عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: با رعایت بهداشت می توان از پوسیدگی قسمت سخت دندان كه مینا نام دارد جلوگیری كرد.

 دكتر محمد صادق آخوندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران در گفتگوی پزشكی شبكه خبر گفت: در زیر مینا بافت زنده عاج وجود دارد كه به مغز دندان منتهی می شود و شامل عروق و اعصاب و سلول های زنده است كه این بافت در صورت وجود مشكل به صورت درد و توسط اعصاب بروز می كند.

وی در مورد درد در مینای دندان تصریح كرد: برخی افراد در زمان مسواك زدن، نوشیدن آب گرم و خنك و خوردن ترشی و شیرینی  دچار درد در مینای دندان می شوند كه یكی از دلایل آن مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و منجر به تحلیل لثه ها می شود و دندان ها حساس می شوند اما در صورتی كه بهداشت رعایت شود قابل درمان است.

آخوندی ادامه داد: هر فردی دو دوره دندانی دندان شیری و دائم را در زندگی تجربه می كند، رویش دندان های شیری تا حدود شش سالگی ادامه دارد و از شش تا 12 سالگی دندان های دائمی جایگزین دندان های شیری می شوند.

وی افزود: پوسیدگی دندان شیری در صورتی كه بهداشت دهان و دندان رعایت نشود می تواند عامل مهمی برای پوسیدن دندان های دائمی در بزرگسالی نیز باشد.

آخوندی اظهار داشت: پوسیدگی دندان به علت اسیدی بودن محیط  دهان، عدم رعایت بهداشت و وجود میكروب ها در دهان است كه به صورت عادی در دهان همه افراد وجود دارد. مواد غذایی در دهان فعل و انفعالات شیمیایی دارند و در پی آن حالت اسیدی در دهان رخ می دهد و باعث می شود مینای دندان كه حاوی مواد معدنی است با این مواد تركیب شده به مرور باعث تخریب دندان می شود تا به عاج دندان می رسد و آن زمان پوسیدگی صورت گرفته است.

وی گفت: با رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان برای زدودن ضایعات لای دندان ها و محدود كردن استفاده شیرینی  می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha