نماینده وزارت بهداشت را به مرکز معتادان شفق راه نمی دادند/شفق بوی تعفن می‌داد

سلامت نیوز : مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت هرگز به مرکز معتادان شفق مجوز نداده چون استانداردهای لازم را نداشته است، حتی نماینده وزارت بهداشت را برای بازدید راه نمی‌دادند، با این حال بودجه آن را تأمین می‌کردند، همانها که بودجه می‌دادند حالا هم باید پاسخگو باشند.

احمد حاجبی در گفت‌وگو با فارس در مورد عدم اعطای مجوز به مرکز اعتیاد شفق که به همین دلیل از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به کوتاهی متهم شده است، گفت:‌ مرکز شفق از جمله مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر است اما از نظر وزارت بهداشت مجوز نداشته و این مرکز از ابتدا دارای استانداردها نبوده است اما در این شرایط وزارت بهداشت را به کم‌کاری متهم می‌کنند در حالی که وزارت بهداشت به دلیل نداشتن استانداردهای بهداشتی در این مرکز، هیچ وقت شفق را جایز ندانسته که برایش مجوز صادر کند.

فارس: چرا وزارت بهداشت برای ایجاد استانداردها حرکتی نکرد؟

حاجبی: مرکز شفق مرکزی بود که از ابتدا با هماهنگی وزارت بهداشت راه نیفتاد بلکه ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان فعالیت‌ این مرکز بوده و از شرایط آن مطلع بوده است و حتی کارشناسان وزارت بهداشت چند ماه پیش برای بازدید از این مرکز رفتند اما راهشان ندادند.

فارس: اما ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده از وزارت بهداشت خواسته بازدید کند اما نماینده وزارت بهداشت نیامده است؟

حاجبی: مرکزی بدون مجوز وزارت بهداشت راه افتاده و کاری انجام داده آیا وزارت بهداشت باید برود و آن را ببندد؟ خیلی جاها ممکن است خیلی کارها بکنند مگر وزارت بهداشت وظیفه دارد برود و هر جایی را ببندد.

فارس: آیا دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نباید کاری می‌کردند؟

حاجبی: دانشگاه‌های علوم پزشکی بارها گفته‌اند که شفق استانداردها را ندارد ابتدا باید استاندارد شود ما بازدید کنیم و بعد مجوز بدهیم. این مسئله غیر منطقی‌ای نیست.

فارس: یعنی استانداردها را تعیین کردید اما ستاد مبارزه با مواد مخدر آنها را انجام نداد؟

حاجبی: آیین‌نامه استانداردهای مراکز وجود دارد مرکز شفق بر اساس آیین‌نامه وزارت کشور ایجاد نشده است در آیین‌نامه وزارت کشور مواردی قید شده تا یک مرکز ماده 16 با داشتن آنها راه‌اندازی ‌شود. من سؤالم این است وقتی مرکز شفق آیین‌نامه وزارت کشور را رعایت نکرده و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر وزیر کشور هم هست. چطور مدیران ارشد آن که تابع بخشنامه وزارت کشور هستند وقتی شفق را می‌بینند که موارد ذکر شده را رعایت نکرده بودجه هم به آن می‌دهند به همین علت هم تا حالا سرپا مانده است. چگونه می‌شود مرکز شفق بدون بودجه سرپا بماند. مسئله خیلی ساده است بودجه این مرکز فراهم شده و همان منبعی که بودجه را می‌داده آگاهی هم داشته که این مرکز استاندارد نبوده است اگر به این مرکز آشنا نبودند چگونه به آن بودجه می‌دادند.

فارس: ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده از وزارت بهداشت بارها خواسته از این مرکز بازدید کند اما این وزارتخانه کوتاهی کرده و برای بازدید نیامده است.

حاجبی: بارها و بارها مکاتبه انجام شده، وزارت بهداشت هم اعلام کرده است شفق استاندارد ندارد. چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ وقت نرفت تا استانداردها را ایجاد کند و بعد به ما بگوید بیا بازدید کن. همین هفته پیش نمایندگانی از وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، معاون وزیر کشور، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از شفق بازدید کردند. در پی این بازدید مشخص شد آیین‌نامه ابلاغی وزارت کشور رعایت نشده است.

فارس:‌ اگر استانداردها موجود بوده پس ستاد مبارزه با مواد مخدر کوتاهی کرده است؟

حاجبی: بله، استانداردها وجود دارد چطور وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به 16 مرکز دیگر در استان‌ها مجوز داده این به معنی آن است که استانداردها وجود دارد.

فارس: ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که در صورت نیاز هرچقدر اعتبار لازم باشد می‌دهد آیا بهتر نبود وزارت بهداشت پول لازم برای استانداردسازی را اعلام می‌کرد؟

حاجبی: طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت باید مرکزی استاندارد بشود تا بعد مجوز بگیرد. وظیفه ما ارائه خدمات درمانی است نه ساختن محل و استاندارد کردن آن. اگر مرکزی را وزارت بهداشت ایجاد کند آن را استاندارد می‌کند بنابراین وزارت بهداشت برای ایجاد مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر قوانین خود را زیرپا نمی‌گذارد. وظایف وزارت بهداشت مشخص است. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وظیفه وزارت بهداشت است.

فارس: از وظایف وزارت بهداشت این است که استانداردهای بهداشتی را بررسی کند چرا این استانداردها را در شفق بررسی نکرد؟

حاجبی: کدام مکاتبه وجود دارد که گفته‌اند ما استاندارد کرده‌ایم بیایید بازدید کنید و ما نرفته‌ایم. هفته گذشته طی بازدیدی که از مرکز شفق انجام شد در آنجا به حدی بوی تعفن بالا بود که برای پوشش دادن آن، اسپند دود کردند.

فارس: چرا تاکنون وزارت بهداشت به سراغ این مرکز نرفته است؟

حاجبی: آیا وزارت بهداشت وظیفه دارد هر کسی که در هر جایی تخلف می‌کند برود و آنجا را ببندد.

فارس: پس می‌توان نتیجه گرفت که شفق تاکنون بدون مجوز فعالیت کرده؟

حاجبی: وقتی وزارت بهداشت مجوز می‌دهد وظیفه بازدید و نظارت را برای خود ایجاد می‌کند وقتی به شفق مجوز ندادیم وظیفه بازدید هم نداشته‌ایم با این وجود به دلیل نگرانی نسبت به این موضوع کارشناسان ما رفتند اما راهشان ندادند ما دورادور می‌دانستیم شفق استاندارد ندارد و گفتیم اصلاح کنید اما اصلاح نکردند.

فارس: کارشناسان وزارت بهداشت چه زمانی به شفق رفتند؟

حاجبی: این جریان استاندارد نبودن شفق مربوط به الان نیست که فکر کنید اکنون رسانه‌ای شده این بازرسی مربوط به تابستان است تعجب می‌کنم در این جریان، نقش وزارت بهداشت به عنوان کم کاری چه بوده است. بودجه را ستاد مبارزه با موادمخدر می‌دهد و افرادی طرف قرارداد آن بوده‌اند و معتادان خیابانی و متجاهر را می‌گرفتند و به آنجا می‌بردند.

ما وقتی بر جایی نظارت می‌کنیم که به آن مجوز داده باشیم .مسئولان سابق وزارت بهداشت هم هستند که شهادت دهند به شفق رفتند و راه‌شان ندادند. وزارت بهداشت چگونه باید عمل می‌کرد که اکنون متهم شده است.

اگر مرکز شفق استاندارد بود چرا هفته گذشته که همه متفق‌القول گفتند استاندارد نیست و اگر این کار خوب بود چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر این کار را 6 ماه پیش انجام نداد. اگر 6 ماه پیش به ما می‌گفتند نماینده‌ات را بفرست و ما هم درهای شفق را باز می‌کنیم آیا وزارت بهداشت نمی‌رفت؟ کدام دعوت برای بازدید از وزارت بهداشت شده که وزارتخانه نرفته با این وجود راه شفق را نبسته‌ایم و اکنون نیز با ستاد مبارزه با مواد مخدر مکاتبه کرده‌ایم که مرکز شفق را تعطیل کنید و استانداردهای بهداشتی و بهینه‌سازی را در آن رعایت کنید و به محض اصلاح آنها کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از بازدید از مرکز به آن مجوز می‌دهند.

وزارت بهداشت از اصول خود کوتاه نمی‌آید و این طور نیست که اگر موضوع را رسانه‌ای کنند و ما را تحت فشار قرار دهند مرکزی را که از نظر ما منطبق بر استانداردها نیست را سرپا بگذاریم.

فارس:‌ مرکز شفق قرار شده مرکز غربالگری شود آیا با این اوضاع سرپا می‌ماند؟

حاجبی: غربالگری فعالیتی است که در مرکز ماده 16 انجام می‌شود و این کار هم باید حداقل استانداردها را داشته باشد. در برنامه‌ای که امروز برای ستاد مبارزه با مواد مخدر فرستاده‌ایم قید شده، بر اساس شواهد و بازدید انجام شده، شفق استاندارد ندارد و باید تعطیل شود و به دنبال آن بازسازی شود و در این مدت برای کمتر شدن مشکلات، مکاتبه‌ای را برای دانشگاه علوم پزشکی ایران فرستاده‌ایم که مرکز نگهداری معتادان اخوان در ملارد را که استانداردهای نسبی خوبی دارد سرپا شود و مراحل صدور پروانه آن راه بیفتد.

بنابراین در صورتی وزارت بهداشت مجوز می‌دهد که شفق استاندارد شود و در غیر این صورت، وزارت بهداشت از اصول خود دست نمی‌کشد.

فارس: پس تا آن زمان بسته خواهد ماند؟

حاجبی: باید بسته شود اگر سازمان‌های دیگری هستند که می‌خواهند این شرایط را بپذیرند و با این شرایط فعلی پول بدهند تا شفق سرپا باشد این، از وظایف وزارت بهداشت خارج است و سازمان‌های فراتر از آن باید بیایند اگر ما به عنوان وزارت بهداشت، متولی بهداشت و درمان کشور هستیم و اصول و استانداردهایی داریم می‌گوییم این مرکز باید تعطیل شود چون قرار است در آن خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شود.

همه چیز ساده است اما کار خود را پیچیده می‌کنند و می‌خواهند وزارت بهداشت را به کم‌کاری متهم کنند در حالی که این طور نیست اینکه استاندارد نکنند و بعد متهم کنند که چرا نیامده‌اید که نشد. اگر استاندارد کردید و وزارت بهداشت نیامد آن وقت متهم کن.

رسانه‌ای کردن و شلوغ‌کاری مشکلی را حل نمی‌کند درمان مردم و خدمت‌رسانی به آنها و رفع مشکل معتادان با این حرف‌ها حل نمی‌شود. وزارت بهداشت بارها گفته بروید استاندارد کنید بعد برای بازدید می‌آییم. ما حتی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی صحبت کرده‌ایم آنها می‌گفتند شرایط شفق به حدی بد است که وقتی به نیروهای‌مان می‌گوییم برای بازدید بروند با اکراه می‌خواهند بروند. هر چند که با درهای بسته هم مواجه شدند. بنابراین وزارت بهداشت از قوانین خود کوتاه نمی‌آید و مرکز شفق تا زمانی که استانداردها را ندارد باید بسته شود و جوسازی رسانه‌ای معضلات آن را حل نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha