سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 103024

عرضه شیر خام بدون نظارت، بازی با سلامت مردم

سلامت نیوز: عرضه شیرخام در بسیاری از فروشگاه های خراسان جنوبی به صورت فله ای، بدون رعایت نکات بهداشتی و به دور از نظارت کارشناسان سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.

اینکه شیرخام فله ای عاری از افزودنی هاست و آیا از نظر سلامت و کیفیت در حد قابل قبول است یا خیر، تضمین کارشناسی ندارد و کارشناسان امور بهداشت و سلامت نیز شکل کنونی عرضه این ماده مفید غذایی را در فروشگاه ها تایید نمی کنند.

در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی، بسیاری از فروشگاه ها در کنار شیرو فرآورده های لبنی شناسنامه دار و شناخته، شرخام فله هم عرضه می شود.

اما اینکه دامپزشکی یا مراکز بهداشت مسوول نظارت بر عرضه این محصول هستند سووالی است که ایرنا ازمسوولان امر جویا شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در این باره می گوید: عرضه شیر در ظروف و بسته بندی های فاقد پروانه بهداشتی، سلامت مصرف کننده را به مخاطره می اندازد.

محمود قربان زاده اظهار کرد: این برداشت نادرستی است که برخی شهروندان سلامتی شیر را در چربی زیاد می دانند.

وی گفت: نشانه سلامت بودن شیر در وجود پروتئین زیاد است و لذا بهتر است مردم از شیرهای با بسته بندیهای بهداشتی، استفاده کنند.

قربان زاده در خصوص عرضه شیر به صورت فله ای گفت: بسیاری از شهروندان تفاوت بین شیرخام، شیر پاستوریزه و شیر فله ای را نمی دانند و همین موجب استفاده نادرست از شیر در وضعیت کنونی شده است.

وی افزود: از نگاه علمی شیر خام به فرآورده ای گفته می شود که به محض دوشیدن شدن از گاو، بدون اعمال هیچ گونه فراوری بهداشتی عرضه شود.

قربان زاده افزود: حال اگر این شیر به کارخانه رفته و با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی پاستوریزه یا استریلیزه بشود مورد تایید دامپزشکی و اداره بهداشت است که ممکن است گاه به صورت فله ای عرضه شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون وظیفه داریم برای دامداریهای صنعتی پروانه بهداشتی صادر کنیم، گفت: صدور پروانه به این معناست که در روند تولید نظارت کامل از سوی دامپزشکی اعمال خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: دامپزشکی ضمن معاینه فصلی دام ها، تزریق واکسن یا مداوای دام های مریض، در صورت لزوم دام های مبتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و دام نظیر سل و تب مالت را، از گاوداری حذف می کند.

وی گفت: در مرحله آخر و در زمینه کنترل خودروهای حمل شیر نیز بایستی تمامی نظارت های لازم را به عمل آوریم.

وی ادامه داد: در صورتی که در مراکزی همانند سوپر مارکت ها شیرخام فاقد بسته بندی و فاقد مجوزهای لازم از دامپزشکی عرضه شود از نظر ما قابل قبول نیست.

وی گفت: ارگان های متولی صدور پروانه و نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی باید از عرضه موادی که فاقد مجوز دامپزشکی است جلوگیری کنند و نظارت های لازم را در هنگام تمدید یا صدور پروانه بهره برداری این گونه مراکز اعمال کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طبق دستوالعمل جدید، دامداریها می توانند شیر خام دامی را به صورت بسته بندی با اخذ مجوز از دامداریها عرضه کنند.

قربان زاده با اشاره به غیربهداشتی بودن عرضه شیر به صورت فله و بدون بسته بندی در بازار افزود: متولی صدور پروانه و نظارت بر مراکز عرضه موادغذایی از جمله سوپر مارکت ها مرکز بهداشت و امور صنفی است.

وی ادامه داد: در صورتی که در شرح پروانه این مراکز، عرضه شیر فله قید نشده باشد متولی صدور پروانه این واحدها در صورت مشاهده تخلف می تواند مراتب را به صورت موردی به اداره کل دامپزشکی استعلام کرده تا دامپزشکی بر اساس ضوابط بهداشتی خود نسبت به ارسال پاسخ به مرکز بهداشت و سایر ارگان های متولی اقدام کند.

وی گفت: بعد از پاسخ اداره کل دامپزشکی استان، مرکز بهداشت می تواند بر اساس آن در مورد صدور یا تمدید پروانه واحد مواد غذایی یا ارجاع آن به مراجع قضایی طبق ضوابط خود عمل کند.

سرپرست مرکز بهداشت بیرجند هم در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت و به استناد ماده 11 آیین نامه بهداشت محیط به منظور پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت و سیاه زخم، کنترل فرآورده های خام دامی به عهده سازمان دامپزشکی است.

ˈجمشید مشایخی جمˈ افزود: چنانچه تغییری در فرآورده خام دامی ایجاد شود که فرآورده خام تلقی نشود یا باعث بیماریهای مختص انسان شود کنترل ماده غذایی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که با توجه به موارد مزبور ، کنترل شیر فله به جهت بیماریهای مشترک انسان و دام به عهده سازمان دامپزشکی است.

صاحب یک سوپر مارکت هم گفت: با توجه به تقاضای مردم برای شیر فله، این شیر را از برخی گاوداریهای روستاها برای عرضه به مشتریان خریداری می کنم اما گاوداری مزبور مجوز دامپزشکی را دارد.

وی که نامش را ذکر نکرد افزود: بسیاری از مردم شیر فله را بر شیر پاستوریزه ترجیح می دهند که به اعتقاد آنان طعم بهتر و چربی بیشتری نسبت به شیر پاستوریزه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای مشتریان عرضه شیر فله باید با نظارت بهداشت و دامپزشکی و مجمع امور صنفی به مردم صورت گیرد.

یک شهروند بیرجندی گفت: شیرهای فله به علت کیفیت و طعم آن نسبت به شیرهای پاستوریزه بهتر است اما باید با دقت چند دقیقه ای جوشانده شود تا آلودگی های آن از بین برود.

محمد رضایی افزود: در صورتی که استفاده این شیر به صورت خام مضر است باید از سوی مسوولان از عرضه آن جلوگیری شود و یا در این زمینه اطلاع رسانی کافی به مردم از طریق رسانه ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha