شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 102865
سلامت نیوز : آخرین روزهای پاییز است اما آثار زمستان را می‌توان درهمه جای ایران به خوبی حس کرد؛ از افت شدید دمای هوا در مناطق مختلف تا ریزش دانه‌های درشت برف در دست‌کم 50 درصد پهنه کشور که شهرهای ایران را مانند عروسی سفیدپوش کرده است. برف و کولاک اما امسال با شدت و حرارت بیشتری وارد کشور شده و به همان اندازه که احیانا دانش‌آموزان را از نرفتن به مدرسه در استان‌های شمال غربی و شرقی کشور و در بخشی از مناطق مرکزی ایران خوشحال کرده اما کار راهداران و امدادگران را دوچندان کرده است. از سویی دیگر مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرده که پنج محور مواصلاتی کرج-چالوس، تکاب-ایرانخواه، شمشک-دیزین، شهداد-نهبندان و پونل- خلخال به علت بارش برف و کولاک و احتمال ریزش بهمن تا اطلاع بعدی مسدود است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ سازمان هواشناسی هم می‌گوید که کاهش دما همچنان در انتظار کشور است و ریزش‌های جوی دست‌کم تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت، پلیس از مردم خواسته است از انجام سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و راهداری از بسته شدن برخی محورهای کشور براثر ریزش برف و احتمال سقوط بهمن خبر داده است. فدراسیون کوهنوردی هم به کوهنوردان توصیه کرده است فعلا از صعود خودداری کنند تا اوضاع جوی مساعد شود، همین دیروز بود که بی‌توجهی فردی 54 ساله به هشدارهای فدراسیون کوهنوردی در خودداری از صعود به کوه چین‌کلاغ تهران جانش را گرفت. در این حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: در 48 ساعت گذشته امدادگران این جمعیت به هفت هزار نفر از در راه ماندگان در محورهای مواصلاتی کشورخدمات ارائه کرده‌اند که از این تعداد هزار و 200 نفر اسکان یافته‌اند. محمود مظفر به آرمان گفت: 17 استان کشور درگیر برف و بوران هستند و در محورهای ارتباطی استان‌های متاثر از سامانه بارشی تاکنون هزار و 800 دستگاه خودرو رهاسازی شده و 11 زن باردار نیز با کمک امدادگران به مراکز درمانی منتقل و وضع حمل کرده‌اند که حال کودکان و مادران آنان رضایت‌بخش است.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی‌های بیشتر هرساله شاهد کاهش تعداد گرفتارشدگان در برف و بوران هستیم خاطرنشان کرد: با هشدارهایی که از سوی دستگاه‌های مختلف داده شده و هوشیاری مردم و تجهیز مردم به امکانات مناسب هنگام زمستان، آمار گرفتار شدگان رو به کاهش بوده است ولی، در برخی موارد سازمان هواشناسی نمی‌تواند پیش‌بینی‌های لازم را درخصوص برخی محورها و استان‌ها ارائه کند به‌گونه‌ای که در یک ساعت محور امن تبدیل به راه ناایمن و یخ زده می‌شود که این موضوع منجر به بروز مشکل و گرفتار شدن مردم در راه می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه برای برخورد ضربتی با مشکلات زمستانه و سایر حوادث احتمالی این جمعیت خود را به تکنولوژی‌ها و امکانات مناسب تجهیز کرده است از خریداری چند دستگاه خودرو چندمنظوره برای استفاده در عملیات‌های امداد و نجات خبر داد و گفت: این خودروها با نام کبرا از کشور کانادا خریداری شده و قادرند در عملیات‌های آبی، خاکی و در مناطق صعب‌العبور و در تمامی فصول سال با اندک تغییرات در لاستیک‌ها به امدادرسانی بپردازند که از ابتدای سال جاری تاکنون در عملیات‌های امدادی به‌کار گرفته شده‌اند. این خودروها در 48 ساعت اخیر نیز برای امدادرسانی به مردم برخی روستاهای آذربایجان غربی که در کولاک گرفتارند و بالگردها به‌دلیل شدت بارش نمی‌توانند در آن مناطق عملیات داشته باشند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مظفر خاطرنشان کرد: این خودروها می‌توانند نسبت به انتقال افراد مصدوم به مناطق امن، ارسال مواد غذایی و تجهیزات گرمایشی و دیگر نیازهای آنان مورد استفاده قرار گیرند که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

هشت دقیقه و 25 ثانیه، زمان رسیدن به حادثه

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اینک 480 پایگاه ثابت امداد جاده‌ای در کشور به‌صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات امدادی ارائه می‌کنند، افزود: براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته از زمان اعلام وقوع حوادث جاده‌ای به هلال‌احمر تنها هشت دقیقه و 25 ثانیه زمان نیاز است تا اولین واحد امدادی هلال‌احمر به صحنه وقوع حادثه برسد که متوسط جهانی آن 15 دقیقه است که از این نظر در رتبه خوبی قرار داریم ولی تلاش می‌کنیم با ایجاد هزار و 520 پایگاه دیگر جاده‌ای در کشور، به‌ازای هر 40 کیلومتر راه یک پایگاه امداد جاده‌ای ایجاد شود که با انجام آن امید داریم این زمان را به حداقل برسانیم. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه هم‌اینک 17 فروند بالگرد امدادی به صورت چرخشی در 21 استان کشور فعالیت دارند، گفت: در این 21 استان، با همکاری استانداری‌ها آشیانه فرود بالگرد ایجاد شده یا از خدمات فرودگاهی در این استان‌ها بهره‌برداری می‌شود و در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نیز کار احداث آشیانه مراحل پایانی خود را طی می‌کند که در خریداری بالگردهای جدید این استان‌ها در اولویت واگذاری بالگرد قرار خواهند گرفت.

10 هزار تماس امدادی با خط 112

مظفر در ادامه از راه‌اندازی خط امدادی 112 هلال‌احمر در سراسر کشور خبر داد و گفت: در دو ماه گذشته با برقراری 10 هزار تماس و درخواست کمک از سوی مردم، به آسیب‌دیدگان و نیازمندان استفاده از خدمات امداد و نجات خدمت ارائه شده است که با این خط افراد می‌توانند با گوشی خود حتی بدون سیم‌کارت به‌صورت 24 ساعته تماس برقرار کنند. گفتنی است هم‌اینک محورهای ارتباطی چالوس، محورهای آذربایجان‌غربی و شرقی و لرستان به‌دلیل ریزش‌های سنگین جوی مسدود است یا تردد در آنها بدون داشتن تجهیزات مناسب امکان‌پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha