چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 102957

مصرف داروهای رایجی که برای کنترل اسید معده تجویز می‌شوند می‌توانند مصرف‌کنندگان این داروها را با خطر جدی کمبود ویتامین B12 مواجه می‌کند.

خطر کمبود B12 با مصرف داروی آنتی‌اسید معده
سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند: مصرف داروهای رایجی که برای کنترل اسید معده تجویز می‌شوند می‌توانند مصرف‌کنندگان این داروها را با خطر جدی کمبود ویتامین B12 مواجه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند نسبت به افراد دیگر بیشتر از داروهای آنتی‌اسید معده (کاهش‌دهنده ترشح اسید معده) نظیر «بازدارنده‌های پروتون پمپ» (PPI) و «آنتاگونیست‌های گیرنده 2 هیستامین» (H2RA) مصرف کرده‌اند.

به گفته پزشکان این داروها برای درمان رفلاکس اسید معده و زخم دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

دکتر «داگلاس کورلی»، محقق ارشد این مطالعه گفت: این یافته به این مفهوم نیست که افراد باید از مصرف داروهای معده کلا خودداری کنند اما سطح ویتامین B12 در افراد مصرف‌کننده این قرص‌ها باید کنترل شود. مصرف فرآورده‌های حیوانی برای تامین ویتامین B12 مورد نیاز بدن توصیه می‌شود.

طبق بررسی‌های موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود ویتامین B12 به احساس خستگی، ضعف، یبوست و کم‌خونی در فرد منجر می‌شود و می‌تواند آسیب اعصاب و زوال عقل را به دنبال داشته باشد.

به گفته پزشکان، بدن با کمک اسید معده ویتامین B12 را جذب می‌کند اما مصرف داروهای PPI‌ و H2RA با محدود کردن تولید اسید معده خطر کمبود ویتامین B12 را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه متخصصان به مقایسه سوابق پزشکی 26 هزار فرد مبتلا به کمبود ویتامین B12 در فاصله سال‌های 1997 و 2011 میلادی با حدود 85 هزار نفر دیگر که سطح ویتامین B12 در بدن آنها مناسب بود، پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته پزشکان در میان افرادی که کمبود ویتامین B12 داشتند، 12 درصد حداقل به مدت دو سال از PPI و حدود چهار درصد از H2RA در مدت مشابه مصرف کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha