مرکز ترک اعتیاد شفق در بدترین شرایط بهداشتی به سر می برد
سلامت نیوز : قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مرکز درمان اعتیاد شفق، استانداردهای بهداشتی و درمانی مورد تایید وزارت بهداشت را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر احمد حاجبی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر به جای آنکه وزارت بهداشت را برای صدور مجوز تحت فشار بگذارد بودجه های دردسترس شان را صرف استاندارد سازی محیط کنند.

وی با تاکید بر اینکه مرکز درمان اعتیاد شفق، استانداردهای بهداشتی و درمانی و پرو تکل های مورد تأیید وزارت بهداشت را ندارد افزود: براساس ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر،معتادان متجاهر که فاقد برگه درمان بوده و موجب مخدوش شدن چهره جامعه می شوند توسط نیروی انتظامی جهت بازتوانی و درمان به مراکز ماده 16 انتقال داده می شوند که ابتدا غربالگری می شوند و با حکم قضایی به صورت اجباری تحت درمان قرار می گیرند درصورتی که افرادی از بستگان و اقوام فرد معتاد متعهد شوند که وی روند درمان را به صورت اختیاری در سایر مراکز به جز ماده 16 ادامه خواهد داد می تواند به مراکز ماده 15 که بصورت خودمعرف بوده انتقال داده شوند تا بار مراکز ماده 16 نیز کاسته شود.

حاجبی یادآور شد: کمپ شفق جزو مراکز ماده 16 تلقی می شود که بارها و بارها از سوی وزارت بهداشت جهت استاندارد سازی بهداشتی کمپ تذکر داده شده است و متاسفانه هیچ گونه ترتیب اثری برای رفع این مشکل صورت نگرفته است .

وی افزود: از آنجا که این مراکز قرار است در امر درمان وبازتوانی معتادان که بیماران جامعه محسوب می شوند فعالیت کنند اما استانداردهای بهداشتی و درمانی لازم را ندارند چگونه انتظار دارند که روند درمان با موفقیت انجام شود چرا که رسالت این مراکز این است که معتادان را درمان کند نه اینکه بیمارترشان کند!

حاجبی خاطرنشان کرد: بر اساس چارچوبهای قانونی، وزارت بهداشت از طریق دانشگاههای علوم پزشکی موظف به صدور مجوز و اعتباربخشی خدمات بهداشتی، درمانی ارائه شده در این گونه مراکز شده است، اما علی رغم ارائه بازخوردها از جانب دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی مراکز اقامتی اجباری موضوع ماده 16 استانداردهای بهداشتی، درمانی مورد درخواست را هنوز احراز نکرده‌اند. به صورت خاص مرکز شفق در حال حاضر مجوز از وزارت بهداشت ندارد و معیارها و پروتکل‌های درمانی و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت نمی‌کند.

وی گفت: متاسفانه در چند روز اخیر با فضاسازی رسانه ای توسط مصاحبه هایی که بعضا با مسئولین ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده است نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه زیرپاگذاشتن اصول اولیه جهت صدور تاییدیه برای مجوز کمپ شفق را برجسته تر می کند چرا که تازمانی که این مرکز استاندارهای بهداشتی لازم را فراهم نکند وزارت بهداشت نمی تواند مجوزی را صادر نماید .

حاجبی افزود، در بازدید اخیری که توسط جمعی از مسئولین نظیر معاون امنیتی وزیر کشور،‌ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، دبیر شورای نمایندگان تهران و نمایندگانی از بهزیستی، دادگاه انقلاب  در مرکز شفق انجام شد که نمایندگان وزارت بهداشت نیز همراهی شان کردند همگی شاهد بودند که این کمپ استاندارد لازم را ندارد و تازمانی که این مشکل برطرف نشود وزارت بهداشت نمی تواند گامی درجهت درمان آنها بردارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولین انگشت اتهام را به سوی وزارت بهداشت نشانه گرفته اند گفت: صدور مجوز مراکز ماده 16 در 16 استان کشور نشان می دهد که وزارت بهداشت در این حوزه کم کاری نکرده است کما اینکه صدور مجوز برای مراکزی نظیر اخوان نشان می دهد که اگر مرکز شفق هم استانداردهای  لازم را رعایت کند صدور مجوز آن منع قانونی نخواهد داشت .

قائم مقام معاون درمان در امور سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر کمپ شفق در بدترین شرایط بهداشتی به سر می برد و بوی تعفن موجود در سالن کمپ نمی تواند نشانی از یک مرکز درمانی مناسب برای این گروه از افراد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha