جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 102892

عینک برای کمک به دید بهتر افرادی که به هر دلیل دیدشان دچار اختلال می‌شود، وسیله‌ای مناسب است اما همه راحت با آن کنار نمی‌آیند...

3 دانستنی عینکی
سلامت نیوز: عینک برای کمک به دید بهتر افرادی که به هر دلیل دیدشان دچار اختلال می‌شود، وسیله‌ای مناسب است اما همه راحت با آن کنار نمی‌آیند...

 آمارها حکایت از این دارند که بیشتر افراد اجتماعی، تحصیلکرده و کسانی که زیاد مطالعه می‌کنند به عیوب انکساری و ضعف چشم مبتلا می‌شوند، اما گویا باورهای غلط در مورد این وسیله اپتیکی در میان آنها هم وجود دارد و باعث شده خیلی‌ها رغبتی به استفاده از آن نداشته باشند و لنز را ترجیح دهند. در حالی که اتفاقا عوارض لنزها زیاد است و احتمال ابتلا به عفونت چشم، افتادگی پلک و... در افرادی که آن را به کار می‌برند، بالاست. در اینجا برای?تـان درباره 3 باور غلط در مورد عینک‌ها توضیح داده‌ایم.

عینك حالت چشم را تغییر می‌دهد؟


بین چشم‌پزشكان توافق عمومی در این مورد وجود ندارد. واقعیت این است كه عینك‌های با شماره مثبت بالا چشم‌ها را درشت‌تر و عینك‌هایی با شماره منفی بالا چشم‌ها را ریزتر از آنچه است، نشان می‌دهند بنابراین اختلاف شماره دو چشم می‌تواند آنها را از پشت عینك متفاوت نشان دهد. افرادی كه به تاثیر عنیك در تغییر حالت صورت و چشم معتقدند، می‌گویند فریم‌ نامناسب و شیشه‌های سنگین با فشار آوردن روی بافت زیرچشم، بینی و شقیقه‌ها می‌تواند باعث اختلال خونرسانی به این محدوده‌ها شود و این ممكن است تغییر حالت یا تغییر رنگ دور چشم را به دنبال داشته باشد ولی این اعتقاد از نظر علمی ثابت نشده و در حد تئوری و فرضیه است. از آنجا كه نقطه اتكای عینك بینی است، اگر فریم عینك خوب طراحی نشده یا سنگین باشد، می‌تواند روی این عضو فشار ایجاد كند و در كوتاه‌مدت باعث آزار ‌شود اما اینكه در درازمدت باعث تغییر حالت بینی شود، ثابت نشده است.


تجویز عینك با شماره پایین‌تر از حد لزوم برای تنبل نشدن چشم!


گاهی در موارد خاص به دلایلی ممكن است نسخه‌ای كه چشم‌پزشك تجویز می‌كند با آنچه در معاینه به دست آورده، متفاوت باشد ولی علت این کار پیشگیری از تنبل نشدن چشم‌ها نیست.

یكی از دلایل آن، اختلاف شماره زیاد بین دو چشم است یا چشم دچار آستیگمات بالایی بوده و اولین‌بار است كه برای بیمار عینك تجویز می‌شود و پزشک تشخیص می‌دهد امکان دارد بیمار نتواند با آن خوب كنار بیاید و ناچار شماره عینک را پایین‌تر از حدی كه تشخیص داده، تجویز می‌كند.

استفاده از عینك‌هایی که كنار خیابان به فروش می‌رسند هیچ زیانی برای چشم ندارد!


كیفیت این عینك‌ها متفاوت است و نمی‌توان حكم كلی در مورد آنها داد ولی اشكال‌های زیادی دارند؛ فاصله بین دو شیشه این عینك‌ها یكسان و ثابت است و مثلا اگر فاصله چشم‌های فردی بیشتر یا كمتر از اندازه این عینك‌ها باشد، استفاده از آنها برایش آزاردهنده خواهد بود و چشم‌هایش خسته خواهد شد. از طرفی ممكن است شماره‌ای كه فرد انتخاب می‌كند، كمتر یا بیشتر از حد لازم باشد و باعث خستگی چشم‌هایش شود. از همه مهم‌تر اینكه استفاده از این عینك‌ها، شانس مراجعه به پزشك و معاینه كامل سالانه چشم ‌و بررسی وضعیت دید را از افراد می‌گیرد در حالی كه توصیه می‌شود در سنین 40-30 سالگی که مخصوصا احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی وجود دارد، حتی اگر فرد هیچ مشكل چشمی‌ای ندارد، برای معاینه چشم مراجعه كند.

چگونه عینکتان را تمیز کنید؟


تمیز کردن عینک کار سختی نیست و تنها با رعایت نکات‌ریزی می‌توانید شیشه‌ها و بدنه‌اش را برق بیندازید. در ادامه راه‌حل‌هایی را می‌خوانید که عینک قدیمی شما را به عینکی نو و البته تمیز تبدیل می‌کند.


1- شیشه‌های عینک را زیر آب ولرم در حال جریان نگه‌دارید.


2- کمی مایع ظرفشویی روی آن بریزید و با انگشت آن را روی سطح شیشه‌ها پخش کنید. اگر پارچه نرم و نخی دارید هم می‌توانید آن را مرطوب کنید و به آرامی روی شیشه‌ها بکشید.


3- در این مرحله باید دوباره عینک را زیر آب گرم بگیرید و مواد روی شیشه‌ها را بشویید.

4- با یک حوله نرم عینک را کاملا خشک کنید.


5-حالا گوشه و کنارهای آن را با مسواک تمیز کنید چون جرم‌ها خیس خورده‌اند و به راحتی بلند می‌شوند اما مراقب باشید به سطح لنزها کشیده نشود.
منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha