یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10312

استفاده از آب سرد در پاشویه کردن کودک برای پایین آوردن دمای بدن او در هنگام تب، باعث انقباض عروق پوست شده و منجر می‌شود تا خون کمتری زیر پوست جریان پیدا کرده بنابراین تبادل گرمایی بین خون و پوست کاهش می‌یابد.

دکتر «سید مجتبی تولیت» متخصص اطفال در گفت وگو با ایسنا با بیان مطلب فوق گفت: بسیاری از کودکان به تب‌های ویروسی مبتلا می‌شوند، در این صورت تنها لازم است داغی بدن کاهش یابد. بنابراین تب زیر 38 درجه مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند زیرا کمی تب برای از بین بردن ویروس‌ها لازم است اما به دلیل آنکه تب بالا خطر تشنج دارد باید آن را کنترل کرد.

وی در ادامه افزود: استفاده از آب سرد در پایین آوردن تب کودک باعث انقباض عروق پوست شده و منجر می‌شود تا خون کمتری زیر پوست جریان پیدا کند. بنابراین این مسئله تبادل گرمایی بین خون و پوست را کاهش می‌دهد و برعکس آب گرم عروق پوست را گشاد کرده و خون بیشتری را به پوست می‌رساند و زمانی که خون داغ ، آب روی پوست را بخار کند گرما از بدن گرفته می‌شود.

دکتر تولیت در خصوص روش اشتباه استفاده از پاشویه گفت: غالبا خانواده‌ها گمان می‌کنند برای پایین آوردن دمای بدن نوزادی که تب دارد باید پاهای کودک را در داخل آب قرار دهند اما باید دانست کودکان در موقع شب اکثرا دست و پای سردی دارند و اصلا نباید دست و پای سرد آنها را شست و شو داد.

وی در خصوص شیوه درست پایین آوردن دمای بدن گفت: دست خشک خود را روی سر و بدن کودک قرار داده و باید آبی که می خواهیم به این منظور استفاده کنیم با دمای طبیعی بدن یک اندازه باشد سپس دست خود یا تکه‌ای پارچه را در آب قرار داده و بعد روی محل‌های داغ بدن بیمار می گذاریم و تا زمانی که آب پارچه در اثر تب خشک شود صبر می‌کنیم و سپس مجددا دست خود را روی بدن یا سر کودک گذاشته و در صورت داغ بودن بدن، بازهم این عمل را تکرار می کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha