سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون به توقف فعالیت شرکت "بیودارو" از 10 سال گذشته تاکنون که ماموریت یافته بود در زمینه صنعت پلاسما همکاری کند خبر داد و گفت: اکنون در حال پیگیری اجرایی شدن این مصوبه هستیم. باید شرکت بیودارو به تعهدات خود در زمینه ورود به صنعت پلاسما عمل کرده و در این امر سرمایه‌گذاری کند.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه از 10 سال قبل قرار بود شرکت‌های خارجی در صنعت پلاسما سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: در سال 1382 که بحث مشارکت در صنعت پلاسما مطرح شد، شرکتی تحت عنوان "بیودارو" با مصوبه دولت تاسیس شد که 51 درصد آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی و 49 درصد آن مربوط به یک شرکت خارجی بود.

وی ادامه داد: ماموریت این شرکت جمع‌آوری پلاسما و گسترش صنعت پلاسما و استفاده از آن در جهت تولید داروهای گران قیمت مشتق از پلاسما بود، اما به دلایل مختلف طی هشت سال گذشته پیگیری نشد.

رییس سازمان انتقال خون ضمن اعلام این خبر که اکنون پیگیر اجرایی شدن این مصوبه هستیم، گفت: باید شرکت بیودارو به تعهدات خود در زمینه ورود به صنعت پلاسما عمل کرده و در این امر سرمایه‌گذاری کند.

نیاز ایران به تولید 400 تا 450 هزار لیتر پلاسما در سال

پورفتح اله افزود: وقتی رقابت وجود داشته باشد، تغییرات خوبی اتفاق می‌افتد. اکنون وضعیت خوبی برای جمع‌آوری پلاسما داریم. انتقال خون صاحب یک ظرفیت سالانه 150 هزارلیتری برای تولید پلاسمای بازیافتی است. همچنین سالانه 100 هزار لیتر پلاسما از سوی شرکت‌های فعال در زمینه آفرزیس و اهدای مستقیم پلاسما استخراج و جمع‌آوری می‌شود.

پورفتح اله با بیان اینکه برآورد ما این است که با ظرفیت موجود اگر افزایش نیاز نداشته باشیم، حدود 400 تا 450 هزار لیتر دیگر پلاسما برای پاسخگویی به وضعیت موجود نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت‌های مختلف این ظرفیت ایجاد شده و صنایع پلاسمای رقابتی در کشور ایجاد شود.

ایران مستعد تبدیل به بازار منطقه‌ای پالایش قراردادی پلاسماست

رییس سازمان انتقال خون ادامه داد: تاکید می‌کنم ایران مستعد تبدیل به بازار منطقه‌ای پالایش قراردادی پلاسما است. اکنون پلاسما را جمع‌آوری کرده و برای استحصال دارو به خارج از کشور ارسال می‌کنیم، در حالی که با توانمندی که داریم می‌توانیم داروهای مشتق از پلاسما را نیز پس از گسترش صنعت در ایران تولید کرده و حتی به بازار منطقه‌ای برای کشورهای خاورمیانه و منطقه مدیترانه شرقی تبدیل شده و پلاسمایی که برای ما ارسال می‌کنند را به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha