دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 103055

آلودگی هوا به صحن غیر علنی مجلس رسید

سلامت نیوز : مسئله آلودگی هوا به ویژه در تهران و کلانشهرها که این روزها بیش از هرزمان دیگری سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است موجب شد دیروز صحن مجلس شورای اسلامی یک ساعت جلسه غیرعلنی با حضور معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد. رئیس مجلس نیز پس از این جلسه از لزوم پی گیری پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه سخن گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روزنامه خراسان ؛ علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس که دقایقی پس از ساعت 9 بامداد آغاز شد؛ با اشاره به ارائه گزارش رئیس سازمان محیط زیست دراین جلسه به نمایندگان تصریح کرد: با توجه به آلودگی هوای کشور در برخی از شهرهای مهم و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای این موضوع و پیدا کردن مسیر روشن برای کاهش آلودگی هوا و همچنین پرداختن به برخی از مشکلات زیست محیطی در زمینه های جنگل و ریزگردها گزارشی از سوی رئیس سازمان محیط زیست به مجلس ارائه شد. رئیس مجلس با ابراز تاسف نسبت به وضعیت استان های جنوبی کشور که با پدیده ریزگردها مواجه هستند ادامه داد: قرار شد در این زمینه پیشنهادهای مطرح هم از سوی مجلس حمایت و هم از سوی دولت با جدیت دنبال شود.

یک نماینده در نطق میان دستور: حل معضل آلودگی هوا و آب باید به دست دانشگاهیان سپرده شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود گفت: حل معضل آلودگی هوا، آب و خاک باید به دست دانشگاهیان و متخصصان سپرده شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا خان محمدی خرمی با اشاره به آلودگی آب، خاک و هوا در کشور، گفت: از دولت استدعا دارم نسبت به مبادی آلودگی که مربوط به استفاده از سموم کشاورزی نامطلوب، فقدان نظارت علمی و کیفیت مواد شیمیایی مورد استفاده در چرخه زندگی، کاشت و برداشت و نگهداری محصولات غذایی، کیفیت مواد دارویی و وارداتی و تولیدی داخل است توجه کند.وی با بیان این که بی توجهی به میزان و کیفیت سوخت در حمل و نقل سبب آلودگی هوا شده است، افزود: با توجه به اینکه بیشتر صنایع با ظرفیت پایین تر از ظرفیت  سا ل های قبل فعالیت دارد آیا نمی توان گفت فرمول شیمیایی سوخت در کشور عامل اصلی آلودگی است.خان محمدی خرمی با تاکید بر این که مسئله یابی و یافتن راه حل برای کاهش آلودگی هوا را به دست متخصصان و دانشگاهیان باید سپرد افزود: یقین بدانید که اگر دانشگاهیان به کار نیایند با ارائه آمار غیر واقعی از میزان کیفیت سوخت با افزایش آلودگی ها و ابتلا به امراض صعب العلاج مردم مواجه خواهیم شد و کیفیت فدای کمیت خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای کاهش معضل آلودگی باید از همه دانشمندان بدون مرزبندی سلیقه ای استفاده کرد افزود: مدیریت در سلامت، آب و هوا و خاک و در نهایت ضمانت در سلامت بشری را باید نظیر کشورهای پیشرفته به یک مرجع سپرد و تعدد مراجع سبب سردرگمی و حل نشدن مشکل خواهد بود.

دوسال زمان برای نجات دریاچه ارومیه باقی است

نماینده تبریز ،اسکو و آذر شهر در مجلس نیز در نطق میان دستور در صحن علنی گفت: با توجه به اینکه کارشناسان از تبخیر سریع دریاچه ارومیه خبر می دهند بنابراین باید به این مشکل رسیدگی کرد و نباید فراموش کرد که دوسال زمان برای نجات این دریاچه وقت باقی است. محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور به دلیل توجه به موضوع دریاچه ارومیه تشکر کرد و گفت: اما بهتر آن بود در گزارش صد روز به اقدامات صورت گرفته در این زمینه اشاره می شد. سعیدی افزود: پیشنهاد نمایندگان در خصوص رفع مشکلات دریاچه ارومیه این بود که موضوع به صورت مستقل پیگیری شود اما تاکنون حرکت جدی ملاحظه نشده است و از طرفی برخی راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه به زودی امکان عملیاتی شدن ندارد، آخرین عکس ماهواره ای از دریاچه ارومیه حکایت از مرگ سریع این دریاچه دارد بنابراین باید از کارشناسان و تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کرد.

وی گفت: آقای رئیس جمهور نباید بگذاریم اندک حیات باقی مانده از بین برود و تمام کارشناسان از تبخیر سریع این دریاچه می گویند که بر این مبنا دو سال فرصت داریم از خشک شدن این دریاچه جلوگیری کنیم.سعیدی ادامه داد: باید مشخص شود چه برنامه ای با چه زمان بندی برای نجات دریاچه ارومیه دارند و مسئله دیگر مدیریت بر بخش آب و احیای قنوات است که باید رسیدگی شود.علی لاریجانی همچنین با تسلیت درگذشت مرحوم علی اکبر پرورش؛وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: مرحوم پرورش از شخصیت های سیاسی مؤثر انقلاب بود که جوهره حرکت او فرهنگی بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وی به عنوان معلمی وارسته و مسئولیت شناس به درستی اصلاح فرهنگی را مبنای تلاش های خود قرار داد و چه در مدارس و چه در جلسات عمومی این دغدغه را پیگیری می کرد که اصلاح سیاسی در کشور جز با تقوم فرهنگ اسلامی ممکن نیست. لذا همت خود را به اصلاح زیربنای سیاست که تقویت فرهنگ اسلامی است، معطوف کرد. رئیس مجلس ادامه داد: جلسات او از نظر وزانت محتوایی حکم درس هایی از قرآن و معارف اهل بیت داشت و کمتر شکل شعاری و احساسی به خود می گرفت. گرچه فضای آن زمان گفتارهای احساسی را راحت تر می پذیرفت. او به تاسی از عالمان دینی نظیر مرحوم علامه جعفری، شهید آیت ا... مطهری با منطق عقلانی و لطایف ذوقی درک حقایق اسلامی را برای مخاطبان جوان آسان می کرد و جلسات وی اغلب از این جهت پربهره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha