درخواست سازمان محیط‌زیست برای افزایش بودجه

سلامت نیوز :  وضعیت هوای پایتخت ایران برای چندمین بار طی امسال در وضعیت هشدار قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد این وضعیت حداقل تا دو روز آینده هم پابرجا خواهد ماند تا باز هم امدادهای طبیعی به داد هوای خاكستری تهران برسند و با وزش باد و بارش برف و باران شهروندان بتوانند ساعاتی هوای پاك تنفس كنند. وضعیت بحرانی هوای تهران، دیروز نمایندگان مجلس را مجاب كرد تا در جلسه‌ای غیرعلنی پای صحبت‌های معصومه ابتكار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بنشینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روزنامه تهران امروز ؛ از جزئیات این جلسه غیرعلنی مجلسی‌ها و معصومه ابتكار چیز زیادی جهت انتشار در رسانه‌ها درز نكرد، اما یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است كه درخواست عمده رئیس سازمان از مجلسی‌ها افزایش بودجه بوده است.محمدصالح جوكار نمی‌گوید كه رئیس سازمان محیط‌زیست در جلسه غیرعلنی مجلس خواستار افزایش بودجه این سازمان برای حل مشكل آلودگی هوا و ریزگردها شده است. او ادامه می‌دهد: علاوه بر این، گزارشی از راهكارهای كاهش آلودگی هوا از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست به مجلس ارائه شده است.

یك عضو دیگر كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز از تقاضای رئیس سازمان محیط‌زیست برای افزایش بودجه صندوق ملی محیط‌زیست و همچنین افزایش نظارت مجلس برای ارتقای كیفیت سوخت، خودروها و واحدهای صنعتی خبر داده و به خبرنگار مهر گفته است: در این جلسه رئیس سازمان محیط‌زیست گزارشی از بحران آلودگی هوا و نقش كارخانه‌های تولید آزبست در ایجاد این آلودگی‌ها ارائه داد.رسول خضری می‌گوید: خانم ابتكار سوخت‌های بی‌كیفیت، عدم ارتقای فنی خودروها و عدم ارتقای واحدهای صنعتی را از دیگر علل افزایش آلودگی هوا خواند.

جدیت دولت و مجلس برای كاهش آلودگی هوا

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید: در این جلسه گزارشی از آلودگی هوا در برخی از شهرهای مهم ارائه شد و بر لزوم پیدا كردن مسیر روشن برای كاهش آلودگی هوا و حل مشكل ریزگردها تاكید شد. دكتر علی لاریجانی می‌افزاید: بر این اساس مقرر شد در زمینه پیشنهادها هم مجلس حمایت كند و هم دولت با جدیت حل مشكلات را دنبال كند. مشكلات حل می‌شود؟

این برای اولین بار است كه مجلس برای یك موضوع زیست‌محیطی با حضور رئیس مجلس، جلسه غیرعلنی تشكیل می‌دهد. ظاهرا علاوه بر آلودگی هوای تهران، نمایندگان درباره آخرین وضعیت آلودگی هوا در سایر كلانشهرها از جمله اصفهان، اراك و تبریز هم از رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست گزارش خواسته‌اند. بعد از ارائه قانون بودجه سال 93 توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان تلاش كرده‌اند بودجه‌ای ویژه برای رفع آلودگی هوای شهرهای صنعتی و مبارزه با ریزگردها در نظر بگیرند. رسانه‌ها در سال‌های گذشته منتقد دولت به سبب سهل‌انگاری در اجرای قوانین كاهش آلودگی هوا در كلانشهر‌ها بوده‌اند.

ماده 55 از قانون شهرداری‌ها، قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 6،قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا از جمله قوانینی هستند كه طی 54سال گذشته در رابطه با كاهش آلودگی هوا در تهران و كلانشهرها به تصویب رسیده‌اند اما كمتر دولتی به اجرای مفاد آن‌ها اهتمام جدی داشته است. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست دیروز در حالی در جلسه غیرعلنی مجلس خواستار افزایش بودجه این سازمان برای اقدام اساسی جهت كاهش آلودگی هوا شده است كه اجرای اكثر مفاد این قوانین بار مالی برای دولت نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha