سلامت نیوز: آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: « با توجه به اینکه ازدواج (با فرزندخوانده) باید شرعا به مصلحت فرزند خوانده باشد و به اصطلاح فقها، غبطه او رعایت شود و این کار غالبا به مصلحت فرزند خوانده نیست و راه را برای سوء استفاده پدر خوانده باز می کند، از نظر ما شرعا جایز نیست».

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم در پاسخ به چند استفتاء نظر فقهی خود را درخصوص حکم شرعی اقسام جریمه دیرکرد، محارم مادر جانشین، اهدای خون در شرایط کمبود خون و ازدواج با فرزند خوانده بیان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، در متن سوال استفتاء با موضوع محارم مادر جانشین ، سوال شده است: مادر جانشین (زنی که رحم او برای پرورش نطفه ترکیب شده زوجین در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد) با چه افرادی محرم می شود؟

این مرجع تقلید پاسخ داده است: مادر جانشین به منزله مادر رضاعی است و کودکی که از او متولد می شود به تمام خویشان زن که در مورد مادر رضاعی محرم می شوند، محرم خواهند بود؛ ولی نسبت به شوهر آن زن تنها به عنوان ربیبه رضاعی محرم می شود و نسبت به بستگان دیگر شوهر آن زن نامحرم است.

در استفتاء دیگری درباره حکم اهدای خون در شرایط کمبود خونˈ، آمده است: ˈبا توجه به هشدار اخیر مسوولان در رابطه با کمبود خون، نظر شما در مورد وجوب اهدای خون چیست؟

آیت الله مکارم شیرازی پاسخ داده است: در صورتی که اهدای خون باعث نجات انسانی شود و بدون آن از دست برود و ضرری برای اهدا کننده نداشته باشد، واجب کفایی است.

حکم ازدواج فرزند خوانده با سرپرستˈ، استفتاء دیگری است که در آن سوال شده است: ˈاخیرا در جراید مباحثی در مورد ازدواج سرپرست با فرزند خوانده مطرح شده است؛ مستدعی است نظر شریفتان را در مورد حکم شرعی این ازدواج مرقوم فرمایید؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء آورده است: با توجه به اینکه این ازدواج باید شرعا به مصلحت فرزند خوانده باشد و به اصطلاح فقها، غبطه او رعایت شود و این کار غالبا به مصلحت فرزند خوانده نیست و راه را برای سوء استفاده پدر خوانده باز می کند از نظر ما شرعا جایز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha