سلامت نیوز: دكتر محمدجواد بلورچی، مدیركل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی سازمان زمین شناسی با اشاره به اینكه 300 دشت اصلی كشور در معرض فرونشست هستند، از ثبت ركورد بیشترین نرخ فرو نشست در جهان به میزان 36 سانتی متر در دشت تهران خبر داد.

دكتر محمدجواد بلورچی با اعلام این مطلب خاطرنشان كرد: ایران از لحاظ رخداد بلایای طبیعی سومین كشور بلاخیز دنیاست به طوری كه از 43 نوع مخاطره زمین شناختی، 32 مخاطره در ایران به وقوع می پیوندد. وی با اشاره به اینكه 97 درصد شهرهای ایران در معرض زلزله هستند، اظهار داشت: پنج زلزله از 30 زمین لرزه مرگبار - با تلفات بالای 10 هزار نفر - كه در قرن بیستم به وقوع پیوسته و همچنین 30 درصد تلفات جانی زلزله های 50 سال اخیر دنیا مربوط به ایران بوده است.

وی با اشاره به اینكه طبق بررسی ها مناطق 17، 18 و 19 شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار و چهاردانگه به شدت تحت تاثیر فرونشست دشت تهران قرار دارند، علت اصلی بروز پدیده فرونشست را عدم مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع آب زیرزمینی عنوان كرد و گفت: در حالی كه در كشورهای پیشرفته حدود 70 درصد آب های زیرزمینی صرف كشاورزی می شود، این رقم در ایران و كشورهای در حال توسعه به 5/93 درصد می رسد كه نتیجه آن وضعیت نامناسبی است كه در آبخوان های كشور شاهد آن هستیم.

بلورچی خاطرنشان كرد: طبق بررسی انجام شده در سال 85 نرخ فرونشست سالانه در دشت تهران بالغ بر 17 سانتیمتر، در دشت ساوجبلاغ 22 سانتی متر، در دشت مشهد 25 سانتیمتر و در دشت رفسنجان 30 سانتیمتر بوده كه طبق مطالعات جدید در دشت تهران، نرخ فرونشست سالانه به حدود 36 سانتیمتر (یك میلیمتر در روز) افزایش یافته كه از شهر مكزیكوسیتی نیز كه با 32 سانتی متر در سال ركورددار بیشرین میزان فرونشست در دنیا بوده فراتر رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha