دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: ادعای یک دلال در یکی از روزنامه ها مبنی بر خرید و فروش اعضای بدن افراد مرگ مغزی در بیمارستانها موجب تشویش اذهان عمومی شده و نمی‌تواند واقعیت داشته باشد، وزارت بهداشت باید در این مورد توضیح دهد و دادستان تهران رسیدگی کند.

وزارت بهداشت درباره ادعای قاچاق اعضای افراد مرگ مغزی توضیح دهد/دادستان ورود کند
سلامت نیوز: دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: ادعای یک دلال در یکی از روزنامه ها مبنی بر خرید و فروش اعضای بدن افراد مرگ مغزی در بیمارستانها موجب تشویش اذهان عمومی شده و نمی‌تواند واقعیت داشته باشد، وزارت بهداشت باید در این مورد توضیح دهد و دادستان تهران رسیدگی کند.

داریوش آرمان در گفت و گو با فارس، افزود: روز گذشته در یکی از روزنامه های صبح تهران مصاحبه‌ای با یک دلال اعضای بدن منتشر شد که در افکار عمومی بازتاب منفی گسترده ای داشته است.

وی گفت: در این مصاحبه یک فرد بی نام و نشان به عنوان دلال اعضای بدن ادعا می کند که شرکت قاچاق و خرید و فروش اعضای بدن افراد مرگ مغزی را دارد و در  شرکت خود پزشک و وکیل هم در استخدام دارد. ماهانه 70میلیون تومان به آنها حقوق می دهد و با ارتباطی که با بیمارستانها دارد اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی را از جمله کلیه، قلب و حتی ریه با قیمتهای چند میلیونی خرید و فروش می‌کند.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: این گزارش بسیار تأسف آور است زیرا به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد،روند اهدا و پیوند عضو یک روند بسیار سختگیرانه تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی دارد که عملاً قاچاق این اعضا و خرید و فروش آن را غیر ممکن می‌کند.

وی گفت: تاکنون 32 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است که نزدیک به نیمی از آنها از افراد دچار مرگ مغزی و با رضایت خانواده و اولیای دم آنها انجام شده است، خانواده‌هایی که بعضاً حتی هزینه کفن و دفن عزیز از دست رفته‌شان را هم نداشتند اما بدون چشمداشت و بدون اینکه ریالی بخواهند به اهدای عضو عزیزشان رضایت می‌دهند.

آرمان افزود: پیوند عضو از فرد مرگ مغزی در ایران با توجه به فتوای علمای بزرگ و قوانین مصوب در کشور طی سالهای گذشته رشد زیادی داشته و به نجات جان هزاران نفر منجر شده است اما متأسفانه هر از گاهی شاهد انتشار گزارش یا مصاحبه هایی غیر کارشناسی در برخی رسانه‌ها هستیم که این دستاورد بزرگ را زیر سوال می‌برد و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

دبیرهیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: خرید و فروش اعضای افراد مرگ مغزی به هیچ عنوان صحت ندارد. ما از وزارت بهداشت به عنوان متولی این موضوع انتظار داریم که هر چه سریعتر این ادعاها را بررسی کنند و پاسخ روشنی برای تنویر افکار عمومی ارائه کنند و اگر دستان آلوده و ناپاکی وجود دارد خیلی سریع با متخلفان برخورد کنند.

وی اضافه کرد: همچنین وزارت بهداشت باید از مسئولان رسانه‌ای که با انتشار چنین مطالب کذب و غیر کارشناسی به تشنج در جامعه و تشویش اذهان عمومی اقدام می‌کنند رسماً شکایت کنند.

آرمان ادامه داد: انتشار چنین مطالبی واقعاً ویران کننده است و به خصوص به روحیه خانواده‌هایی را که به اهدای اعضای عزیزشان بعد از مرگ مغزی رضایت داده اند، آسیب می‌رساند و  اولیای متوفیان دیگری که یکی از اعضای خانواده شان دچار مرگ مغزی می‌شود  را در اعلام رضایت برای اهدا دچار تردید می‌کند.

وی گفت: اکثر پزشکانی که دست اندرکار پیوند عضو در ایران هستند از پاک‌ترین، متعهدترین و دانشمندترین افراد در جامعه پزشکی هستند به طوری که برای یک عمل پیوند مبالغی در حد یک تا دو میلیون تومان می‌گیرند و هدف اصلی شان نجات جان یک انسان است بنابراین چنین اتهامی به جامعه پزشکی می‌تواند عواقب خطرناکی در جامعه داشته باشد.

آرمان گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از این رسانه شکایت خواهد کرد و از آن می‌خواهد این دلال را به مراجع قضایی معرفی کند. از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به خصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که پیشتاز امر اهدا از مرگ مغز است هم می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند با خاطیان در رسانه یا بیمارستانها برخورد قاطع و جدی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha