عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با اشاره به سه حادثه ای که برای بیماران هموفیلی در سه ماه اخیر رخ داده است، از وزیر بهداشت تقاضا کرد دستورالعمل ویژه ای برای پذیرش و درمان بیماران خاص، به واحدهای اورژانس صادر کند.

بیماران هموفیلی در زمان حادثه امنیت درمانی ندارند/ درخواست از وزیر بهداشت
سلامت نیوز : عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با اشاره به سه حادثه ای که برای بیماران هموفیلی در سه ماه اخیر رخ داده است، از وزیر بهداشت تقاضا کرد دستورالعمل ویژه ای برای پذیرش و درمان بیماران خاص، به واحدهای اورژانس صادر کند.

احمد قویدل در گفتگو با مهر، گفت: طی سه ماه گذشته سه حادثه برای بیماران هموفیلی رخ داده است كه متاسفانه دو مورد منجر به فوت و مورد سوم حادثه دیده در خطر قطع قسمتی از پا قرار دارد.

وی افزود: امیدوار بودیم با انعكاس گزارش فوت دو جوان 25 و 30 ساله هموفیلی كه بی تردید قربانی عدم تعریف فرآیند خاص برای اعزام بیمار خاص توسط واحدهای اورژانس كشور گردیده اند، شاهد عكس العمل وزیر بهداشت و دستور اصلاح روندهای موجود باشیم كه متاسفانه هیچ عكس العملی را از این وزارتخانه نداشتیم. مطالعه برنامه وزیر بهداشت كه در سایه كرامت انسان و حقوق بیمار تنظیم گردید و انسان را خلیفه خدا بر روی زمین نامیده است این نوع انتظارات را و شاید امیدواریهای اجتماعی را به شدت افزایش می دهد. اما حتی مسئولین كنجكاو نشدند كه این دو بیمار چگونه جان خود را از دست دادند.

قویدل ادامه داد: مورد سوم نیز بیمار 35 ساله هموفیلی است كه در تصادف رانندگی در جاده اصفهان مصدوم و دچار شكستگی پا می گردد. با اینكه بیمار به هوش بوده و مكرر به مسئولین اورژانس اعلام می كند بیمار هموفیلی است ساعت 5 صبح به بیمارستانی در میمه اصفهان انتقال یافته و در ساعت 10 صبح به علت عدم توانایی بیمارستان در اداره موضوع به بیمارستان گلدیس در شاهین شهر اصفهان انتقال می یابد. اصرار و هشدار بیمار در رابطه با هموفیل بودن اثری در تصمیمات پزشكی نداشته و در حالیكه مركز درمانی بیماران هموفیلی در شهر اصفهان وجود داشته است از انتقال بیمار به این بیمارستان خودداری می شود.

خانواده بیمار بعد از مطلع شدن از حادثه از تبریز خود را با فاكتورهای انعقادی (فاكتور 8) در ساعت 10 شب یعنی 17 ساعت بعد از حادثه به مصدوم می رسانند و بعد از 17 ساعت پس از خونریزی بیمار، برای اولین بار دارو با مدیریت خانواده كه شیوه استفاده را می دانستند به بیمار تزریق می گردد. در صورتیكه مركز درمانی بیماران هموفیلی بیمارستان سید االشهدا در شهر اصفهان قرار داشته و به سادگی بیمار قابل انتقال به این مركز بوده است. نهایتا این بیمار كه با پارگی عروق پا نیز مواجه بوده بدون اقدامات درمانی خاص به بیمارستان الزهرا اصفهان جهت مشاوره  انتقال یافت و به علت اعلام اینكه عملا بیمار كاندیدای عمل قطع پا می شود با اصرار خانواده به تهران منقل می گردد.

وی گفت: بیمار توسط آمبولانس با سرعت بسیار بالا به تهران انتقال و ساعت 20:30 شب 19 آذر به بیمارستان امام خمینی (ره) مركز اصلی درمان بیماران هموفیلی می رسد. پس از یكساعت معطلی بیمارستان مذكور بدون انجام هیج اقدامی بیمار را به علت نگرفتن پذیرش از مبداء نپذیرفت. اصرار نماینده انجمن حمایتی بیماران و خانواده مبنی بر اینكه بیمار سانحه دیده هموفیلی نیازی به پذیرش گرفتن در تنها بیمارستان تخصصی هموفیلی را ندارد، اثری نداشت. بیمار مجدد در ساعت 21:30 شب به آمبولانس اعزامی از اصفهان منتقل و به بیمارستان شهدای تجریش به امید پذیرشی كه فقط مبنای آن شناخت خانواده از یكی از پزشكان آن بیمارستان بود انتقال یافت.

مسئولین بیمارستان در بدو ورود نهایت همكاری را فارغ از آنكه بیمار پذیرش بشود یا نشود به انجام رساندند و مراقبتهای اولیه را جرایی نمودند. اگرچه به علت عدم آشنایی با نحوه درمان بیمار هموفیلی فاكتور انعقادی را در سرم به بیمار تزریق نمودند. مرحله بررسی بیمار جهت پذیرش از 23:30 شب الی 1:30 دقیقه بامداد به طول انجامید كه بی تردید توام با احساس مسئولیت و دقت قابل تقدیر كادر پزشكی این بیمارستان بود. متاسفانه در حالیكه قسمت پایین پای بیمار كاملا سرد و عكس العملی نداشت پزشكان با تاكید اینكه به احتمال زیاد پای بیمار از دست رفته است وی را بستری نمودند. تنها امید كادر پزشكی تكانهای شصت پای بیمار بود.

عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در ادامه افزود: موقعی كه به بیمارستان شهدای تجریش رسیدیم از آنجا كه موضوع را به اطلاع كارشناس مسئول هموفیلی در وزارت بهداشت رسانده بودم ایشان ضمن هماهنگی با رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) اجازه بستری بیمار در این بیمارستان را نیز گرفته بود و پزشكان بخش هموفیلی هم آمادگی خود را برای ارایه خدمات لازم اعلام نمودند. با توجه به موافقت بیمارستان شهدای تجریش این موضوع منتفی و نهایتا در روز 20 آذر با اخذ مشاوره های لازم از مركز هموفیلی بیمارستان امام (ره) بخش اول جراحی این بیمار هموفیل در ساعت 15 روز 20 آذر انجام و عروق اصلی پا كه خونریزی از آن جاری بود، پیوند زده شد.

قویدل ادامه داد: در حال حاضر عملا پزشكان انتظار می كشند آیا حیات به پای بیمار باز می گردد یا خیر، كه بتوانند برای جراحی ارتوپدی را انجام دهند. نگاهی ساده به وقایعی كه گذشت به خوبی نشانگر این است كه متاسفانه به علت عدم پیش بینی و عدم وجود تعریف خاص برای بیماران خاص در حوزه اورژاتس و حوادث چگونه جان و سلامتی بیماران هموفیلی به مخاطره می افتد. دو بیمار جوانی كه طی 2 ماه گذشته فوت كرده اند دارای همسر بوده و از یكی آنان دختری 3 ساله به یادگار مانده است. دردآور است كه با وجود فاكتورهای انعقادی در شهر اصفهان، 17 ساعت بعد دارو از تبریز به بیمار می رسد و عملا فرصت طلایی برای جلوگیری از صدمه بیمار از دست می رود.

وی گفت: از وزیر بهداشت تقاضا می كنم با برسی مسئولانه این سه حادثه امكان صدور دستورالعمل ویژه برای بیماران خاص را به واحدهای اورژانس تامین بفرمایند. اصلاح این وضعیت نه پول می خواهد نه امكانات، آگاهی و ابلاغ را به واحدهای اورژانس كشور می خواهد كه بیمار خاص حادثه دیده به مراكز درمانی خاص اعزام گرد.

قویدل تصریح كرد: در جلسه ای كه پنجشنبه گذشته در وزارت كشور با حضور معاون اجتماعی وزارت كشور و تعدادی از نمایمدگان سازمانهای مردم نهاد برگزار گردید متوجه حقیقتی شدم كه انتظارات ما را از وزیر بهداشت خیلی بیشتر می كند. ایشان خود از فعالان سازمانهای مردم نهاد بوده و یا به قول مسئولین وزارت كشور NGO دار بوده و بی تردید به خوبی درك می نماید كه سازمانهای مردم نهاد می توانند با انعكاس مشكلات موجود به بهبود خدمات درمانی و دارویی به مردم نقش ایفا كنند.

وی در پایان از وزیر بهداشت درخواست دیگری داشت و گفت: ایكاش آقای وزیر شخصا از این بیمار عیادت می كرد و شخصا مسیری را كه این بیمار بعد از حادثه با آن مواجه گردیده از زبان خود بیمار می شنید. بی تردید این ملاقات منشاء دستور قاطع و تعریف فرآیند مناسب برای رسیدگی به امور بیماران خاص حادثه دیده از جمله بیماران هموفیلی خواهد گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha