سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 103095

نذر کردن به مناسبت‌های مذهبی متعدد با فرهنگ دینی ما رابطه‌ای مستحکم و طولانی‌مدت دارد. در ماه‌های محرم و صفر نذر‌های زیادی ادا می‌شود بیشتر این نذری‌ها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم انجام می‌شود. به علاوه توزیع غذا در دسته‌ها و هیات‌های مذهبی در این ایام معمول است.

چند توصیه‌ بهداشتی برای تهیه غذا‌های نذری

سلامت نیوز : نذر کردن به مناسبت‌های مذهبی متعدد با فرهنگ دینی ما رابطه‌ای مستحکم و طولانی‌مدت دارد. در ماه‌های محرم و صفر نذر‌های زیادی ادا می‌شود بیشتر این نذری‌ها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم انجام می‌شود. به علاوه توزیع غذا در دسته‌ها و هیات‌های مذهبی در این ایام معمول است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ با توجه به اینکه این غذاها بین افراد زیادی توزیع می‌شود در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی می‌تواند سبب گسترش بیماری‌های واگیر و یا مسمومیت‌های غذایی بین مصرف کنندگان شود.

با اجرای مواردی ساده می‌توان با تهیه غذای سالم چه از نظر بهداشتی و چه از نظر تغذیه‌ای به حفظ سلامت کسانی که این غذاها توسط آنها مصرف می‌شود توجه نشان داد و از این طریق نذر خود را به معنی واقعی ادا کرد.

توجه به این مورد بخصوص هنگامی ‌که ایام محرم در فصول گرم سال قرار می‌گیرد مهم است. از سوی دیگر بیماری‌های غیرواگیر شایع مانند بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه می‌تواند تحت تاثیر مصرف این غذاها قرار گیرد. استفاده از دنبه گوسفندهای نذری ذبح شده برای تهیه خورش قیمه، استفاده از چربی زیاد در طبخ غذاهای نذری، شیرین کردن زیاد شربت‌ها و نوشیدنی‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند برای مبتلایان به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و افراد دیابتی مشکل‌آفرین شود.

بخصوص که اعتقاد مردم نسبت به متبرک بودن این غذاها باعث می‌شود که در بسیاری از موارد افراد یاد شده پرهیز غذایی خود را در این مورد بشکنند و رژیم معمول خود را در این روزها انجام ندهند.

توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برای تهیه غذا‌های نذری

سعی کنید از سلامت آشپزها و تهیه‌کنندگان غذا مطمئن شوید. محل طبخ غذا و ظروف مورد نیاز را بشویید و ضدعفونی کنید. از ظروف مناسب جهت طبخ استفاده شود. انواع ظروف استیل گزینه سالمی‌ برای طبخ غذا هستند. ضمنا مواد غذایی جهت طبخ تازه و بهداشتی باشد و ظروف یکبار مصرف نیز می‌بایست مناسب آن غذایی که در بین مردم توزیع می‌شود باشد.

پیشنهاداتی برای خرید مواد اولیه:

1. روغن مورد نیاز تنها از انواع روغن مایع (مایع معمولی و مایع مخصوص سرخ کردن) خریداری شود.

2. کلیه مواد اولیه می‌بایست دارای پروانه ساخت، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا روی بسته‌بندی باشد.

3. سنگ نمک اغلب دارای ناخالصی‌های زیادی است که برای کبد و کلیه زیان‌آور است و نبایستی از آن جهت طبخ استفاده گردد.

4. در هنگام خرید، سبزی‌ها نباید دچار کپک زدگی شده باشد و همچنین باید عاری از آفت زنده و یا بقایای مرده (نظیر شپشک) باشد.

5. باید از قرار دادن سبزی‌ها در داخل روزنامه و یا استفاده از نایلون‌های پلاستیکی بازیافتی خودداری شود.

6. در هنگام خرید دقت شود که فرآورده‌های لبنی در یخچال نگه‌داری شود.

7. سطح گوشت نباید حالت لزج داشته باشد.

8. کشتار گوشت باید مجاز باشد(لاشه گوشت ممهور به مهر دامپزشکی باشد).

9. گوشت قرمز نباید خیلی پررنگ (غیرطبیعی) باشد البته رنگ برخی از اقلام نظیر گوشت گوساله از رنگ گوشت گوسفند کمی تیره تر است.

10. در صورت استفاده از گوشت‌های بسته بندی در اوزان بالا، توجه به مجوز تولید یا واردات و همچنین تاریخ تولید یا انقضای آن ضروری است.

11. در صورت استفاده از گوشت‌های بسته‌بندی شده جهت مصرف خانوار باید به مجوز بسته‌بندی سازمان دامپزشکی کشور بر روی برچسب و تاریخ بسته‌بندی و انقضای آن کاملاً دقت کرد.

12. هنگام خرید دقت کنید که گوشت مرغ تازه بوده و رنگ و بوی طبیعی داشته و پوست آن عاری از چروکیدگی باشد.

13. گوشت مرغ فاسد، تیره، پرخون یا کبود است.

14. هر گونه تخم مرغ‌های شکسته، ترک‌دار و آلوده را خریداری نکنیم.

15. تخم مرغ‌ها را برای نگه‌داری شست‌وشو نکنیم زیرا راه ورود میکروب از طریق منفذ موجود روی پوسته باز می شود و آلودگی به داخل آن راه می یابد.

16. تخم مرغ مصرفی را ترجیحا از فروشگاه‌هایی که تخم مرغ را در یخچال نگه‌داری می‌کنند، خریداری کنید.

17. در صورت نگه‌داری و چیدن روغن‌های مایع با بسته‌بندی شفاف در پشت شیشه فروشگاه‌ها که موجب فساد روغن مایع می‌شود، از خرید آنها خودداری کنید.

18. توصیه می‌شود ادویه‌های مورد استفاده را به شکل بسته‌بندی شده با مجوز بسته‌بندی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خریداری نمایید.

19. نمک مورد نیاز را تنها از انواع نمک‌های یددار تصفیه شده تهیه کنید. از خریداری و انبار کردن نمک به مقدار زیاد خودداری کرده و نمک خریداری شده را در ظروف در بسته و غیرقابل نفوذ به نور نگه‌داری کنید.

20. در صورت استفاده از ماست یا لبنیات از انواع کم چرب آنها استفاده کنید.

21. در زمان خرید شیر پاکتی و یا شیشه‌ای ویا استرلیزه به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

22. در صورت استفاده از کره آن را یا از نوع حیوانی کم‌چرب یا گیاهی با اسیدچرب ترانس پایین تهیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha