دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 103085

کمبود پزشک در مناطق محروم

سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام این خبر که بسیاری از فارغ‌التحصیلان خانم در رشته‌ها پزشکی حاضر به گذراندن طرح‌های خود در مناطق محروم نیستند، ادامه داد:‌«با این وجود که این افراد در دوران تحصیل خود از سرمایه‌های دولت استفاده کرده و تحصیل کرده‌اند و همچنین تعهداتی هم مبنی بر خدمت در مناطق محروم داشته‌اند اما بعد از فارغ التحصیلی از این امر باز زده و حاضر به خدمت در مناطق محروم کشور نیستند.»

دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با سینانیوز، ضمن اعلام این مسئله که در مناطق محروم کشور، کمبود پزشک، یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود، گفت:‌«در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها همچنان با مشکل کمبود نیروی پزشکی مواجه هستیم. مشکل نصف بودن سرانه درمان در این مناطق نیز در مقایسه با مناطق شهری، به این چالش دامن می‌زند.»

نماینده مرم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اوضاع نا‌به‌سامان حاشیه نشینان گفت: «این افراد در مقایسه با روستاییان وضعیت وخیم‌تری دارند. تبعیض در میزان سرانه درمان شهری‌ها و روستاییان بی‌عدالتی بزرگی است که باید در اسرع وقت با متعادل سازی سرانه از میان برداشته شود.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «با توجه به قانون پنجم توسعه، پیش بینی شده است تاسرانه درمان روستاییان و شهری‌ها به صورت مساوی بسته شود. با وجود اینکه این مسئله مؤکداً در این قانون وجود دارد، اما باز هم در لایحه بودجه سال ۹۳ این مشکل اصلاح نشده است.»

نماینده مردم در مجلس نهم شورای اسلامی، یادآور شد: «مزایایی که برای پزشکان شاغل در شهر‌ها در نظر گرفته می‌شود در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها وجود نداشته و همین امر از میزان جذب پزشکان تا حد قابل توجهی می‌کاهد.»

وی بر لزوم ایجاد مشوق برای فعالیت پزشکان در این مناطق تأکید کرده و ادامه داد: «مطمئناً یکی از مهم‌ترین راه‌های رفع چالش کمبود نیروی انسانی در مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها، افزایش دریافتی این افراد به واسطه فعالیت در مناطقی است که در مقایسه با مناطق شهری، شرایط خاصی دارند.»

دکتر شهریاری ادامه داد: «در جامعه پزشکی امروز، خانم‌ها گوی سبقت را در امر فارغ‌التحصیلی در رشته‌های پزشکی از آقایان دزدیده‌اند. اما متأسفانه قشر خانم‌ها در جامعه پزشکی، حاضر به ارائه خدمت در این مناطق نیستند. خانم‌ها به بهانه‌ها و دلایل مختلف از خدمت در این مناطق سر باز زده و کمبود نیروی انسانی در این مناطق را تبدیل به یک چالش بزرگ می‌کنند. این مسئله مادامی اتفاق می‌افتد، که خانم‌ها نیز در دوران تحصیل خود تعهد می‌دهند تا بعد از دوران تحصیل در مناطق محروم خدمت کنند.»

وی در ارتباط با پزشکان مردی که در این مناطق خدمت می‌کنند توضیح داد: «تعداد مردانی هم که برای گذراندن طرح و یا خدمت به مناطق محروم می‌روند زیاد نیست. علاوه بر این فعالیت برخی از آن‌ها زیر نظر ارتش به علت نیاز این ارگان به نیرو‌های درمانی، کمکی به از بین بردن فقط نیروی انسانی درمانی در مناطق محروم نکرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha