مابه التفاوت نرخ ارز واردات داروهای خارجی در لایحه بودجه سال آینده ، رقمی بالغ بر هزار و 836 میلیارد تومان پیش شده است.

سلامت نیوز: مابه التفاوت نرخ ارز واردات داروهای خارجی در لایحه بودجه سال آینده ، رقمی بالغ بر هزار و 836 میلیارد تومان پیش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بر اساس آنچه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس آمده است، رقمی که برای مابه التفاوت نرخ ارز واردات داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو، واکسن، شیرخشک، کیت و کیسه خون و همچنین مواد مصرفی پزشکی در نظر گرفته شده است، هزار و 836 میلیارد تومان است.

این در حالی است که در بودجه سال جاری نیز بابت مابه التفاوت نرخ ارز دارو، رقمی در حدود 1800 میلیارد تومان اختصاص یافته بود.

بر اساس این گزارش، اعتبارات دارویی در سال جاری بالغ بر 5200 میلیارد تومان بوده که 1800 میلیارد آن بابت واردات داروهای خارجی است.

با توجه به اینکه، سیاست دولت و وزارت بهداشت، حمایت از داروهای تولید داخل است، به نظر می رسد اختصاص این مقدار اعتبار برای مابه التفاوت نرخ ارز در سال آینده نیز بتواند جوابگوی نیاز کشور به واردات دارو باشد. البته، اختصاص به موقع اعتبارات برای کالاهای استراتژیک، تاثیر زیادی در آرامش بازار دارویی دارد. به طوریکه در سال 91، عدم تخصیص به موقع ارز دارو، باعث شد تا به یکباره با کمبود داروهای حیاتی بیماران خاص و صعب العلاج مواجه شویم. در واقع، می توان گفت که بحران دارویی در کشور از سال 91 و به دنبال عدم همکاری بانک مرکزی با وزارت بهداشت برای تخصیص ارز دارو، کلید خورد و آثار و تبعات آن نیز تا پایان دولت دهم ادامه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha