سلامت نیوز: مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در برخی از کشورهای دنیا درصد رجوع مردم به طب سنتی بالاست ولی در ایران بین ۲ تا ۵ درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند در این آمار در برخی از کشورها به ۷۰ درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، غلامرضا کردافشاری مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مهم‌ترین شاخه طب سنتی رعایت پرهیزات است و در بسیاری از بیماری‌ها فرد احتیاج به دارو ندارد و تنها رعایت برخی پرهیزات به درمان بیماری‌ کمک می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا علم امروز مستندات طب سنتی در گذشته‌ را تأیید می‌کند و آیا شیوه‌های طب سنتی اثرگذارتر است یا خیر، گفت: سازمان who بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در رابطه با سلامت مردم است سازمان بهداشت جهانی تمام کشورها را موظف کرده که طب سنتی و طب عوام‌شان را ساماندهی کنند و به کار ببندند. چون استفاده از داروهای هر گیاه داروهای هر منطقه برای افراد همان منطقه بهتر است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: نحوه استفاده از گیاهان دارویی باید بررسی شود، صدها جلد دایرة المعارف گیاهان دارویی در کشورهای اروپایی تألیف شده است و افراد باید طبق مقالات و کارآزمایی‌هایی که انجام شده نشان دهند که طب سنتی هیچ تأثیری ندارد و این در حالی است که مطالعات زیادی در رابطه با طب سنتی صورت گرفته و مقالات زیادی در معتبرترین سایت‌های پزشکی isi وجود دارد که نشان می‌دهد، گیاهان دارویی اثر گذار است و طب سنتی برای سلامتی افراد بسیار اهمیت دارد.

کردافشاری اضافه کرد: امتناع در هر موضوعی جایز نیست کسانی که طب سنتی را زیر سوال می‌برند، باید بر اساس شواهد و کارهای بالینی باشد و نشان دهند که گیاهان دارویی تأثیر ندارد ولی باید گفت هیچ تحقیق بالینی و آزمایشگاهی صورت نگرفته و اگر کسی مقالات علمی دنیا را مطالعه کرده باشد، نمی تواند طب سنتی را رد کند و اگر کسی بگوید طب سنتی علمی نیست، باید گفت که اکثر داروهای شیمیایی پایه و اساسشان گیاهان دارویی است.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان، مالزی، اروپا و آمریکا درصد رجوع مردم به طب سنتی بالاست ولی در ایران بین 2 تا 5 درصد از داروهای گیاهی مصرف می کنند که در مقابل کشور های دنیا رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود همچنین در برخی از کشورهای دنیا درصد اقبال مردم به گیاهان دارویی بیش از 70 درصد است و در آلمان و مالزی تمام داروهای گیاهی جزو سیستم بیمه‌ای آن‌ها قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha