برخی مواد غذایی با دارو ها تداخل دارند حتی غذاهای سالم از جمله میوه و سبزیجات نیز با برخی از داروها می توانند فعل و انغعالات ناخواسته و احتمالا خطرناک ایجاد کنند.

مصرف همزمان کدام داروها با موادغذایی خطرناک است؟+ جدول

سلامت نیوز: برخی مواد غذایی با دارو ها تداخل دارند حتی غذاهای سالم از جمله میوه و سبزیجات نیز با برخی از داروها می توانند فعل و انغعالات ناخواسته و احتمالا خطرناک ایجاد کنند. برای مثال خوردن گریپ فروت همراه انار می تواند بر روی داروهای کلسترول اثر کرده و مسیر درمان را تغییر دهد. نمونه های دیگر، خوردن مقدار زیادی از برخی سبزیجات برگ سبز ( مانند اسفناج و کلم پیچ ) که سطوح بالای از ویتامین K دارند برای بیمارانی که برای جلوگیری از سکته مغزی تحت درمان با داروهای رقیق کننده خون ( وارفارین ) هستند می تواند با تاثیر داروی وارفارین مقابله کند.

خوردن شکلات و کره بادام زمینی یک ترکیب خوشمزه است ولی خوردن شکلات همراه با مصرف برخی داروهای مهارکننده MAO مانند ( (Nardil (phenelzine) or Parnate (tranylcypromine ) برای افسردگی می تواند خطرناک باشد.


گریپ فروت : گریپ فروت و آب گریپ فروت می تواند با برخی از داروهای فشار خون  و حتی داروهای بدون نسخه تداخل داشته باشد. آب گریپ فروت را با برخی از داروهای کاهنده فشار خون مصرف نکنید زیرا می تواند سطح این داروها را در بدن شما بالا ببرد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.


مصرف الکل همراه با داروها می تواند سطح دارو را بالا یا پایین ببرد.


مکمل آهن و روی با یکدیگر تداخل اثر دارند و هر کدام مانع از جذب دیگری می شوند.


افرادی که تحت درمان با وارفارین هستند نباید بیش از IU 800  از ویتامین E استفاده کنند، زیرا سبب افزایش خطر خونریزی می شود و افرادی  که تحت شیمی درمانی می شوند نباید از ویتامین E به صورت مکمل استفاده کنند.


افرادی که آکنه های مقاوم و یا پسوریازیس دارند و از ترکیبات رتینوئیدی مانند آسیترتین ( زوریاتان ) و ایزوترتینوئین ( آکوتان ) استفاده می کنند، باید از مصرف ویتامین A به صورت مکمل ( موجود در مولتی ویتامینها ) و همچنین منابع غذایی غنی از ویتامین  A ( مانند جگر ) احتیاط کنند زیرا خطر مسمومیت دارویی وجود دارد.


در میان تمام آب میوه ها، آب میوه انگور  دارای تعامل بالا با تقریبا تمام انواع داروها می باشد. Taniguchi در سال 2007 یک مورد از پورپورا همراه با مصرف همزمان ( cilostazol، آسپرین و عصاره گریپ فروت ) در پیر مرد 79 ساله گزارش کرده است پورپورا او با قطع آب گریپ فروت ناپدید شد به علت اینکه دارو تغییر داده نشد. بیشترین احتمال ایجاد پورپورا مربوط به افزایش سطح خونی cilostazol ( به دلیل مهار متابولیسم cilostazol توسط اجزای عصاره گریپ فروت ) است.

جدول زیر لیست تداخلات غذایی با داروها را نشان می دهد.

تداخل دارویی

تداخل دارویی2

تداخل دارویی3

منبع: وب سایت دکتر حسین فتحی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha