پیشنهاد ایجاد مدارس پرستاری/ به شدت دچار کمبود پرستار هستیم
سلامت نیوز : معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای برقراری ارتباط نزدیکتر بین دانشکده های پرستاری و بیمارستانهای آموزشی پیشنهاد ایجاد مدارس پرستاری ارائه شده که البته تشکیل این مدارس تنها یک پیشنهاد بوده و در جایی هنوز اجرایی نشده و فعلا در دست مطالعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سیدامیر محسن ضیایی درباره ایجاد مدارس پرستاری گفت: یک بخشی از آموزش ما باید در بیمارستانهای آموزشی اتفاق بیافتد اما در حال حاضر آموزش پرستاری بیشتر در دانشکده هاست و دانشجویان پرستاری کمتر در بیمارستان هستند و ارتباط شان به درستی صورت نمی گیرد و این باعث می شود که در مهارتها دچار اشکال شوند.

وی افزود: برای برقراری ارتباط نزدیکتر بین دانشکده های پرستاری و بیمارستانهای آموزشی پیشنهاد ایجاد مدارس پرستاری ارائه شده که البته ایجاد این مدارس تنها یک پیشنهاد بوده و در جایی هنوز اجرایی نشده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ارتباط دانشکده های پزشکی با بیمارستانهای آموزشی بسیار نزدیک است. یعنی اعضای هیئت علمی دانشکده های پزشکی در بیمارستانها و جایی که باید باشند، هستند. هم مسئولیت درمان و هم مسئولیت آموزش دارند. اما وضع در دانشکده های پرستاری و اعضای هیئت علمی پرستاری به این صورت نیست.

ضیایی افزود: در شرایط فعلی اعضای هیئت علمی پرستاری در دانشکده ها کار می کنند که آموزش در یک جای دیگر و بحث درمانی در جای دیگری اتفاق می افتد. برای رفع این خلاء در بحث مهارتها و آن بخش اصلی که باید در نهایت یک پرستار قابل تربیت کنیم، باید اقدام عملی صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: باید ارتباط بین دانشکده های پرستاری و بیمارستانها نزدیک تر شود. این کار به چند طریق می تواند صورت گیرد؛ به طور مثال اعضای هیئت علمی پرستاری در بیمارستانها حضور داشته باشند یا اینکه به بعضی از بیمارستانهای آموزشی بزرگ اجازه دهیم که یک نوع دانشکده پرستاری در داخل بیمارستان ایجاد کنند.

وی افزود: همچنین کسانی که به نوعی مسئولان سیستم پرستاری در بیمارستانها هستند، بتوانند همزمان هم اعضای هیئت علمی باشند و هم کار ارائه خدمات درمانی را انجام دهند.

ضیایی ادامه داد: این به اصطلاح مدارس پرستاری در واقع همان دانشکده های پرستاری است. هر مرکزی که بتواند شاخصهای تبدیل و تشکیل یک دانشکده پرستاری را داشته باشد، می تواند در این کار سهیم شود. البته استانداردهای لازم از نظر سطح آموزش در این دانشکده ها در نظر گرفته شده و نظارت های لازم در صورت تحقق چنین طرحی انجام خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مکان این دانشکده ها مهم نیست می تواند داخل بیمارستان باشد یا اینکه اعضای هیئت علمی دانشکده های پرستاری می توانند به نحوی با بیمارستان مرتبط شوند. ما می خواهیم ارتباط دانشکده های پرستاری با بیمارستانهای آموزشی قویتر شود و از هر دو طرف یک بازی برد برد داشته باشیم حالا این موضوع می تواند در قالب تشکیل یک دانشکده در کنار بیمارستان یا حضور اعضای هیئت علمی دانشکده های پرستاری در داخل بیمارستانها صورت بگیرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به اهداف ارائه پیشنهاد مدارس پرستاری اشاره و تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن چنین پیشنهادی اولاً نیاز ما به پرستار تامین می شود زیرا الان به شدت دچار کمبود هستیم و دوم اینکه پرستارانی با توانایی بالاتر و نزدیک تر به بالین به ویژه متناسب با خدمات بیمارستانها، آموزش داده می شوند.

ضیایی تاکید کرد: این پیشنهاد در حال بررسی است و حتما از خود دانشکده های پرستاری، معاونت پرستاری وزارت بهداشت، انجمنهای پرستاری و تمام کسانی که در این قضیه سهمی دارند برای اینکه کار به بهترین شکل انجام شود، نظرسنجی و مشورتهایی صورت خواهد گرفت.

معاون آموزشی در پایان تاکید کرد: این موضوع الان در جایی کلید نخورده و فعلا در حال مطالعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha