در هفته سلامت، پس از نظرسنجی از صاحبنظران، اساتید دانشگاه، کارشناسان نظام سلامت و همچنین اصحاب رسانه، سه دستاورد و سه چالش نظام سلامت در سال 1386 انتخاب و اعلام شد.



به گزارش سلامت نیوز، بر اساس نتایج این نظرسنجی ها که توسط هفته نامه سلامت صورت گرفت، مهمترین دستاوردهای نظام سلامت در سال 86  به این شرح است:

1- درمان رایگان بیش از نیم میلیون مصدومان حوادث ترافیکی

صاحنبظران، استفاده از ماده 92 برنامه چهارم توسعه در خصوص درمان رایگان بیماران تصادفی را مهمترین دستاورد نظام سلامت در سال 1386 می دانند و معتقدند این دستاورد در سراسر دنیا بی نظیر بوده است.

بر اساس گزارش های منتشره در 9 ماه ابتدایی سال 86 ،448هزار و 711 بیمار تصادفی به صورت رایگان توسط نظام سلامت درمان شدند که این بیماران شامل بیماران تصادفی سرپایی و بستری می باشد. برآورد می شود آمار مجروحین تصادفی استفاده کننده از خدمات رایگان درمانی در نظام سلامت تا پایان سال 86 به بیش از 600هزار نفر برسد هر چند کارشناسان معتقدند تعدادی از این بیماران از حوادثی غیرتصادف با وسائل نقلیه مصدوم شده اند اما خود را برای استفاده از درمان رایگاه به عنوان مصدوم ناشی از تصادف معرفی کرده اند.

2-کاهش مصرف روغن جامد و نوشابه های گازدار

رتبه دوم دستاوردهای نظام سلامت در سال 1386، متعلق به  کاهش مصرف روغن جامد و نوشابه های گازدار بوده است.در پی فرهنگ سازی گسترده توسط رسانه های گروهی، خبرگزاری ها، مطبوعات و صدا و سیما و همچنین وزارت بهداشت برآوردها حاکی از آن است که مصرف روغن جامد از 87درصد به 60 درصد کاهش پیدا کرده و در طی همین مدت مصرف روغن مایع از 13 به بیش از 40 درصدافزایش پیدا کرده است.

همچنین با اقدامات صورت گرفته توسط دولت و وزارت بهداشت و نیز اطلاع رسانی صورت گرفته توسط رسانه های گروهی در رابطه با مضرات مصرف نوشابه های گازدار ، مصرف این نوشیدنی ها به میزان 35 درصد درسال 86 در کشور کاهش یافته است.

این در حالی است که تغییرات با این شتاب و سرعت در کشورهای توسعه یافته بیش از یک دهه به طول می انجامد که این امر نشان از اعتماد قوی مصرف کنندگان و مردم به رسانه های گروهی فعال در بخش سلامت و وزارت بهداشت دارد.

3- افزایش ثبت مقالات پزشکی در ایندکس‌های معتبر بین المللی

رتبه سوم در دستاوردهای نظام سلامت در سال 1386 توسط کارشناسان و صاحبنظران نظام سلامت که در نظرسنجی هفته نامه سلامت شرکت کردند، به افزایش ثبت مقالات پزشکی ایرانی در ایندکس های معتبر بین المللی اختصاص پیدا کرد، به گونه ای که ایران توانست رتبه چهلم را در تولید مقالات پزشکی از میان 145 کشور دنیا به خود اختصاص دهد.

گرچه تولید مقالات پزشکی نسبت به20 سال گذشته، رشد محسوسی داشته اما ایران تنها 5/0 درصد از مقالات جهان را تولید می کند و این آمار با توجه به سهم جمعیت ایران که یک درصد جهان را تشکیل می دهد باید دو برابر شود. این درحالی است که علی رغم پیشرفت ایران در تولید مقالات هنوز کشور ترکیه 5/1 برابر ایران تولید مقاله دارد.

در عین حال بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته مهمترین چالش های نظام سلامت نیز اعلام شد:

1- بالابودن سهم مردم از هزینه های دارو ودرمان

 علی رغم تاکید ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر کاهش سهم مردم از هزینه های درمان و حمایت از مردم در مقابل هزینه های درمانی،  سهم مردم در هزینه های بهداشتی و درمانی در سال 1386 به بالاترین سطح خود در سالهای بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رسیده است و کارشناسان به طور جدی از این امر اظهار نگرانی می کنند.

برآوردها حاکی از آن است که بدون مداخله  هر چه سریعتر مجلس شورای اسلامی، دولت عدالت محور و وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تامین اجتماعی، چشم انداز نگرانی کننده ای در پیش روی  مردم و بخصوص دهک های درآمدی پائین و نظام سلامت قرار دارد.

2-  خطاهای پزشکی

بر اساس اظهارات صاحبنظران و کارشناسان شرکت کننده در این نظرسنجی، دومین چالش پیش روی نظام سلامت نحوه برخورد با خطاهای پزشکی است.

به نظر می رسد در شرایط عدم استقرار یک نظام دقیق ثبت و پایش خطاهای پزشکی و همچنین نبود رویکرد سیستمیک به خطاهای پزشکی در کشور در سال آینده مسئله بروز خطاها و قصور پزشکی صورت گرفته یکی از مهمترین چالشهای پیش روی نظام سلامت کشور باشد. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته از یک دهه پیش تلاشهای جدی برای برخورد و کاهش خطاهای پزشکی صورت گرفته است.

3-کمبود تعداد ارجاعات به ازای هر مقاله پزشکی ایرانی ثبت شده در ایندکس های بین المللی

هر چند افزایش ثبت مقالات پزشکی ایرانی در ایندکس های معتبر جهانی یکی از دستاوردهای نظام کشور در سال 1386 بوده است اما نگرانی های جدی در مورد کمبود ارجاع به این مقالات از سوی کارشناسان ابراز شده است.

رتبه ایران در مورد اینکه به ازای هر مقاله تولید شده چقدر ارجاع به آن صورت گرفته در دنیا 135 اعلام شده است و این امر حاکی از این است که با وجود پیشرفت در تولید مقالات تولید شده هنوز مقالات تولید شده از نظر کیفیت نتوانسته اند جایگاه مورد انتظار کشور را به دست آورند.

انتظار می رود محققان ایرانی بتوانند تحقیقاتی انجام دهند که مهمتر، تاثیرگذارتر و تعیین کننده تر در روند تولید علم و توسعه پزشکی در دنیا و ایران باشد.

به نظر می رسد دلایل عدم ارجاع به مقالات ایرانی عبارتند از: پایین بودن کیفیت برخی تحقیقات صورت گرفته، عدم ارتباط برخی مقالات ایرانی به بحث های روز دنیا، ترجیح برخی محققین ایرانی به ارجاع به مقالات خارجی.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha