سلامت نیوز: مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: برخی پزشکان خارج از چارچوب، دارو یا آزمایشی را به درخواست بیمار، تجویز می‌کنند چون وقت ندارند بیمار را کامل معاینه کنند. این کار خلاف قانون است و باید پاسخگو باشند.

سجاد رضوی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه برخی از پزشکان تن به خواسته‌های بیمار می‌دهند و داروهای غیرضروری تجویز می‌کنند، گفت: در بررسی شکایت‌های مردمی که در سامانه 1490 ثبت می‌شود موردی از اینکه بیماران از پزشکان در این زمینه شکایت داشته باشند، ثبت نشده است.

وی ادامه داد: البته مردم معمولاً اطلاع ندارند که تجویز غیرضروری دارو، قانونی نیست و از طرفی چون خودشان راضی به آن هستند شکایتی نمی‌کنند.

رضوی گفت: اما اغلب شکایات در این زمینه از سوی مراجع تخصصی انجام می‌شود که به دنبال این موضوع مشاهده کرده‌اند که بیمار داروی بیشتری خواسته و پزشک آن را تجویز کرده است.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: اینکه پزشکان خارج از چارچوب، دارو یا آزمایشی را برای بیمار تجویز کند خلاف است و پزشکان فقط حق دارند دستوراتی را برای بیمار در دفترچه بیمه و نسخه آنها تجویز کنند که در  روند تشخیص به این نتیجه رسیده باشند.

وی گفت: یعنی اگر بیمار از پزشکش بخواهد دارویی بنویسد و پس از مصرف، برایش عارضه‌ای ایجاد شود پزشک باید پاسخگو باشد و نمی‌تواند بگوید خواسته بیمار را اجابت کرده است.

رضوی ادامه داد: البته گاهی اوقات ممکن است بیمار دارویی که مصرف می‌کند را فراموش کرده باشد که در این صورت پزشک با تشخیص خود داروهای جدیدی را تجویز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آماری از شکایات این دست از رسیدگی‌ها در مراجع تخصصی موجود نیست، گفت: با تجویز‌های بی‌مورد هزینه اضافی به نظام سلامت و بیمه‌ها وارد می‌شود چرا که نسخه‌ پزشکان مانند برگه چک سفید امضا هستند که با نوشتن مثلا یک MRI غیرضروری مبلغی هنگفت به نظام سلامت تحمیل می‌شود.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: علل تجویز‌های بی‌مورد گاهی به فرهنگ مردم بر می‌گردد و گاهی به اینکه پزشکان ما وقت ندارند تا بیمار را کامل معاینه کنند و سریع می‌خواهند بیمار را روانه کنند. در حالی که پزشکان طبق حقوق بیمار باید وقت کافی برایشان بگذارند.

وی همچنین در مورد ارجاع بیمار به آزمایشگاه‌های خاص نیز گفت: اگر در مواردی پزشک بیمار خود را به آزمایشگاهی خاصی ارجاع دهد خلاف قانون است و چنانچه پزشک بداند آزمایشگاهی مناسب نیست باید آن را به وزارت بهداشت گزارش دهد نه اینکه بیمار را به جای دیگری بفرستد چرا که خودش حق ندارد آزمایشگاهی را به بیمار معرفی کند.

رضوی، مرجع نظارت بر فعالیت پزشکان متخلف را سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت دانست و گفت: زمانی که به ما شکایتی منتقل می‌شود ما از طریق سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی آن را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: متأسفانه این دست از تخلفات در هر دو رشته عمومی و تخصص رخ می‌دهد در حالی که پزشکان مجاز به آن نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha