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا ملک‌زاده در مراسم جشن پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: قرار است طی 10 سال آینده کشورمان از نظر پژوهش و تحقیقات در بین کشورهای منطقه بهترین کشور باشد. در حال حاضر از نظر تعداد دانشگاه وضعیت خوبی داریم و فقط کشور ترکیه در برخی زمینه‌ها از ما بالاتر است.

وی ادامه داد: اعتقاد به اینکه به دانش و علم اهمیت دهیم و آن را بر اساس شواهد علمی باور کنیم، به خلق ایده‌های جدید منجر می‌شود.

ملک‌زاده گفت: زمانی که به رونمایی‌ها در 8 سال گذشته نگاه می‌کنیم، از هر رونمایی بدبین می‌شویم. در حالی که باید برای ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم و ریسک‌پذیر باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید نظام ارزشیابی مناسبی داشته باشد که تاکنون بسیار کم بوده و به کیفیت کمتر توجه شده و این جهت‌گیری تحقیقات را منفی کرده است.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه باید برای پژوهش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شود، گفت: امروزه کشف ایده جدید کار پیچیده‌ای است و همکاری‌های بین‌المللی را می‌طلبد. در این زمینه باید به افرادی که می‌خواهند کار کنند، اهمیت دهیم و زندگی آنها را تأمین کنیم.

وی افزود: پژوهشگران را باید در بحث مدیریت دخالت دهیم و به آنها اعتماد کنیم تا همین دانشمندان برای آینده اساتید بزرگی تربیت کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز تحقیقاتی زیادی در کشور وجود دارد، گفت: 470 مرکز تحقیقاتی داریم که اضافی هم هستند. مسئله ضروری ما تأسیس مراکز نیست. همچنین 10 دانشگاه علوم پزشکی در دو سال گذشته ایجاد شده است که برخی حداقل ظرفیت و استاندارد را ندارند. 300 ژورنال تحقیقاتی داریم که باید ببینیم چقدر کارایی دارد.

وی افزود: بیمارستان‌های زیادی داریم که باید در آن‌ها نظام جامعی ایجاد شود تا با ثبت اطلاعات که بودجه زیادی هم نمی‌خواهد از امکانات بالقوه استفاده کنیم.

وی گفت: وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه‌ها نمی‌توانند کمک کنند، بلکه اساتید باید پا به میدان بگذارند و به دنبال پروژه‌های بزرگ باشند.

وی افزود: در حال حاضر شبکه بهداشت و درمان داریم که از آن استفاده نکرده‌ایم. بنابراین باید قوانین و مقررات نیز درست شوند.

وی از مشکلات اصلی پژوهش هم بی‌اعتقادی مسئولان به معنای واقعی علم دانست و گفت: مسئولان شعار می‌دهند اما در زمان بودجه، پولی نمی‌دهند. از یک و نیم درصد بودجه که باید صرف تحقیقات پزشکی می‌شد، 4دهم درصد محقق شد که این به معنای این است که بودجه تحقیقاتی ناجا از وزارت بهداشت با 60 دانشگاه بیشتر است که حتی قرار شده این رقم کم هم به ۲ دهم درصد برسد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: کسی در وزارت بهداشت مشکل را حل نمی‌کند، باید اساتید به مجلس بروند و در جاهای دیگر دنبال بودجه باشند و در مسئولان باور را ایجاد کند تا برای پژوهش سرمایه‌گذاری شود، بنابراین اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید ذهنیت مسئولان را تغییر دهیم و مرتب بگوئیم تا پژوهش جا بیفتد.

وی با تأکید بر کیفیت پروژه‌های تحقیقاتی گفت: باید مراکز تحقیقاتی بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنند، چرا که همه مراکز نمی‌توانند در تمام زمینه‌ها موفق شوند. اینکه تعداد زیادی مقاله چاپ کنیم اما کسی آن را نخواند چه ارزشی دارد.

ملک‌زاده تصریح کرد: مقالات زیادی داریم اما نباید به آنها دلمان خوش باشد، این اساتید هستند که دانشگاه را می‌توانند بالا ببرند و در مقابل بی‌مهری مدیریت دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت نباید خسته شوند.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران زلزله‌ای رخ داد که اکنون وقت بازسازی آن است و امیدواریم با بازسازی کیفی آبادتر از قبل شود و بنای جدیدی ساخته شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته رتبه مقالات علمی در کشور 42 بود که اکنون به رتبه 19 ارتقاء یافته و از نظر کیفی در رتبه 135 قرار داشت که اکنون به 98 ارتقا یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha