وزیر بهداشت با اشاره به توجه ویژه دولت به بحث بیمه و تعرفه از تشكیل كارگروهی با هدف نگاه مبنایی به بحث تعرفه خبر داد و گفت: نخستین جلسه این كار گروه هفته آینده برگزار خواهد شد.

دكتر كامران باقری لنكرانی امروز در پنجمین روز از هفته سلامت در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این كه میزان تعرفه خدمات پزشكی به لحاظ پیچیدگی خدمات ارایه شده و مخاطرات ناشی از آن به فاكتورهای متعددی وابسته است، گفت: قانون جدید سازمان نظام پزشكی كشور مصوب مجلس این اختیار را به سازمان داده است كه حین تعیین تعرفه دولتی نظر كارشناسی خود را ارایه و تعرفه بخش خصوصی را با رعایت مفاد قانون بیمه همگانی تعیین كند.

وی با این توضیح كه تفاوت تعرفه خصوصی و دولتی در میزان سود سرمایه و هزینه سرباری است، در ادامه از اعلام تعرفه‌های دولتی قبل از نیمه اردیبهشت سال 87 خبر داد و گفت: هر چند بر اساس اعلام سازمان نظام پزشكی متوسط رشد تعرفه‌های بخش خصوصی 15 و سقف آن 20 درصد است اما بعضا شاهد افزایش تعرفه‌ها تا حدود 40 درصد هم بوده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان این كه به نظر می‌رسد در سال جدید برای برخی از خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی خلاف قانون تعرفه گذاری شده است، یادآور شد: این موضوع به لحاظ حقوقی بررسی و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه نباید در تعرفه‌ها هر گروهی فقط به منافع خود توجه كند، افزود: برای تعیین تعرفه‌ها هم نباید شاخص‌های كشورهایی با سرانه بهداشت و درمان بالا در نظر گرفت بلكه باید بر اساس شرایط اقلیمی و وضعیت اقتصادی تصمیم گرفت.


وی با بیان اینكه با افزایش 40 درصدی تعرفه‌ها مالیات‌ها هم به فراخور آن افزایش می‌یابد، گفت: تعیین تعرفه‌ها در فضایی تعاملی و با استفاده از نظرات كارشناسی وزارت بهداشت و رفاه مناسب‌تر است.

وزیر بهداشت در ادامه با تاكید بر ضرورت حفظ حركت تعاملی و رو به جلوی مجلس هشتم برای پیشرفت و اعتلای بیشتر كشور ابراز امیدواری كرد كه بدین ترتیب نظام سلامت از كیفیت و ارایه خدمات بهتری برخوردار شود.

دكتر لنكرانی با اشاره به وجود ظرفیت‌هایی در قانون بودجه برای رفع چالشه‌ای مالی افزود: از آن جمله اختصاص ردیف 20 میلیارد تومانی برای گسترش بیمه همگانی و اختصاص اعتبار 50 میلیارد تومانی برای بیماران صعب العلاج بوده است.

وی با بیان اینكه در سال جاری مشكلی به لحاظ داروهای یارانه‌یی نداریم، گفت: از اهرم‌های مختلفی برای تحت پوشش قرار دادن داروها استفاده می‌شود كه وزارت بهداشت تحت تاثیر جوسازی‌ قرار نمی گیرد.

به گفته وزیر بهداشت ردیف 228 میلیارد تومانی برای یارانه دارویی اختصاص یافت.

دكتر لنكرانی از ارسال نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق برای جمع آوری پان پراگ خبر داد و گفت: جمع‌آوری محصولات قاچاق نیاز به مجوز ندارد.

وی با اشاره به عوامل خطری چون فست فودها، دخانیات، افزایش مصرف روغن نباتی جامد، كم تحركی متعاقب گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش مشاغل پشت میز نشینی، افزایش بروز بیماریهای قلب و عروق گفت: مبارزه فرهنگی برای اصلاح آن آغاز شده است به نحوی كه با تلاش‌های صورت پذیرفته میزان مصرف روغن جامد نباتی از بیش از 80 به كمتر از 60 درصد رسید.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، غذاهای سنتی ایرانیان را به لحاظ محتویات و سازگاری با فیزیولوژی بدن را سازگارتر از غذاهای غربی برشمرد.

دكتر لنكرانی در خصوص كمبود مربیان بهداشت در مدارس توضیح داد: به رغم انحلال آن در سالهای گذشته این موضوع در دولت نهم با كمك وزارت آموزش و پرورش احیا شد و هم اكنون در مسیر صحیح تری قرار گرفته است.


وی در عین حال با اشاره به وجود آیین نامه و مجوزهای استخدامی در این زمینه گفت: بین نیاز و مقدورات ما هنوز فاصله هست.

وزیر بهداشت با بیان اینكه وظیفه اصلی وزارت بهداشت كار فنی، ارایه مشاوره و تربیت نیروی انسانی به تعداد كافی است، یادآور شد: درباره تامین نیروی انسانی اقدامات خوبی در سازمان آموزش و پرورش آغاز شده است.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه بخشی از كارهای آموزشی از طریق انجمن اولیا و مربیان در حال انجام است، افزود: هم اكنون پس از 33 ماه از آغاز دولت نهم وضعیت سلامت در مدارس به مراتب مناسب‌تر شده است. به نحوی كه میزان همه گیری و وقوع حوادث در مدارس كمتر شده است.


وی از غربالگری 3 میلیون دانش آموز و صدور 5 میلیون شناسنامه سلامت خبر داد.

وزیر بهداشت با بیان این كه مرگ ناشی از مسمومیت با CO غالبا پیش از رسیدن اورژانس 115 به وقوع می‌پیوندد، یادآور شد: آلودگی‌های فضاهای بسته و مسمومیت با CO عمدتا ناشی از سیستم گرمایشی و تهویه ناقص بوده است.


لنكرانی درباره ورود اكسیژن هایپربار به عنوان یك فناوری به نظام سلامت گفت: برای ورود هر تكنولوژی باید كار علمی و عالمانه انجام شود كه از این رو كمیته انتقال فناوری سلامت با بررسی فناوریهای نوین و ورود هوشیارانه آن تشكیل شد.

وی با بیان این كه هنوز استفاده موثر از اكسیژن هایپربار در برخی موارد به درستی اثبات نشده است، گفت: تجویز اكسیژن 100 درصد درباره مسمومیت با گاز CO فقط در شرایط ویژه‌ای اثر گذار است و هنوز كاربرد اكسیژن در درمان محل زخم به درستی ثابت نشده است.


وزیر بهداشت در خصوص آخرین آمار تخت‌های فعال گزارش داد: تعداد تخت‌های فعال از 72 هزار به 80 هزار و اندی رسیده كه از این تعداد 4 هزار تخت جدید و 7 هزار تا از طریق فعال كردن تخت‌های گذشته بوده است.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه 15 هزار تخت اسمی عمری بالاتر از 50 سال دارند، گفت: عمر برخی از آنان نزدیك به یكصد سال است كه در برنامه سفرهای استانی 19 هزار تخت بیمارستانی مطالعه شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اختصاص 120 میلیون دلار بودجه ارزی برای تجهیز بیمارستانهای دولتی در سطح كشور، افزود: تخت ICU دستگاه‌هایی چون CTScan ، آنژیوگرافی و پرتودرمانی خریداری شد.

به گزارش ایسنا، وی با تاكید بر ایجاد فضای مناسب برای ارایه نظر نوآورانه در ادامه به افتتاح پایگاه ایده سلامت با مشاركت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی،‌ جهاد دانشگاهی و وزارت بهداشت اشاره كرد و افزود: در 12 اردیبهشت امسال نیز جشنواره استاد مطهری با موضوع نوآوری آموزشی برگزار خواهد شد.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه طرح‌های نوآورانه از قابلیت اجرایی برخوردار هستند در ادامه از تشكیل نظام ملی نوآوری سلامت برای هدفمند كردن مراكز تحقیقات سلامت خبر داد و گفت: می‌كوشیم تا با این تشویق‌ها جنبش عمومی را در افراد صاحب نظر ایجاد كنیم.

وزیر بهداشت در خصوص شورای عالی تخصصی دندانپزشكی نیز گفت: در این شورا كه از سال 85 شروع به فعالیت كرده صاحب نظران حوزه دندانپزشكی و افراد سرشناس حاضر و خدمات مشاوره‌یی به وزیر ارایه می‌كنند.


دكتر لنكرانی به راه‌اندازی رشته بهداشت دهان و پذیرش دانشجوی دكتری تخصصی این رشته اشاره كرد و یادآور شد: دندان غیر از مباحث درمانی نیازمند خدمات بهداشت و پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha