عضو هیات رئیسه انجمن نفرولوژی ایران، با اشاره به مشکلاتی که بیماران کلیوی برای استفاده از داروی ساندیمون با آن مواجه شده اند، گفت: نوع ایرانی این دارو به تایید وزارت بهداشت رسیده و به نظر نمی رسد که مصرف آن عارضه ای داشته باشد.

دکتر ایرج نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در تمام دنیا انواع دارو در همه داروخانه ها موجود است و پزشک و بیمار انتخاب می کنند که کدام نوع دارو را مصرف کنند.

وی با اشاره به حمایت هایی که از داروهای ساخت داخل صورت می گیرد، اظهارداشت: ایده آل این است که هر دو نوع داروی خارجی و داخلی در دسترس قرار داشته باشد و این موضوعی نیست که وزارت بهداشت مانع آن شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: اینکه وزارت بهداشت از داروی تولید داخل حمایت می کند، منطقی بوده و نمی توان آن را مشکلی در جهت تامین داروی خارجی دانست.

نجفی افزود: بیماران مختار هستند با توجه به بنیه مالی که دارند، نسبت به تهیه دارو اقدام کنند و در این بین، وزارت بهداشت با صدور مجوز برای داروی ایرانی ساندیمون (ایمی نورال)، این اطمینان و اعتماد را فراهم ساخته که داروی ایرانی هیچ مشکلی برای بیماران ندارد.

وی با اشاره به انجام دوره های کارآزمایی بالینی این دارو طی سالهای گذشته در داخل کشور، گفت: انجام این کارآزمایی نشان می دهد که عارضه دارو بالا بوده یا پایین است و ارائه مجوز از سوی وزارت بهداشت برای توزیع این دارو، نشان از قبولی آزمایشات دارد.

عضو هیات رئیسه انجمن نفرولوژی ایران با عنوان این مطلب که اکثر بیماران پیوندی و غیر پیوندی، از نوع ایرانی ساندیمون استفاده می کنند، افزود: در طول مدتی که این دارو را برای بیماران تجویز کرده ام، تقریبا زیر یک درصد هم مشکلی ناشی از مصرف این دارو به وجود نیامده است.

نجفی، در عین حال پس زدگی کلیه را یک اتفاق طبیعی دانست که در همه جای دنیا مشاهده می شود و هیچ ارتباطی به تغییر داروی بیماران ندارد.

وی، ضمن تایید اقدام وزارت بهداشت در جهت حمایت از داروی ایرانی ساندیمون، افزود: کسی مانع وجود هر دو نوع داروی ایرانی و خارجی نیست اما شرایط ایجاد می کند که وزارت بهداشت از تولیدات داخلی که هیچ مشکلی برای استفاده ندارند، حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha