حمام، راهی برای پیشگیری از دل دردهای وحشتناک نوزادان

سلامت نیوز : یک عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر با اشاره به اینکه دل‌ درد نوزاد در اثر قلنج و انبساط روده‌ها بروز می‌کند، اظهار کرد: با حمام کردن، عضلات روده شل شده و تا حدود زیادی این مشکل برطرف می‌شود.

 دکتر خلیل فریور در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه شیرمادر علاوه بر فواید بی‌شماری که برای کودک دارد برای مادر نیز خالی از فایده نیست، اظهار کرد: تغذیه مناسب و کافی مادر، استراحت و وضعیت هورمونی او در شیردهی مؤثر است. مادران باید مراقبت‌های لازم از سینه‌ها را در دوران شیردهی فرا‌گیرند تا با پیشگیری از مشکلاتی چون آبسه شدن سینه‌ها و یا ترک خوردن نوک آن، دوران شیردهی لذت‌بخشی داشته باشد.

وی افزود: شیردهی برای مادران دارای فواید و اثرات مفید بی‌شماری است. تحقیقات حاکی از آن است که شیردهی خطر پوکی استخوان، سرطان‌های تخمدان، سینه و دهانه رحم، کم‌خونی، عفونت مثانه، یائسگی زودرس و چاقی را در مادران کاهش می‌دهد و در بازگشت وضعیت بدن مادر به حالت پیش از بارداری و تناسب اندام وی مؤثر است.

این متخصص کودکان یکی از علل گریه نوزادان را به خوردن شیر مرتبط دانست و اظهار کرد: نوزادان اغلب موقع شیر خوردن مقداری هوا هم می‌بلعند که موجب می‌شود بعدا نفخ کنند و به همین دلیل گریه می‌کنند.

فریور برای جلوگیری از نفخ نوزادان و به اصطلاح آروغ زدن او توصیه‌ کرد: در مورد نوزادانی که زیاد نفخ می‌کنند، پس از خوردن 30 میلی لیتر شیرخشک یا پنج دقیقه شیرخوردن از سینه مادر، باید کودک چند دقیقه برای آروغ زدن تحریک شود.

وی ادامه داد: به این منظور نوزاد را در آغوش بگیرید و سرش را روی شانه‌تان قرار دهید. مراقب سر کودک باشید و با دست دیگر آرام روی پشتش بزنید. بنشینید و کودک را روی پاهایتان بگذارید. با یک دست سینه و سر نوزاد را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی به پشتش ضربه بزنید. اگر نوزاد را روی پای خود می‌خوابانید، باید توجه داشته باشید که صورت نوزاد به سمت پایین باشد و سر کودک باید بالاتر از سینه‌اش باشد.

این عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر با بیان اینکه اگر با این روش‌ها نوزاد آروغ نزد، حالتش را عوض کنید و پیش از غذا دادن، دوباره در وضعیت دیگری چند دقیقه تحریکش کنید، گفت: همیشه پس از تمام شدن زمان شیر خوردن، نوزاد را وادار به آروغ زدن کنید و حداقل 10 تا 15 دقیقه او را به صورت عمودی نگه دارید تا بالا نیاورد.

این عضو هیئت علمی وزارت بهداشت و دانشیار کودکان، توصیه‌هایی به مادران درباره حمام کردن نوزادان نیز ارائه و عنوان کرد: به‌طور مرتب بچه را حمام کنید. با این کار علاوه بر اینکه بهداشت را رعایت کرده‌اید، از دل‌درد‌های وحشتناک بچه هم جلوگیری می‌کنید.

وی افزود: دل‌ درد نوزاد در اثر قلنج و انبساط روده‌ها بروز می‌کند. با حمام کردن، عضلات روده شل شده و تا حدود زیادی این مشکل بر طرف می‌شود. حمام کردن قبل از آخرین وعده شیردهی (آخر شب) بر خواب نوزاد تاثیر فراوانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha