دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 103065

انسان در تهدید آلاینده‌های هوا

سلامت نیوز :  متخصصان علوم مختلف پزشکی می‌گویند: آلاینده‌های موجود در هوا آثار زیانبار متعددی بر جسم و روح افراد به جای می‌گذارد، به گونه‌ای که این عوارض حتی سال‌ها افراد را درگیر خود می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روزنامه آرمان ؛ به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه‌های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام‌های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، اثرات مخربی دارد. براساس اظهار نظر برخی از متخصصان علوم مختلف پزشکی بروز بیماری‌های مزمنی همچون آسم و آلرژی‌های پوستی و بعضا بیماری‌های صعب العلاج و لاعلاجی مانند سرطان از جمله تاثیرهای مخرب و غیرقابل جبران آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.
 
دستگاه قلبی عروقی

آلودگی هوا بر دستگاه قلبی عروقی همچون سایر دستگاه‌های داخلی بدن اثرات مخرب کوتاه و درازمدتی دارد به گونه‌ای که به گفته پزشکان و محققان گاهی احتمال بروز بیماری‌های قلبی را تا چند برابر افزایش می‌دهد. دکتر مسعود قاسمی رئیس انجمن آتروسکلروز (تصلب شرایین) به ایرنا گفت که آلودگی هوا سبب افزایش احتمال بروز سکته‌های قلبی تا چهار برابر در افراد می‌شود و این احتمال دستکم تا دو هفته پس از پایان آلودگی هوا به قوت خود باقی خواهد ماند. وی دراین مورد به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: آلودگی هوا و ذرات ریز کمتر از 5/2 میکرون قادرند با برهم زدن نظم عملکرد قلب، موجب بروز ضربان‌های نابجا و ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند.به گفته قاسمی، سایر دستگاه‌های بدن انسان نیز از طریق سیستم تنفسی آلودگی‌ها را وارد ریه می‌کنند و به طور مستقیم عامل انتقال این ذرات و آلودگی به جریان خون می‌شوند که برای سلامتی بسیار مضر است.

چشم‌ها

چشم‌ها ازجمله اندام‌های خارجی بدن هستند که در زمان آلودگی هوا در معرض مستقیم با ذرات آلاینده قرار می‌گیرند و دچار مشکلات زیادی همچون سوزش و آبریزش می‌شوند. دکتر احمد سلامت راد جراح و فوق‌تخصص قرنیه در این مورد گفت: آلودگی هوا عارضه خطرناکی برای اجزای داخلی چشم‌ها ندارد ولی سطح چشم در ناحیه قرنیه و پلک‌ها را ملتهب می‌کند و سبب سوزش، آبریزش و قرمزی چشم‌ها می‌شود.به گفته وی، همچنین آلودگی هوا به‌ویژه ذرات معلق منجر به تولید ماده‌ای می‌شود که برای چشم افراد به‌ویژه افراد میانسال و کهنسال خطرناک است. آلودگی هوا در افزایش سندرم خشکی چشم نیز موثر است؛ به گفته محققان آمریکایی خطر ابتلا به سندرم خشکی چشم (به دلیل کاهش تولید اشک به وجود می‌آید) برای ساکنان شهرهای بزرگ با سطوح بالای آلودگی هوا بیشتر از دیگران است.سندرم خشکی چشم می‌تواند برای بیماران بسیار مضر باشد و به شدت بر کیفیت زندگی و میزان فعالیت روزانه آنها تاثیر بگذارد.

دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی ازجمله ارگان‌های مختلف بدن است که با ذرات معلق در هوا ارتباط مستقیم دارد و این عضو از بدن نخستین مرکز تماس با آلودگی‌های مرتبط با هواست. آلودگی هوا می‌تواند سبب تشدید بیماری‌های تنفسی در افراد مبتلا و یا ایجاد برخی بیماری‌های تنفسی در افراد سالم جامعه شود. در زمان آلودگی هوا ساختار گرده گیاهان معلق در هوا که در شرایط عادی آلرژی زا نیستند، ممکن است، تغییر یابد و آلرژی زا شود؛ در این شرایط افرادی که آلرژی نداشته‌اند نیز ممکن است به دلیل تغییر ساختار گرده‌ها نسبت به آنها آلرژی پیدا کنند.دکتر دل آرا بابایی فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراین زمینه به ایرنا گفت: بر اساس نتایج تحقیق انجمن آسم و آلرژی ایران، 35 درصد کودکان در کلان شهر تهران دارای علایم بیماری آسم هستند.وی افزود: به دلیل اینکه ساکنان شهر بیشترین عمر روزانه خود (23 ساعت از 24ساعت) را در محیط‌های سرپوشیده می‌گذرانند و ازسوی دیگر غلظت آلودگی هوا در محیط‌های سرپوشیده در شرایط آلودگی هوا نسبت به محیط‌های باز به دلیل عدم جریان هوا و تهویه مناسب، بیشتر است، علایم مشکلات تنفسی این افراد دائم درحال افزایش است. وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: براساس آخرین مطالعات در مورد وضعیت ابتلا به بیماری آسم در جهان که در سال 2008 میلادی انجام شد، حدود 10 تا 15 درصد کودکان 10 تا 15 ساله ایرانی دچار علایم شروع آسم هستند و در سنین پایین‌تر حدود 13 درصد این علایم را دارند.به گفته وی آمار جهانی نشان می‌دهد که آسم‌های آلرژیک روز به روز در سراسر دنیا به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه، روبه افزایش است؛ بر اساس این آمار تعداد مبتلایان به آلرژی در ایران در مقایسه با سایر کشورها، درحد متوسط است.

پوست و مو

پوست پوشش و درواقع لباس تن است و بدن را در برابر ورود میکروب‌ها و مواد مضر محافظت می‌کند. محققان و متخصصان پوست و مو دریافته‌اند که رابطه مستقیمی میان شیوع بیماری‌ها و به‌ویژه حساسیت (اگزما)‌های پوستی با میزان سرب و آلاینده‌های موجود در هوا وجود دارد.به گفته دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق است که پوست به‌ویژه پوست کودکان و افراد مسن را تحریک می‌کند و در این میان قسمت‌هایی مانند پوست سر، دست‌ها و صورت به‌ویژه دور چشم‌ها بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب می‌بیند.به گفته متخصصان پوست، تیرگی و بسته شدن روزنه‌های سطح پوست، خشکی پوست، خارش، اگزمای دست و صورت، اگزمای پلک، کهیر،تشدید جوش‌های آکنه‌ای صورت، خشکی حاشیه لب‌ها و بینی و نمایان شدن لکه‌های تیره در سطح پوست ازجمله مشکلاتی است که در شرایط آلودگی هوا بروز بیشتری پیدا می‌کند.حتی برخی از این حساسیت‌های پوستی که بر اثر ارتباط با آلاینده‌هایی همچون آرسنیک، گوگرد، سرب و ریزگردهای معلق در هوا بروز می‌کند، ممکن است مقاوم به درمان باشند و حتی پس از یک یا دو هفته درمان نیز بهبود پیدا نکنند.

سرطان

سرطان بیماری و مشکل دیگری است که محققان براین باورند که یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده آن زندگی در شهرهای بزرگ و مناطق دارای آلودگی هوا است. محققان معتقدند افرادی که در مناطق دارای آلودگی هوا زندگی می‌کنند، حدود 20 درصد بیشتر از افرادی که در هوای پاک زندگی می‌کنند با احتمال ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا که باعث تحریک ریهها و التهاب آنها می‌شود، یک عامل خطر ساز برای بروز سرطان ریه است.شواهد بسیاری وجود دارد که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز هوا می‌تواند سبب التهاب ریه‌ها و آسیب زدن به DNA افراد شود و در نهایت بروز انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان ریه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha