شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 102849
سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان گفت: در زنانی که در سن تولید مثل به سر می‌برند لازم است به مصرف ید توجه بیشتر شود تا از پایین‌ بودن تراز آن در دوران بارداری و آثار ناشی از این کمبود بر رشد مغز جنین جلوگیری شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ید جزء با اهمیت هورمون تیروئید و عنصر اساسی برای رشد مغز جنین به شمار می‌آید، گفت: دریافت ید توسط مادر در دوران بارداری باید تا 50 درصد افزایش یابد زیرا تولید تیروئیدی مادر و جنین افزایش می‌یابد.

وی گفت: کمبود ید علت اصلی و قابل پیشگیری اختلال ذهن در کشورهای درحال توسعه است.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: پژوهشگران، ارتباط میان کمبود خفیف ید در دوران بارداری و رشد شناخت را مورد بررسی قرار داده‌اند، محققان غلظت ید مادر را از نمونه‌های غیرانتخابی ادرار که در ثلث اول گردآوری کرده بودند و اندازه‌های استاندارد شده‌ هوشیاری و نیز قدرت قرائت در کودکان سن 8 تا 9 سال را آنالیز کردند.

هاشمیان نایینی در ادامه افزود: طبق معیارهای سازمان جهان بهداشت، متوسط غلظت ید درادرار (91 میکرو‌گرم در لیتر) و میزان کمتر از 150 میکروگرم درلیتر کمبود ید محسوب می شود.

وی گفت: کودکانی که از زنانی با نسبت ید به کرتینین کمتر از 150 میکروگرم به گرم متولد می شوند، به احتمال زیادتر دارای میزان کمتر بهره هوشی هستند.

هاشمیان نایینی تصریح کرد: کمبود ید در زنان باردار عمدتا ناشی از محدودیت دسترسی زنان باردار به نمک یددار و استفاده از ویتامین‌های دارای ید و توصیه‌های ناکافی برای افزایش مصرف ید دردوران بارداری است.

وی گفت: با وجودی که مصرف نمک یددار در کشورهای مورد مطالعه رایج‌تر و ید به صورت ویتامین‌های قبل از بارداری در دسترس است، اما نتایج سنجش ملی سلامت و بررسی تغذیه حاکی از آن است که 37 درصد زنان در سن تولید مثل دارای ارزش ید ادراری کمتر از 100 میکروگرم در لیتر هستند.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: در زنانی که در سن تولید مثل به سر می‌برند لازم است به مصرف ید توجه بیشتر شود تا از پایین‌ بودن تراز آن در دوران بارداری و آثار ناشی از این کمبود بر رشد مغز جنین جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha