رحمانی فضلی:شناسایی و برقراری ارتباط با یک میلیون و 325 هزار خانواده‌ای که معتاد دارند کار سختی نیست، لذا باید روش‌های ارتباطی با این خانواده شناسایی و سپس آنها را در امور پیشگیری، درمان و بهبودی ترغیب کرد.

سلامت نیوز: رحمانی فضلی:شناسایی و برقراری ارتباط با یک میلیون و 325 هزار خانواده‌ای که معتاد دارند کار سختی نیست، لذا باید روش‌های ارتباطی با این خانواده شناسایی و سپس آنها را در امور پیشگیری، درمان و بهبودی ترغیب کرد.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه پدیده شوم مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها است، گفت: هیچکس از هر طبقه و گروه اجتماعی که باشد از این تهدید مبرا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،عبدالرضا رحمانی فضلی در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل این ستاد برگزار شد، با اشاره به به وجود یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کل کشور گفت: اگر این جمعیت را با بعد خانوار حساب کنیم، حدود شش میلیون ایرانی به طور مستقیم درگیر مواد مخدر هستند و همچینین 3/9 درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانواده معتادان مورد غفلت قرار گرفته‌اند و متولی ندارند، اظهار داشت: برخی خانواده‌ها هستند که به نوعی تحت پوشش نهادها، خیریه‌ها یا تشکل‌های مردمی هستند اما متأسفانه برخی از نهادهایی که وظیفه حمایتی دارند وقتی با یک خانواده معتاد روبه‌رو می‌شوند به دلیل اعتیاد، این خانواده را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این موجب می‌شود که خسارت زیادی به این حوزه وارد شود.

دبیرکل ستاد در ادامه، همسرآزاری، اعمال خشونت، ورود به کارهای ناشایست و غیراخلاقی، انجام قاچاق و توزیع مواد مخدر و عدم تامین اسباب معیشتی زندگی را از جمله آسیب‌های وارد شده به خانواده‌های معتادان برشمرد.

رحمانی‌فضلی بیان داشت: شناسایی و برقراری ارتباط با یک میلیون و 325 هزار خانواده‌ای که معتاد دارند کار سختی نیست، لذا باید روش‌های ارتباطی با این خانواده شناسایی و سپس آنها را در امور پیشگیری، درمان و بهبودی ترغیب کرد.

وی در ادامه بر تشکیل خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی به‌منظور حمایت از خانواده‌های معتادان تاکید کرد و گفت: محور اصلی این کمیته کمک به خانواده‌ها به‌طور مستقیم و استفاده از ظرفیت آنان در ابعاد مختلف مبارزه همچون پیشگیری، درمان و گاهاً مقابله است که امیدوارم با همفکری اعضای کمیته، فعالیت‌ها و برنامه‌ها مشخص و سپس نحوه حمایت، پشتیبانی و هدایت خانواده‌ها تعیین شوند، چرا که اگر بر روی نهاد خانواده تمرکز شود، یقیناً تاثیر روش‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه در این نهاد موفق‌تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: پدیده شوم مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها است و هیچکس از هر طبقه و گروه اجتماعی که باشد نمی‌تواند تصور کند که از این تهدید مبرا است، لذا با این نگاه، حضور اعضا در این کمیته و کمک به خانواده‌ها باید ابتدا از منظر انسانی و سپس سازمانی باشد تا به نتیجه مطلوب در این حوزه برسیم.

دبیرکل ستاد ادامه داد: باید خانواده‌ها را به عرصه مبارزه با مواد وارد و رویکرد اجتماعی امر مبارزه در جامعه تقویت کرد و همچنین از ظرفیت خیریه ها، تشکل ها و رسانه ها در این خصوص بهره برد.
رحمانی فضلی گفت: دستگاه‌های مختلف باید متناسب با یکدیگر برنامه‌های این کمیته را اجرایی کنند تا با برنامه‌ریزی درست و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده بتوانیم در امر پیشگیری و درمان به آنها کمک کنیم.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: امیدوارم این جلسه با توجه به نیت خیری که به دنبال دارد بتواند در حوزه خانواده‌های معتادان و اشخاصی که به هر نوعی در معرض تهدید مواد مخدر هستند، تاثیرگذار باشد.
 گفتنی است، در این جلسه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون حقوقی رئیس جمهور و نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، علوم، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، نیروی انتظامی، سازمان‌های بهزیستی، زندان‌ها، صدا و سیما، فنی و حرفه‌ای، بسیج جامعه زنان کشور، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد و شهرداری حضور داشتند و در پایان مقرر شد پیش‌نویس آیین‌نامه این کمیته مورد مطالعه شرکت‌کنندگان واقع شود و در جلسه بعد که دو هفته آبنده برگزار می‌شود نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha