دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به درآمدهای میلیاردی برخی پزشکان، عدم نظارت و سوء مدیریت را عامل زیرمیزی و تفاوت های درآمدی پزشکان دانست و تاکید کرد:« ایجاد تناسب درآمدی دغدغه جامعه پزشکی است.»

سوء مدیریت، عامل تفاوت های فاحش درآمدی پزشکان/ زیرمیزی واقعیت اجتماعی است
سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمدهای میلیاردی برخی پزشکان، عدم نظارت و سوء مدیریت را عامل زیرمیزی و تفاوت های درآمدی پزشکان دانست و تاکید کرد:« ایجاد تناسب درآمدی دغدغه جامعه پزشکی است.»

دکتر مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره زیرمیزی پزشکان گفت:« زیرمیزی یک واقعیت اجتماعی در جامعه ما است. در واقع اختلاف های درآمدی پزشکان نشان از هرج و مرج و نابسامانی در سیستم بهداشت و درمان کشور دارد. در حال حاضر پزشکانی داریم که درآمدهای میلیاردی دارند در مقابل عده دیگری از پزشکان زیر یک میلیون تومان در ماه درآمد دارند. عدم نظارت در سیستم هم از سوی وزارت بهداشت و هم از سوی انجمن های صنفی و پزشکی مثل انجمن پزشکان و سازمان نظام پزشکی است و حتی ما نمایندگان مجلس نیز مقصر هستیم.»

وی ادامه داد:« چنین نیست پزشکی که درآمد ماهیانه یک میلیاردتومانی دارد نبوغ و علم و مهارتش هزار برابر پزشکانی است که درآمد ماهانه آنها به یک میلیون تومان هم نمی رسد. تمام افرادی که پزشک شده اند از یک سطح قابل قبولی برخوردار بوده اند که به این جایگاه دست پیدا کرده اند لذا این اختلاف درآمدهای پزشکان قابل قبول نیست و باید پرسید چه کسی باید این مشکل را مدیریت کند؟ نظام پزشکی یا وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم است؟»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:« وقتی در یک جامعه زندگی می کنیم نمی توانیم اختلاف درآمدی را بین گروه های شغلی 100 برابر کنیم. هیچ جای دنیا چنین نیست. ایجاد تناسب درآمدی دغدغه جامعه پزشکی است.»

وی با بیان اینکه نمی شود از پزشکان عمومی دفاع کنیم و آنها درآمد یک میلیون تومان هم نداشته باشند، ادامه داد:« در حال حاضر می بینیم یک پزشک برای یک روز درآمد 50 میلیون تومانی دارد و شب راحت سر به بالین می گذارد اما پزشک دیگری که تا صبح هم مشغول به کار است حتی 100 هزار تومان هم درآمد ندارد. این بی عدالتی درون سیستم قابل قبول نیست. در دنیا برای تمام اینها الگوی های تعریف شده، علمی و روشن وجود دارد.»

دکتر پزشکیان افزود:« باید مشخص کنیم که می خواهیم سیستم بهداشت و درمان کشور مشابه نظام بهداشت و درمان کجا باشد بعد تفاهم کنیم که در این سیستم سهم پرستار، پزشک چه میزان است در بین پزشکان نیز مشخص کنیم پزشکان داخلی، عفونی و جراحی و چشم و غیره تناسب درآمدهایشان به چه صورتی باشد. »

وی گفت:« وقتی شکاف های درآمدی بین پزشکان وجود دارد انتظار داریم جامعه چه بگوید؟ جامعه بی عدالتی در سیستم بهداشت و درمان را نمی بیند. وقتی یک پزشکی درآمدهای میلیاردی دارد پزشکان دیگر چه آنهایی که درآمد 50 میلیون تومانی دارند و چه آنهایی که درآمد زیر یک میلیون دارند ناراضی اند و می گویند چرا باید پزشکی درآمد میلیاردی داشته باشد؟ حالا حق با کدام یک از این پزشکان است؟ این هرج و مرجی است که درسیستم پرداخت کشور ما وجود دارد.»

دکتر پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد:« از نظر علمی وقتی تفاوت های درآمدی وجود دارد یعنی نظارتی بر آن نیست. در واقع نوسان بزرگ میان درآمدها یعنی سوء مدیریت چرا که اگر مدیریتی وجود داشته باشد اینقدر نوسان معنی ندارد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha